1

Onderwerp: verbrande zandkoekjes

nou...Ik dacht: ik doe vanavond even gezellig wat makkelijks bakken en toen vond ik natuurlijk hier op de website het recept van zandkoekjes. Ik had alles in huis dus meteen eht deeg gemaakt, uurtje in ijskast. Toen uitgerol tot 0,3 en 0,5 mm dikke laag, koekjes uitgedrukt en toen 17 minuten in oven die ik op 180 graden voorverwarm had. :thumb:

Ik heb een combi-oven van siemens, bakt tot nu toe alles...behalve mijn koekjes. Volgens de beschrijving moesten ze onderin de oven op de plaat(zanddeeg)...maar na 12 minuten waren al mijn koekjes helemaal van onder verbrand... :think:

Ik heb nu momenteel het tweede deel deeg erin, op 160 graden, ook onderin, maar op een rooster i.p.v. op een plaat.

Iemand nog andere tips, zodat mijn koekjes niet verbranden en ik wel nog iets lekkers heb op de avond om te snacken hihihihi! :lol:

Pas begonnen en helemaal verslaafd!!

2

Re: verbrande zandkoekjes

ik hoop voor dat de laatste gelukt zijn?

Ik zou je oven iets lager zetten en minder lang, ik heb de afgelopen dagen ook al heeeeel veel zandkoekjes gebakken (voor kerstmarkt) en ik zet mijn oven op 160 (mijn oven zet ik altijd iets onder de aangegeven stand, want hij bakt heter) en ik heb ze er plm. 10 minuten in. Ik doe ze op bakpapier en dan op de bakplaat

groetjes karin

3

ja wel gelukt, maar toch bruiner van onder als van boven. Zijn nog vrij wit maar wel gaar...

moeten zandkoekjes wat witter zijn dan?

4

Volgens mij horen zandkoekjes juist wit te blijven. Als ze verkleuren zijn ze al te lang gebakken, dacht ik eens gelezen te hebben.
Hopelijk smaken ze wel naar je wens!

5

Hallo!

Mijn allereerste koekjes waren binnen vier minuutjes aan de onderkant ook ontzettend zwart, ze lagen toen ook op de bakplaat (met bakpapier ertussen). Nu zet ik ze op een hoger rooster die ongeveer in het midden van mijn oven zit, op bakpapier.
Ik heb een heteluchtoven en verwarm deze voor op 170 graden en zet hem op 160 graden wanneer ze erin gaan. Na ongeveer een kwartiertje beginnen de randjes te bruinen en dan haal ik ze er meteen uit. Ze lijken dan nog zacht maar ze worden harder en lekker knapperig als je ze daarna op een rooster (dat doe ik dan zonder bakpapier) laat afkoelen.

Succes!

Groetjes,
Marleen

Groetjes, Marleen!
Neem ook eens een kijkje op mijn blog voor veel zoete (on)zin: www.zoetezinnen.nl

6

Nou...het is de tweede keer beter gelukt. Moet gewoon idd mijn oven lager zetten en de koekjes op het middeltste rooster leggen!
Thnx voor de adviezen :-)

En smaken deden ze hoor ;-)