1

Onderwerp: Bakblik 30cmx30cm Verhouding??

HELP!
Ik kan nergens een goed schema vinden van een vierkant bakblik 30cm x 30cm! Ik heb net een taart gemaakt met 720 gr biscuitmix, 72 gr water en 520gr ei. Hij is niet mooi geworden, te laag en te droog :grr: . Het lag niet aan de temperatuur, want alles lag op kamertemperatuur en 160gr in de oven, 50 minuten.
Het schema op deze site voor mijn bakblik is nog minder biscuit, dus daar kan ik ook niet van op aan.
WIE helpt mij? :D

Re: Bakblik 30cmx30cm Verhouding??

Hoi,

De beste tip vindt ik altijd en geldt voor het gebruik van biscuitmix:
Als je bakvorm er niet bij staat, zorg er dan in ieder geval voor dat je beslag voor 2/3 de vorm vult.

Je kunt ook een berekening maken voor de hoeveelheid beslag dat je nodig hebt: Vul je vorm voor 2/3 met water, deel dat getal door 350 = een getal. Per ei heb je 66 gram biscuitmix nodig.
Bijv: 1500:350=4,28 = 4,5 eieren (5 eieren). 4,5 x 66= 297 (300) gram biscuitmix.

Marjolein1980 schreef:

HELP!
Ik kan nergens een goed schema vinden van een vierkant bakblik 30cm x 30cm! Ik heb net een taart gemaakt met 720 gr biscuitmix, 72 gr water en 520gr ei. Hij is niet mooi geworden, te laag en te droog :grr: . Het lag niet aan de temperatuur, want alles lag op kamertemperatuur en 160gr in de oven, 50 minuten.
Het schema op deze site voor mijn bakblik is nog minder biscuit, dus daar kan ik ook niet van op aan.
WIE helpt mij? :D

Overigens zet ik de hete luchtoven altijd op boven- en onderwarmte en op 175 graden en dat gaat altijd goed.
Mijn kapsel is dan niet droog en precies goed. Je kunt je oven ook instellen op hete luchtoven, dan werkt het ook goed. Biscuit minimaal 35 min. in de oven bakken en dan nog een paar minuten erbij als het biscuit nog niet gaar is.

saskiahuisman schreef:

Hoi,

Als je bakvorm er niet bij staat, zorg er dan in ieder geval voor dat je beslag voor 2/3 de vorm vult.

Je kunt ook een berekening maken voor de hoeveelheid beslag dat je nodig hebt: Vul je vorm voor 2/3 met water, deel dat getal door 350 = een getal. Per ei heb je 66 gram biscuitmix nodig.
Bijv: 1500:350=4,28 = 4,5 eieren (5 eieren). 4,5 x 66= 297 (300) gram biscuitmix.

Thanks voor de tip!
er gaat 4,5 liter in. Dus als ik het goed heb: 4500:350 = 12,85 = 13 eieren? 13 x 66 = 858 (afgerond 860 gr biscuit, 13 eieren en 86 gr water?)

Marjolein1980 schreef:
saskiahuisman schreef:

Hoi,

Thanks voor de tip!
er gaat 4,5 liter in. Dus als ik het goed heb: 4500:350 = 12,85 = 13 eieren? 13 x 66 = 858 (afgerond 860 gr biscuit, 13 eieren en 86 gr water?)

Hoi,

Ja dat klopt, op voorwaarde dat je de vorm voor 2/3 gevuld hebt. Ik rond de eieren altijd naar boven af, dan wordt je kapsel luchtig genoeg.
Succes!

6

Heb je je 10 eieren in 1 keer gemixed? voor veel mixers is dat te veel - dan komt de garde er niet meer bovenuit. Beter resultaat krijg je door in 2 x de hoeveelheid te nemen. En inderdaad, 30x30 is mega-groot, dus 10 eieren is al op het randje. Had je je eitjes afgewogen of gewoon tot 10 geteld?

Groetjes, Adrienne
<Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd!>

Adrienne schreef:

Heb je je 10 eieren in 1 keer gemixed? voor veel mixers is dat te veel - dan komt de garde er niet meer bovenuit. Beter resultaat krijg je door in 2 x de hoeveelheid te nemen. En inderdaad, 30x30 is mega-groot, dus 10 eieren is al op het randje. Had je je eitjes afgewogen of gewoon tot 10 geteld?

Ik klop alles altijd in 1 keer ja. De tweede poging met 13 (!) eieren dus, was dus inderdaad net op het randje van de kom! De substantie was wel net als altijd van goede kwaliteit.
Ik heb uiteindelijk 900 gr biscuit gedaan, 13 eieren (-M-, niet gewogen, gewoon tot 13 geteld ;)) en 90 gr water. Toch is hij uiteindelijk niet naar het zin. Hij was niet helemaal gaar, een klein stukje in het midden van de taart (kwam ik achter toen ik hem net in drieën sneed) was harder dan de rest, niet goed gaar dus. Dat heb ik eruit gepulkt en van de taart die mislukt was, heb ik het gat mee gevuld, ook opgelost. De randen zijn wat droog, misschien toch de temperatuur van de oven iets hoger? Of zo'n hulpstuk in het midden zetten, daar hoor ik ook wel goede verhalen over.
Ik ga twee lagen maken. De onderste laag 30cm x 30cm en de tweede laag 25cm x 25cm. Een verjaardagstaart voor mijn vader, wordt 65 zondag. Ben benieuwd!! Is mijn eerste stapeltaart! Nou ik ga nog even bij de 'how to stapel' kijken :-)

Marjolein1980 schreef:
Adrienne schreef:

Ik klop alles altijd in 1 keer ja. De tweede poging met 13 (!) eieren dus, was dus inderdaad net op het randje van de kom! De substantie was wel net als altijd van goede kwaliteit.
Ik heb uiteindelijk 900 gr biscuit gedaan, 13 eieren (-M-, niet gewogen, gewoon tot 13 geteld ;)) en 90 gr water. Toch is hij uiteindelijk niet naar het zin. Hij was niet helemaal gaar, een klein stukje in het midden van de taart (kwam ik achter toen ik hem net in drieën sneed) was harder dan de rest, niet goed gaar dus. Dat heb ik eruit gepulkt en van de taart die mislukt was, heb ik het gat mee gevuld, ook opgelost. De randen zijn wat droog, misschien toch de temperatuur van de oven iets hoger? Of zo'n hulpstuk in het midden zetten, daar hoor ik ook wel goede verhalen over.
Ik ga twee lagen maken. De onderste laag 30cm x 30cm en de tweede laag 25cm x 25cm. Een verjaardagstaart voor mijn vader, wordt 65 zondag. Ben benieuwd!! Is mijn eerste stapeltaart! Nou ik ga nog even bij de 'how to stapel' kijken :-)

Hoi,
Ik zet de oven altijd op 175 graden, dat gaat altijd goed. Zeker met zo'n grotere taart moet ik ongeveer 35 min. in de oven. Als je kapsel te droog is, heb je deze waarschijnlijk te lang in de oven laten staan. Na 35 min. moet je er steeds een paar minuten bij doen voor het garen, niet nog eens 5 of 10 min. erbij doen, maar heel secuur werken en steeds nakijken of je kapsel al goed gaar is. Op die manier voorkom je dat je kapsel TE droog wordt.  Het is best bewerkelijk een groot kapsel, maar oefening baart kunst.

9

Heb je een heating core gebruikt? Doe ik altijd wel bij taarten met een doorsnede groter dan 25cm en werkt supergoed, geen ongaar stukje meer maar een mooi, gelijkmatig gegaard, biscuit!

Een heating core verdeelt de warmte gelijkmatig en zorgt daarmee voor een gelijkmatige garing van je biscuit.

annick67 schreef:

Heb je een heating core gebruikt? Doe ik altijd wel bij taarten met een doorsnede groter dan 25cm en werkt supergoed, geen ongaar stukje meer maar een mooi, gelijkmatig gegaard, biscuit!

Een heating core verdeelt de warmte gelijkmatig en zorgt daarmee voor een gelijkmatige garing van je biscuit.

Nee, heb ik niet gebruikt, misschien toch maar doen de volgende keer.

hierbij het resultaat!
http://www.mijnalbum.nl/index.php?m=fto&amp;a=73&amp;id=269132456&amp;key=6PIUSPRO
http://www.mijnalbum.nl/index.php?m=fto&amp;a=73&amp;id=269172748&amp;key=CKNKGGKO
http://www.mijnalbum.nl/index.php?m=fto&amp;a=73&amp;id=269132313&amp;key=7EPYQWBG

hee. de links werken niet :-(

http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-6PIUSPRO.jpg
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-CKNKGGKO.jpg
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-7EPYQWBG.jpg

13

Mooie taart, zal je vader vast blij mee geweest zijn  :)

Ik gebruik altijd de Wilton bake even strips. Bij vierkante vormen komen de hoeken dan beter op en de zijkanten worden niet zo hard.

Verdwalen in zoetigheid
www.hettaartenbos.nl voor al uw zoete creaties

Boska schreef:

Mooie taart, zal je vader vast blij mee geweest zijn  :)

Ik gebruik altijd de Wilton bake even strips. Bij vierkante vormen komen de hoeken dan beter op en de zijkanten worden niet zo hard.

Hij was erg trots :D
Wat is de werking van die bake even strips, heb even op je website gekeken, maar kan me er geen voorstelling bij maken.

15 Laatst bewerkt door rorico (14-01-2012 23:48)

saskiahuisman schreef:

Hoi,

wat ben ik hier blij mee!! want de tabellen links die komen helemaal niet meer overeen helaas. en de verhouding voor zelfgemaakte biscuit komen voor de mix ook niet uit. dus verder zoeken....
ik kwam maar niet uit met bepaalde vormen ( de blanda 12cm wilde niet en de 10x10vierkant niet...) nu alles op deze manier van jou berekend, kom ik bij een aantal die ikzelf na veel testen van "beetje meer beetje minder" enz, al had gevonden exact hetzelfde uit! dus restant van m'n vormen meteen ook op deze manier berekend, en nu maar weer uittesten!
blanda en vierkantje 10x10 komt er prachtig uit nu! helemaal super! dankjewel!

nu nog 1 voor de choco biscuitmix.... iemand?
want daarvan zijn eieren en water in hele andere verhouding tov de mix.

Je kunt alleen tijd verspillen,als je vergeet ervan te genieten