1

Onderwerp: Taart schijnt door :(

Haaaai Allemaal,

Ik heb even jullie hulp nodig, ik heb afgelopen donderdag een taart gemaakt, alleen hij schijnt zo door, heb ik dan te weinig botercreme gebruikt of was het marsepein te licht gekleurd (te dun was het zeer zeker niet) ....

Verder krijg ik ook de onderkant nooit zo heel mooi strak, hou altijd plooien, iemand daar nog een goeie tip voor ?

Heb er een foto van gemaakt ... groetjes ivy

http://www.mijnalbum.nl/Foto-AG84U83Y-D.jpg

2

Re: Taart schijnt door :(

met goed afsmeren voorkom je een hoop. maar of dat het probleem is? lichte kleur maakt niet uit hoor!

plooien onderaan kan je voorkomen door veel geduld, helemaal met onderste helft. je gaan eerst bovenkant goed strak smootheren, dan ga je heel langzaam van spiraalgewijs van boven naar beneden de bekleding tegen zijkant drukken. niet wrijven! elke keer pak je de plooi op waar je bent en drukt hem er op die manier uit. laatste 2cm vind ik altijd het moeilijkste en moet mezelf echt dwingen om geduld en tijd te nemen, en dan wordt het super strak. durf tegenwoordig ook rustig zonder sierrand onderlangs een taart te maken, zo mooi strak.

rest van de tips laat ik aan de ervaren mensen over,hihi.

Je kunt alleen tijd verspillen,als je vergeet ervan te genieten

3

Bij lichte kleuren doe ik soms bruine kleurstof door de bc, dan krijgt deze dezelfde kleur als de biscuit.
En...inderdaad veel geduld hebben en niet te snel willen bekleden. Ook je lap niet te dun (je zegt dat hij niet te dun is maar hoeveel mm is je lap? De een vind 2 mm al veel te dik en de ander pas bij 4 mm). De lap ook niet te klein, maar ook niet te groot.
Ik zie aan je taart dat de onderkant iets naar binnen loopt, weet niet waar dit door komt, maar dit maakt het bekleden ook niet makkelijker, denk ik. Ik bak al wel een tijdje taarten maar bij mij is het nog niet altijd superstrak, vind ik

4 Laatst bewerkt door Danielle_mvs (11-12-2011 19:22)

Probleem met doorschijnen heb ik ook met marsepein maar niet met fondant. Heel irritant.

Strak bekleden is een kwestie van een strak afgesmeerde taart en de tijd nemen voor het bekleden (dus niet te snel willen werken). Ik ben zeker 20 minuten bezig met het bekleden. Er staan (vind ik althans) goede instructiefilmpjes op youtube voor het bekleden, heb ik via dit forum gevonden zal nog even zoeken of ik het topic zo kan vinden.

http://www.deleukstetaarten.nl/forum/vi … ?id=169809

5

Licht gekleurde marsepein schijnt helaas altijd door. DE oplossing is inderdaad zoals Esther doet: BC lichtbruin kleuren.
Wat betreft de onderkant van de taart: zorg dat deze zo recht mogelijk is afgesmeerd, goed koelen en dan heel zorgvuldig de marsepein er om heen.

Verdwalen in zoetigheid
www.hettaartenbos.nl voor al uw zoete creaties

6

Meiden, sorry ik was dit bericht al helemaal vergeten en zie net dat jullie wel allemaal gereageerd hadden !!

Briune botercreme, nodigd dat wel uit met eten  :s  haha maar wel een goeie tip en over dat schuin naar binnen lopen heb ik ook al de oplossing, ik moet die onderkant dan gewoon afsnijden zodat hij recht wordt !!

Meiden helemaal TOP  :thumb:  :thumb:

7

Van een (flinke) lik chocoladepasta wordt de creme ook lichtbruin van kleur. Als iets (licht) smaakt naar chocolade mag het best bruin van kleur zijn wat mij betreft   :P

Laat de moed niet zakken!
Met een appel en een ei kun je al bijna een taart bakken!!

8

Ik maak vaak botercreme met vanillesmaakje maar zie nu dat mijn groene taart ook een beetje doorschijnt...ik heb geen bruine kleurstof dus zou chocoladepasta er dan nog door kunnen of smaakt dat heel vies, denken jullie? Heb namelijk nog aardig wat vanillebotercreme bewaard voor mn volgende taart...

luce schreef:

Ik maak vaak botercreme met vanillesmaakje maar zie nu dat mijn groene taart ook een beetje doorschijnt...ik heb geen bruine kleurstof dus zou chocoladepasta er dan nog door kunnen of smaakt dat heel vies, denken jullie? Heb namelijk nog aardig wat vanillebotercreme bewaard voor mn volgende taart...

volgens mij geen probleem, krijg je choco-vanille smaak  :9