1

Onderwerp: Beginnersvragen

Hallo,

Ik ben net begonnen met deze hobby (vanavond mijn eerste roosje gemaakt, was best trots  ;) ), maar kom ook op verschillende vragen:

- hoe zorg je dat je decoraties blijven plakken aan de ondergrond? Of zet je ze er gewoon bovenop?
- ik werkte met een deegroller, maar het marsepein bleef erg plakken, is zo'n kunstofroller beter?
- kun je wit marsepein alleen kleuren met kleurstoffen of heb je ook huis-tuin-en keuken middeltjes (net als met glazuur)?

Er komen vast nog wel meer vragen als ik verder aan de slag ga, maar was hier alvast benieuwd naar. Alvast bedankt!

God bestaat echt hoor, ik heb Hem vandaag nog gesproken!

2

Re: Beginnersvragen

Hoi,

De decoraties kun je lijmen met piping gel of als het marsepein is met een beetje water.

Dat plakken aan de deegroller kun je voorkomen door er crisco op te smeren aan de deegroller, kan ook met poedersuiker maar dan heb je kans op vlekken. Ik gebruik zelf ook een deegroller van metaal dus heb geen ervaring met kunststog roller

Kleuren doe ik alleen met kleurstoffen van Wilton maar bij de toko verkopen ze ook goedkopere kleurstoffen, alleen heb ik daar ook geen ervaring mee.

Ik hoop dat je er wat aan heb en willicht zullen de anderen ook wel reageren.

Succes !

Groetjes Danny

3

Bedankt voor de tips! Plakt een metalen roller niet? Toch maar eens op zoek gaan anders...

groetjes!

God bestaat echt hoor, ik heb Hem vandaag nog gesproken!

4 Laatst bewerkt door Boska (18-12-2011 17:26)

Zowel marsepein als fondant decoratie kan je plakken met een klein beetje water. Niet echt druppels, maar meer vochtig maken.
Zwaardere decoratie aan de zijkant kan je plakken met edible glue of icing.
Een houten deegroller kan je insmeren met een beetje crisco. Bij witte fondant kan je ook poedersuiker gebruiken. Pas bij gekleurde fondant/marsepein op voor vlekken van de suiker.
Een kunststof roller is non-stick en werkt ideaal  :Y
De kleurstoffen van de toko is te vloeibaar en maakt je fondant/marsepein kleffig.
Beter kan je de kleurstof van Wilton, Americolor of Sugar Flair gebruiken.

Verdwalen in zoetigheid
www.hettaartenbos.nl voor al uw zoete creaties

5

Boska schreef:

Zowel marsepein als fondant decoratie kan je plakken met een klein beetje water. Niet echt druppels, maar meer vochtig maken.
Zwaardere decoratie aan de zijkant kan je plakken met edible glue of icing.
Een houten deegroller kan je insmeren met een beetje crisco. Bij witte fondant kan je ook poedersuiker gebruiken. Pas bij gekleurde fondant/marsepein op voor vlekken van de suiker.
Een kunststof roller is non-stick en werkt ideaal  :Y
De kleurstoffen van de toko is te vloeibaar en maakt je fondant/marsepein kleffig.
Beter kan je de kleurstof van Wilton, Americolor of Sugar Flair gebruiken.

Boska, je schrijft dat je fondant ook kunt plakken met beetje water of edible glue, bedoel je met dat laatste petal powder tylose? 
Ik heb nml problemen als ik mijn cc's decoreer, als ik daarmee de cc insmeer en het 1e rondje erop leg: geen probleem, doe ik daarna verder fondant erop 'plakken' dan word e.e.e soms wat slapper en plakkeriger...  Wat doe ik dan fout? Product is op aanraden van de taartenshop, dus je zou denken dat die het weten toch?
Als je me kunt helpen, graag... !

Wat je met liefde maakt, mag je absoluut met gepaste trots showen....  ;-)