1

Onderwerp: fondant wordt zacht, cups van cc laten los: wie helpt me?

Ik zou graag willen weten hoe het komt dat mijn fondant zacht wordt, nádat ik hem op de cc heb gelegd...
Ik maak vooraf mijn rondjes en decoraties, bewaren tussen bakpapier gaat prima, alles blijft 'droog' en vrij stevig.
Als ik dan m'n cc's versier (rondje op de cc, daarop decoratie's plakken en afstylen met edible dust) ziet alles er prima uit, maar soms ligt de dag erna mijn decoratie er wat slapjes en uitgezakt bij, het voelt dan ook plakkerig...    :s
Met de smaak is niks mis  :9
Doe ik iets verkeerd met mijn 'lijm' of euh.....

Ook laten de cups rondom mijn cakes vaak los en dat staat dan net niet zo leuk meer zeg maar....  iemand tips?  Graag !!

Wat je met liefde maakt, mag je absoluut met gepaste trots showen....  ;-)

2

Re: fondant wordt zacht, cups van cc laten los: wie helpt me?

Waar plak je het mee vast. Water en Fondant zijn nl geen vriendjes van elkaar!!. Daar gaat de fondant van smelten. Dus als je water gebruikt of iets waar water in zit, dan gaat je fondant dus smelten. Mss een beetje sjokopasta gebruiken??

3

Hoi twinstwins,

ik plak het vast met petal powder tylose, aangemaakt zoals me was aangeradenbij de online ondersteunign van deleukstetaartenshop: mespuntje in half borrelglaasje water  :think:

4

Hoe en waar bewaar je de gedecoreerde cc's?

5

Je hoeft het dekseltje van een cc niet vast te plakken met lijm hoor.
In principe kun je het als hij niet zo blijft plakken er een kwastje jam overheen vegen.Echt een beetje zoals je de lijm gebruikt zeg maar.
Dat is genoeg en niet te nat.

De papiertjes van de cc`s bedoel je waarschijnlijk.Als die loslaten dan komt dat waarschijnlijk of al door het bakken of omdat je ze te veel vast houdt met het bewerken.Ik doe ze altijd even in een siliconen mal als ik ze vast moet houden tijdens bewerken.
De bak papiertjes gewoon wit zijn altijd goed en die gekleurde van oetker ook.
Hoop dat je er wat aan hebt.Succes

1 % hulp is meer dan 100% medelijden!!!

6

Karin09 schreef:

Hoi Karin,

ik bewaar ze in een cupcakedoos (van Xenos) en/of in een curverdoosje als het er niet veel zijn

7

Annette52 schreef:

Je hoeft het dekseltje van een cc niet vast te plakken met lijm hoor.
In principe kun je het als hij niet zo blijft plakken er een kwastje jam overheen vegen.Echt een beetje zoals je de lijm gebruikt zeg maar.
Dat is genoeg en niet te nat.

De papiertjes van de cc`s bedoel je waarschijnlijk.Als die loslaten dan komt dat waarschijnlijk of al door het bakken of omdat je ze te veel vast houdt met het bewerken.Ik doe ze altijd even in een siliconen mal als ik ze vast moet houden tijdens bewerken.
De bak papiertjes gewoon wit zijn altijd goed en die gekleurde van oetker ook.
Hoop dat je er wat aan hebt.Succes

Annette, hoe voorkom ik dan tijdens bakken dat de papiertjes losgaan, want dat gebeurd idd soms.
Maar ook als ik al klaar ben met decoreren en dan later kijk, zijn ze soms ineens -een stukje- los   :nooo

jo-oosie schreef:
Karin09 schreef:

Hoi Karin,

ik bewaar ze in een cupcakedoos (van Xenos) en/of in een curverdoosje als het er niet veel zijn

Daardoor wordt je fondant zo klef. Het vocht uit de cupcake kan nergens heen en slaat in je fondant.
In ern taartdoos van karton is beter

groetjes Tirza     
www.facebook.com/TaartvanTirs

9

jo-oosie,
Je kunt er niets anders aan doen dan de "goede" cc papiertjes te kopen.(bv de witte of de oetker, je hebt ook zilver en goud die zijn stevig en ook heel goed maar wel duurder)
Als het echt erg is om te zien kun je er als het erbij past een lintje omheen strikken.
Of je cc dekseltje wat groter uitsteken of een randje eronder maken en het papiertje er net onder vast zetten.
Zo ongeveer.
http://www.mijnalbum.nl/Foto-UJGZ8WCA-D.jpg
Misschien kun je er wat mee.Succes!

10 Laatst bewerkt door jo-oosie (19-12-2011 08:48)

tipsytaartje schreef:
jo-oosie schreef:
Karin09 schreef:

Hoi Karin,

Daardoor wordt je fondant zo klef. Het vocht uit de cupcake kan nergens heen en slaat in je fondant.
In ern taartdoos van karton is beter

dus als ik het goed begrijp kan ik mijn cupcakedoos van de Xenos alleen gebruiken voor de cc's als ze niet gedecoreerd zijn met fondant?   :s    Hij sluit overigens niet echt goed af, dus het lijkt me dat het vocht daar wel uit zou moeten kunnen...?
Van de curverdoosjes snap ik 'm wel als je het zo zegt.
is er nog iets te redden als ze zo zijn door ze in een huiskamertemperatuur te laten drogen ofzo? 

En is de koelkast verboden terrein of euh...?   :o

11

Koelkast zou ik al helemaal niet doen..........tenminste tenzij je ze gevuld hebt met iets dat wel in de koeling moet.

Condens in de koelkast en bij het op temperatuur komen daarna zorgt voor vocht...........zeker als je ze in de plastic doos laat zitten.

Ik zou die cupcakedoos alleen gebruiken voor transport........verder niet als bewaarplek, maar dan de kartonnen doos zoals Tirza zegt.

12

Je kunt ze idd het beste buiten de koelkast in een kartonnen taartdoos neerzetten.
De koelkast heb je alleen nodig als je op de cc`s iets van slagroom zou spuiten of botercreme of ganache creme in de zomer.
Als je alleen fondant of marsepein op je cc`s hebt (en dus ook niet gevuld met slagroom)hoeft het niet in de koelkast.
Dan bederft het niet zo snel en de smaak is lekkerder.
Natuurlijk niet te lang laten staan, hoe verser hoe lekkerder om te eten.
En fondant kan niet goed tegen een vochtige omgeving dus idd proberen te redden in droge niet warme omgeving.

13

wat handig zeg, zo'n forum

TANX in elk geval voor alle tips tot nu toe,
je kunt wel merken dat ik nog niet zoveel ervaring heb, maar al doende leert men  :Y 
(en met hulp van het forum   ;) )

14

Dat hebben wij ook allemaal gedaan hoor!
Succes in ieder geval.

15

kan ik die kartonnen taartdozen gewoon bij een bakker kopen?

16

jo-oosie schreef:

kan ik die kartonnen taartdozen gewoon bij een bakker kopen?

Hier (Belgie) wel hoor als je dat vraagt net als taartkartonnetjes trouwens. Dat doe ik als ik zonder zit. ;-) Dus vermoed dat de Nederlandse bakkers daar ook wel geen probleem van zullen maken.

En ik denk dat het hier al gezegd is, maar mijn papiertjes kwamen ook los na een nacht in een curver doos. Het gebeurt bijna niet meer sinds ik ze in een kartonnen doos, of ondersteboven op een bakpapier op het aanrecht of de tafel bewaar. Tenminste tot het vocht er uit is getrokken.

17

Taart dozen kun je hier per stuk bij (meeste) Jamins halen en bij alle taart winkels/web winkels.Of als je iemand kent met Makro of sligro kaart (zijn meestal wel grote hoeveelheden)
Bakkers doen moeilijk als hun logo op de doos staat.

18

hoeveel tegelijk moet je er bij de Sligro aanschaffen?
Volgens mij ken ik wel iemand met een sligropas

19

Ik dacht rond de 50.

20

oei, da's wel heftig veel...
Ik bak (vanwege gezondheid...) maar een enkele keer grotere hoeveelheden cc's
Kan het om 't even in wat voor doos, als hij maar van karton is?
ik heb nml. nog een grote, vrij platte doos staan met deksel...

21

en oh ja, vergeet ik helemaal te vragen hoe ik hier foto's bij kan voegen, zodat ik later kan laten zien hoe ik e.e.a. heb 'opgelost'
'k heb nml al wel een noodoplossing in gedachten...  nu nog ff uitproberen op het werkt... :D

22

In principe kan dat. Alleen moet de doos proper en niet stoffig zijn en dan zou ik ze nog eerst met bakpapier bekleden om zeker te zijn dat de cupcakes de doos niet rechtstreeks raken.

23

Taartdoos werkt inderdaad heel fijn.

Ik heb hier ooit een tip gelezen om cupcakes na 'platmaken' op hun koppie af te laten koelen. Dat werkt bij mij als een tierelier. Ook bij 'goedkope' papiertjes (die van de Xenos bijvoorbeeld - ik heb ook Oetker papiertjes gehad die loslieten ;-) ).

Sinds deze tip heb ik geen last meer gehad van loslatende papiertjes.

24

DebbyDaniel schreef:

Taartdoos werkt inderdaad heel fijn.

Ik heb hier ooit een tip gelezen om cupcakes na 'platmaken' op hun koppie af te laten koelen. Dat werkt bij mij als een tierelier. Ook bij 'goedkope' papiertjes (die van de Xenos bijvoorbeeld - ik heb ook Oetker papiertjes gehad die loslieten ;-) ).

Sinds deze tip heb ik geen last meer gehad van loslatende papiertjes.

Hmmm, dus toch steeds die taartdoos van karton.....
hoe lang laat je ze dan afkoelen?
En bedoel je met plat maken na het bakken ff een glazen snijplank erop leggen?

25

Ik laat de Cc na het bakken nog even in de vorm zitten en leg er gelijk een snijplank op. Na 5 minuten haal ik hem er af en haal ik de CC uit de vorm.

(ik bak de CC altijd in het papier in de bakvorm) dan blijven ze mooi rond/

Ik heb speciale cc dozen gekocht, daar zit een tray in waar de cc mooi in passen.
Google eens op Cupcake dozen.