weet je nog een beetje wat voor vulling erin zat? want dat zoekt wat makkelijker 
vreemd genoeg denk ik beetje de marokaanse/turkse hoek in met jou omschrijving erbij dat het een buitenlands taartrecept was. vraag me niet waarom. geen idee 
edit, kom al wel een engelse tegen
http://www.lotofpie.nl/sticky-toffee-taart.htm (engels, sticky toffee taart)
recept:
75 g zachte boter
150 g donkerbruine basterdsuiker
200 g zelfrijzend bakmeel
3 el butterscotch stroop
2 eieren
200 g gedroogde dadels, ontpit en gepureerd in 300 ml heet water
1 el zuiveringszout (dubbelkoolzure soda)
eerst boter en suiker en stroop goed mengen, 1 ei tegelijk erbij, dan bakmeel en dan dadels
liefst in aparte bakjes doen en au-bain-marie in de oven laten garen.... maar een grote bakvorm gewoon 'zo' in de oven kan ook
kleine bakjes zijn eerder gaar, grote vorm doe ik 30 minuten in de oven heteluchtoven op 160 graden.
warm serveren met karamelsaus en vanille-ijs
Voor de karamelsaus:
100 g kristalsuiker
100 g boter
2 dl slagroom
ingrediënten in een pan opwarmen tot het er goed uitziet, niet helemaal laten karamelliseren
deze kwam ik ook nog tegen: van curacao
Curaçao kent naast de bruidstaart de traditionele ‘bolo pretu’ (zwarte taart). Al weken voor de bruiloft is de familie bezig met het wellen van de vruchten. Dadels, papaja en rum of Curaçaose likeur vormen de hoofdingrediënten. De taart gaat in een groot bakblik en wordt in vierkantjes gesneden. Het geheel is donkerbruin, vochtig en kleverig. Zeker niet luchtig, maar overheerlijk! Door de hoeveelheid drank blijft de bolo (taart) oneindig lang goed. Aan het einde van het bruiloftsfeest krijgt elke gast een stukje bolo mee naar huis als ‘recuerdo’ (aandenken). Meestal mooi verpakt in een doosje of fraai papiertje.
Je kunt alleen tijd verspillen,als je vergeet ervan te genieten