Onderwerp: ik krijg mijn kapsel in de blanda niet gaar.

de titel zegt het al een beetje. ik krijg mijn kapsel niet gaar.
ik heb de 20 cm blanda van de ikea. en echt alles hier op de site geprobeerd. :/  lang op lage temperatuur enz. de bovenkant en buitenkant wordt mooi gaar. alleen de binnenkant in het midden niet.
moet ik hier zo'n staafje voor gebruiken? (weet even niet meer hoe het heet :grr: , maar zo'n ijzeren staaf om de warmte beter te geleiden)

de temperaturen in de oven lijken goed. opgemeten met zo'n ovenmeter voor de kip zeg maar. ;)

iemand nog een idee?
alvast bedankt!
liefs loes

voor de glutenvrije taarten!

2

Re: ik krijg mijn kapsel in de blanda niet gaar.

Ik heb hem laatst gebakken en ik moet zeggen dat hij helemaal gaar was van binnen.
Ik heb zelf geen oven,maar een combi-magnetron en ik heb hem op de volgende temperaturen gebakken:

~ 15 minuten op 125 graden
~ 15 minuten op 150 graden
~  +/-  18-20 minuten op 175 graden.

Ik hoop dat ik je hier een beetje mee geholpen heb.
Veel succes !!

groetjes yvon

3

poeh, heb je het ook in fases opgevoerd de temperatuur?

hier begin ik met een hetelucht, bij alle taarten, ook de grote met
100 graden 5 minuten
120 graden 5 minuten
140 graden 10 minuten
160 graden rest van de tijd, dit kan dus varieren van 10 tot ong 30 minuten. afhankelijk van de maat taart.

succes! ik hoop dat je een manier vind die bij jou oven goed werkt!

Je kunt alleen tijd verspillen,als je vergeet ervan te genieten

4 Laatst bewerkt door JPS (19-12-2011 00:48)

Dat is vreemd Loes,

Ik heb dan geen blanda maar een andere vergelijkbare RVS kom en heb hier met de Fun Cakes mix nog nooit gehad dat ie niet gaar was.

Wat voor beslag gebruik je, F.C. mix of wat anders?
Bak je op hete lucht of met een normale oven?
Waar vet je de vorm mee in, bakspray of boter en bloem?
Misschien dat boter en bloem de warmte iets meer tegenhoud.
Was je beslag wel luchtig en komt het voldoende omhoog?

Zo'n staafje dat je bedoeld is een Heating core. Als er niets anders helpt zou dat misschien uitkomst kunnen bieden maar voor 20cM moet het eigenlijk geen probleem zijn.

Gr,
John

Oordeel niet over mensen voordat je ze goed kent, de waarheid zou je nog kunnen verbazen.

5 Laatst bewerkt door glutenvrijtaart (19-12-2011 00:57)

temperatuur opvoeren heb ik al geprobeerd. heb hem nu 5 keer gemaakt en al 5 keer niet gaar.  :(  dus wordt er erg moedeloos van...

@JPS. ik maak mijn eigen beslag. want bak glutenvrij. na heel lang proberen en mixen heb ik eindelijk een recept samengesteld die heel erg lekker is. zo goed als neit te onderscheiden en bijna niet kruimelt. normaal lukt altijd alles met het recept. dit heb ik echt nooit gehad. de barbiemold lukt namelijk ook altijd. dus vandaar dacht ik misschien dat ik er dan in het midden ook gewoon een ijzerenstaaf in moet doen...
ik spray in met de spray van dokter oetker. en hij komt altijd heel erg goed omhoog. tot nu toe kon ik alles hiermee behalve dit. dit krijg ik dus echt niet voor mekaar

hebben jullie dit zonder of met staaf gebakken?

ik bak trouwens op hetelucht combi oven

7

wat raar dat al het andere wel steeds lukt. misschien toch maar zo'n staafje proberen? erg balen zeg! kan me voorstellen dat je er moedeloos van wordt!

nou ja morgen dan een goed excuus om naar naaldwijk te rijden. haha. als ze open zijn. nog even checken dus. en maar weer proberen.  anders wordt het opgeven en of de barbiemold gebruiken of zelfs in model snijden. al is dat vrij vervelend bij glutenvrij...

9

Tja dan weet ik het zo snel ook even niet meer. Wel vervelend zeg, kan me voorstellen dat je daar moedeloos van wordt.

Die gluten had ik nog even niet aan gedacht, beetje dom van mij :o  ik had de link tussen glutenhoudende biscuit mix en je forumnaam nog niet gelegd.

Als het in model snijden zo lastig is zou ik toch maar eerst proberen met een Heating core.

Suc,
John

Oordeel niet over mensen voordat je ze goed kent, de waarheid zou je nog kunnen verbazen.

haha is geen probleem john! dank je voor het meedenken!

11

miss kun je het eens op de combiatand proberen .
ik heb ook een combi en daar zit een toetd op die aleen op gewicht hoeft in te stellen(als je die hebt )
ik bak vrijwel alles op die stand gaat altijd goed :Y
succes !

gr syl

12

Of als het een bol moet worden de repenmethode gebruiken? http://www.deleukstetaarten.nl/forum/vi … ?id=103038

13

Ik gebruik in de blanda altijd een bloemnagel, die zijn goedkoper dan de heating core en je hebt niet zo'n gat in de taart. Werkt perfect

14

Ik heb van het weekend nog een blanda 20 cm gebakken, ik maak het beslag middels het basisrecept (5 eieren, 150 gram bloem, 150 gram suiker) vet de vorm in met dr. oetker bakspray en bak hem op 180°C 45 min. Ik heb wel een combimagnetron, dus ik weet niet of de temp dan anders is in vergelijking met een "normale" oven....

What doesn't kill you, makes you stronger

die howto met de repenmethode is inderdaad een goed idee! dat lukt zoiezo. misschien stomme vraag maar heb je dan om sommige stukken geen dikke laag botercreme of slagroom door de oneffenheden in het boltaartje?

@annemiek25. heb jij dat plasticpuntje er dan afgehaald bij de bloemennagel? en zakt dat niet naar beneden?

@jeje ik gebruik ook ongeveer hetzelfde recept alleen is het probleem dat ik glutenvrij bak. dus mist het de gluten (de lijm zeg maar) en mijn ervaring tot nu toe is dat het daardoor zoiezo anders bakt en vaak langer nodig heeft.

16

Ik heb de blanda vorige week gebakken met schär C, 40 minuten op 160 graden (niet voorverwarmd), was gaar. Zakte alleen na het bakken weer in, maar toch nog wel een mooi bolletje. :grr:  :grr:

taartenvanirma.simpsite.nl
Alles kan, behalve omhoog vallen, dat is onmogelijk...

17

ik heb geen plastic op mijn bloemnagel, Ik heb de kleine en die zet ik precies in het rechte stukje van de blanda. Daarna giet ik de mix erin. Dan zakt hij ook niet weg.

18

Mijn ervaring met de grote blanda is dat het idd veel langer duurt dan een gemiddelde ronde bakvorm, zeg maar.

Ik gebruik geen heating core of bloemnagel maar laat het gewoon langer in de oven staan op lagere temperatuur hete lucht.
Dus:
15min op 140°
15min op 150°
25à30min op 160°

Zo voorkom je dat de buitenkant al hard wordt, maar krijgt de binnenkant toch tijd om te garen.
Moest de bovenkant toch al fel verkleuren, kan je altijd een rondje bakpapier bovenop het biscuit leggen, en dan gaat het niet verbranden. En ook best zo laag mogelijk plaatsen in de oven.

Elke oven werkt wel anders, en het is een kwestie van uitproberen, maar in principe is het zo dat als je biscuit nog niet gaar is, die dus langer in de oven moet staan.

Een dag zonder iets nieuws geleerd te hebben, is een dag niet geleefd!
Brengen jullie ook eens een bezoekje aan mijn blogspot: www.cakechiqueboutique.blogspot.com

19

Blanda moet er veel langer in dan een "gewone"vorm.
.
Ik bak in een hete lucht oven en hij gaat 55 minuten op 150 graden.

Succes!

Groetjes van Corry
http://taartenvancorry.nl/

@countryirma: das idd balen ja! langer in gesloten oven laten staan? jij bakt ook gv dus?

@annemiek24: ik ga het vandaag eens proberen als de kinderen mij die tijd gunnen haha.

en idd lagere temp langer erin. ik hou gewoon stug vol met proberen en anders de reepjes methode

21

Ik bak idd ook glutenvrij, maar alleen op verzoek.
De zoon van vrienden van ons heeft coeliakie en koemelkallergie, en volgens zijn moeder was het dan niet te doen om een lekkere taart te maken voor zijn verjaardag. Dat moet je natuurlijk niet tegen mij zeggen, dat kan dus wel!
Ik had de oven eerst nog 10 minuten dicht gelaten, daarna 10 minuten de deur op een kier, 10 minuten open en toen eruit. Ging van 15cm terug naar ongeveer 10, beetje jammer, maar nog wel luchtig en prima te eten.
Succes met je blanda!

22

CountryIrma schreef:

Ik bak idd ook glutenvrij, maar alleen op verzoek.
De zoon van vrienden van ons heeft coeliakie en koemelkallergie, en volgens zijn moeder was het dan niet te doen om een lekkere taart te maken voor zijn verjaardag. Dat moet je natuurlijk niet tegen mij zeggen, dat kan dus wel!
Ik had de oven eerst nog 10 minuten dicht gelaten, daarna 10 minuten de deur op een kier, 10 minuten open en toen eruit. Ging van 15cm terug naar ongeveer 10, beetje jammer, maar nog wel luchtig en prima te eten.
Succes met je blanda!

10 cm een beetje jammer?
Menig biscuitbakker is hier jaloers op hoor :)

Glutenallergie en koemelkallergie had ik al wel van gehoord maar wat is in hemelsnaam coeliakie?

Leuk om te lezen dat je dat ventje kon verassen met een taart, zal die erg blij mee zijn geweest.

Gr,
John

coeliakie is een glutenintollerantie. dus een intollerantie tegen gluten. vaak wordt dit verward met een allergie. bij deze intollerantie is er bij inname van gluten een reactie door het afweer systeem doordat deze gluten niet herkent. het gevolg hiervan is dat je darmvlokken afsterven. en je dus geen voedingsstoffen meer kunt opnemen.
gluten zitten in heel veel dingen. ook in dingen waar je het niet in verwacht. maar de basisprincipe zijn geen tarwe, haver, rogge en gerst of producten die bewerkt/verwerkt worden waar tarwe, haver rogge of gerst wordt verwerkt.
als je er meer van wil weten vraag het maar. maar dit is de beknopte en snelle uitleg haha.

groetjes loes

24

zo leer je weer wat!
en zo is koemelk allergie weer anders dan lactoseallergie
koemelkall is de melkeiwitten
lactoseall is de melksuikers

25

Hij heeft er idd van zitten smullen. Dat koppie toen hij door had dat hij dezelfde taart kon eten als zijn visite, daar deed ik het voor.

En wat betreft alle allergiën/intoleranties, ik geef altijd een lijstje met ingrediënten die ik van plan ben om te gebruiken door om te zorgen dat er niets verkeerd gaat.