1

Onderwerp: glycerine in de royal icing

Heb ik alles in huis om koekjes te bakken en te versieren.... lees ik net dat ik ook glycerine nodig heb en arghhhhhh het is zondag :S
Het deeg is al klaar en de icing is gemaakt maar lukt het ook om de koekjes te versieren zonder die druppel glycerine of kan ik dan beter wachten met versieren tot ik het in huis heb?
En waar kan ik dat halen?
Wat een vragen he, maar weet het zelf echt niet en had me zo verheugd om het bakken en versieren vandaag... :(

2

Re: glycerine in de royal icing

Als ik me niet vergis, wordt de glycerine in RI vooral gebruikt als je stringwork e.d. gaat spuiten. Dus zodat de gespoten lijntjes niet breken. Voor het versieren van koekjes zul je het dus niet missen :)

Official Wilton Method Instructor.Kijk voor al je bakingrediënten, taartdecoratie-materialen en voor leuke workshops op www.debakwinkel.nl

Ik heb al veel ervaring in het versieren van koekjes met Royal Icing en ik voeg nooit glycerine toe.

Welk recept gebruik je om jouw icing te maken ?

Veel succes en plezier.  :)

4

glycerine zorgt ervoor dat icing zacht blijft.. het wordt gebruikt om door de icing te doen als je de taart afmseert/bekleed met icing...

Je moet het dus zeker niet te gebruiken in icing op koekjes want dan zou je icing nooit hard worden..

5

Djw voor jullie snelle antwoorden :)
Wat fijn dat het zonder glycerine moet, dan kan ik me vandaag toch uit gaan leven :P
@ koekebakkevlaaie: Ik heb de funcakemix voor royal icing of weet jij betere?

Regenboog, ik gebruik nooit een mix, dus uit die ervaring kan ik niets aanbevelen, ik gebruik volgend recept :

De hoeveelheden kan je aanpassen want deze zijn om wel 100 koekjes te versieren  :)

1kg SO suiker of banketpoedersuiker
25g eiwitpoeder gemengd met 150 ml water
1 eetlepel citroensap

of

800g à 1kg poedersuiker (SO suiker)
20g eiwitpoeder
120ml water
geen citroensap.

Beide recepten werken uitstekend voor mij.

Veel succes en eh showen hé de resultaten.  ;)

7

koekebakkevlaaie schreef:

Regenboog, ik gebruik nooit een mix, dus uit die ervaring kan ik niets aanbevelen, ik gebruik volgend recept :

De hoeveelheden kan je aanpassen want deze zijn om wel 100 koekjes te versieren  :)

1kg SO suiker of banketpoedersuiker
25g eiwitpoeder gemengd met 150 ml water
1 eetlepel citroensap

of

800g à 1kg poedersuiker (SO suiker)
20g eiwitpoeder
120ml water
geen citroensap.

Beide recepten werken uitstekend voor mij.

Veel succes en eh showen hé de resultaten.  ;)

100???? Hahahahahaha
Laat ik er eerst maar eens met 20 beginnen ofzo ;)
Ik zal mijn ervaring over de mix hier delen en als ik het niets vind ga ik het een volgende keer met een recept van jou proberen.
Moet je die van jou van te voren maken en een dag laten staan voor gebruik?

8

Tip voor het gebruik van de mix: als je maar een deel gebruikt, eerst even de hele kilo goed door elkaar mengen en dan pas het deel dat je gebruikt afwegen.

Maar het zal wel iets van suiker zijn - Bløf
Happy Baking, webwinkel en winkel in Den Haag

Nee hoor, is ready to use. :)

10

In principe wel, maar het is een tip :)
Omdat de verschillende bestanddelen een verschillend soortelijk gewicht hebben, wil het wel eens voorkomen dat als het langer staat, dat de lichtere bestanddelen "zakken". Om er voor te zorgen dat de verhouding juist is als je maar een deel van de zak gebruikt, is vooraf even mengen handig. Met mengen bedoel ik gewoon even door elkaar roeren.

Maar het zal wel iets van suiker zijn - Bløf
Happy Baking, webwinkel en winkel in Den Haag

11

Zo dames dankzij jullie hulp is het idd goed gelukt...geweldig bedankt!!!!
Met de mix werkte het prima en heb geroerd voordat ik de helft ging maken, dus had geen last van een slechte icing.
en...wat is het leukkkkkkk om te doen... weer een nieuwe verslaving erbij :P

Ga ook zeker het recept van koekebakkevlaaie proberen want volgens mij is dat goedkoper dan de mix.

Nou dames hier dan ff een foto van het resultaat, ook al gepost in klein en fijn maar had ook beloofd het hier te doen dus bij deze...

http://94.100.118.102/1452100001-1452150000/1452116601-1452116700/1452116673_6_bTpK.jpeg

nogmaals mijn dank, wat een topforum is dit toch  :Y  :thumb:

12

Heel leuk geworden! het plezier zie je eraan af! :Y

1 % hulp is meer dan 100% medelijden!!!

Ze zijn goed gelukt Regenboog ! Leuk versierd. :thumb:
Inderdaad superleuk om te doen en ook zeeeeer verslavend. :Y