1

Onderwerp: Taart optillen?

Ik zie hier altijd van die mooie kartonnetjes en zo voorbij komen..

Ik maak meestal mijn taart op het kartonnetje en til hem daarna er niet meer van af!

Hoe doen jullie dit ? daarna een doekje erover heen ofzo ?

Re: Taart optillen?

Hoi,

Je kunt je taart ook op een cakeboard zetten.
http://www.deleukstetaartenshop.nl/cake … 5_174.html

3 Laatst bewerkt door rorico (07-12-2011 14:15)

Re: Taart optillen?

met deze kan je hem er veilig aftillen...
http://www.deleukstetaartenshop.nl/gere … -2464.html

staat nog op mijn verlanglijstje,hihi.

Je kunt alleen tijd verspillen,als je vergeet ervan te genieten

4

Re: Taart optillen?

Ik schuif er twee van die  ( eehmmmm hoe heten ze eigenlijk....Het is gerei wat je gebruikt om je gebakken eieren uit de pan te halen) er onder en til de taart dan op... :D

Re: Taart optillen?

Waarom wil je je taart van het kartonnetje afhalen?

Life is what you bake it.

6

Re: Taart optillen?

twinstwins schreef:

Ik schuif er twee van die  ( eehmmmm hoe heten ze eigenlijk....Het is gerei wat je gebruikt om je gebakken eieren uit de pan te halen) er onder en til de taart dan op... :D

Bedoel je een spatel?

If you're lucky enough to be different, don't ever change!
Groetjes, Katja

7

Re: Taart optillen?

Ik knip het kartonnetje op maat van de taart voordat ik hem erop zet en dan haal ik hem er niet meer vanaf (tot ie op is ;) ).

--------------------------------------------------------
Wie ben ik om aan mezelf te twijfelen. (Loesje)

8

Re: Taart optillen?

Onder de taart zit een kartonnetje en met kartonnetje en al gaat de taart op het onderbord/karton/mdf. Dus dat is makkelijk vast te pakken.

Re: Taart optillen?

rorico schreef:

met deze kan je hem er veilig aftillen...
http://www.deleukstetaartenshop.nl/gere … -2464.html

staat nog op mijn verlanglijstje,hihi.

Hoi,
Ik gebruik altijd een of twee spatels hier voor. Gaat prima.

10 Laatst bewerkt door Marie-Popo (07-12-2011 22:04)

Re: Taart optillen?

ik gebruik ook altijd een kartonnetje onder de taart waar die niet meer afgaat... Wanneer de taart afgesmeerd is en de ganache is afgekoeld en opgesteven, knip ik het karton op maat van de taart. Dan gaat de marsepein of fondant erover, en zie je niks meer van dat kartonnetje. Als het geheel gedecoreerd is, zet ik het op een cakeboard dat ik meestal bekleed met inpakpapier. En dan schuif ik het de doos in.

Een dag zonder iets nieuws geleerd te hebben, is een dag niet geleefd!
Brengen jullie ook eens een bezoekje aan mijn blogspot: www.cakechiqueboutique.blogspot.com

11

Re: Taart optillen?

Marie-Popo schreef:

ik gebruik ook altijd een kartonnetje onder de taart waar die niet meer afgaat... Wanneer de taart afgesmeerd is en de ganache is afgekoeld en opgesteven, knip ik het karton op maat van de taart.

Zo lijkt het net alsof je het karton op maat knipt met de afgesmeerde taart erop. Dat is wel knap! ;)

Ik kies een kartonnetje dat onder de taart past 15-20-25 cm dus meestal. Na het afsmeren en bekleden zie je niks meer van het kartonnetje. Even een paletmes onder het kartonnetje om de taart van het draaiplateau omhoog te wippen, voorzichtig optillen en dan gaat ie hup op de onderplaat.
Als dat gebeurd is werk ik het onderste randje af.

~ Never waste a good crisis... ~

12

Re: Taart optillen?

Oke nou dan doe ik het al op de manier hoe de meeste het hier doen haha

13

Re: Taart optillen?

Jultie schreef:
Marie-Popo schreef:

ik gebruik ook altijd een kartonnetje onder de taart waar die niet meer afgaat... Wanneer de taart afgesmeerd is en de ganache is afgekoeld en opgesteven, knip ik het karton op maat van de taart.

Zo lijkt het net alsof je het karton op maat knipt met de afgesmeerde taart erop. Dat is wel knap! ;)

:D Maar zo doe ik het dus echt...
Omdat ik maar 2 maten van kartonnetjes heb momenteel, en die te groot zijn voor de 20cm taartjes die ik nu blijkbaar vooral maak...En ik vind het makkelijker om eerst met het grote karton te werken om de taart te kunnen ronddraaien (op het draaiplateau) en er daarna weer af te halen wanneer de ganache nog niet gesteven is. Het gaat dan zo de koelkast in. Als dat klaar is, zet ik de taart in het midden op mijn hand, en knip ik rondom het overtollige karton weg...

Een dag zonder iets nieuws geleerd te hebben, is een dag niet geleefd!
Brengen jullie ook eens een bezoekje aan mijn blogspot: www.cakechiqueboutique.blogspot.com

14

Re: Taart optillen?

Marie-Popo schreef:
Jultie schreef:
Marie-Popo schreef:

ik gebruik ook altijd een kartonnetje onder de taart waar die niet meer afgaat... Wanneer de taart afgesmeerd is en de ganache is afgekoeld en opgesteven, knip ik het karton op maat van de taart.

Zo lijkt het net alsof je het karton op maat knipt met de afgesmeerde taart erop. Dat is wel knap! ;)

:D Maar zo doe ik het dus echt...
Omdat ik maar 2 maten van kartonnetjes heb momenteel, en die te groot zijn voor de 20cm taartjes die ik nu blijkbaar vooral maak...En ik vind het makkelijker om eerst met het grote karton te werken om de taart te kunnen ronddraaien (op het draaiplateau) en er daarna weer af te halen wanneer de ganache nog niet gesteven is. Het gaat dan zo de koelkast in. Als dat klaar is, zet ik de taart in het midden op mijn hand, en knip ik rondom het overtollige karton weg...

Ik ken er meer die het op deze manier doen. Mamakaat volgens mij ook..?

15

Re: Taart optillen?

Marie-Popo schreef:
Jultie schreef:
Marie-Popo schreef:

ik gebruik ook altijd een kartonnetje onder de taart waar die niet meer afgaat... Wanneer de taart afgesmeerd is en de ganache is afgekoeld en opgesteven, knip ik het karton op maat van de taart.

Zo lijkt het net alsof je het karton op maat knipt met de afgesmeerde taart erop. Dat is wel knap! ;)

:D Maar zo doe ik het dus echt...
Omdat ik maar 2 maten van kartonnetjes heb momenteel, en die te groot zijn voor de 20cm taartjes die ik nu blijkbaar vooral maak...En ik vind het makkelijker om eerst met het grote karton te werken om de taart te kunnen ronddraaien (op het draaiplateau) en er daarna weer af te halen wanneer de ganache nog niet gesteven is. Het gaat dan zo de koelkast in. Als dat klaar is, zet ik de taart in het midden op mijn hand, en knip ik rondom het overtollige karton weg...

Wow, Dat je dat kan!  Volgens mij zou ik de hele taart laten stuiteren... Dus hier geen achteraf geknip.

~ Never waste a good crisis... ~

16

Re: Taart optillen?

ik ook niet achteraf hoor, zou veel te bang zijn om de taart te beschadigen. Ik knip altijd van te voren. Het karton is bij mij altijd te groot op de 1 of andere manier  :s
Optillen doe ik met de cakelifter van wilton

"Beauty is in the eye of the beholder"
                            Lieve groetjes, Miranda (Mirzan)

17

Re: Taart optillen?

Hoe doe je dat dan als je de taart op een beklede cakedrum of op een andere taart wil zetten? Als je de taart oppakt, zie je meteen deukjes van je vingers dus ik zou denken dat je het met de cakelifter doet. Maar is de kans dan niet groot dat je de drum of de onderste taart beschadigt?

18

Re: Taart optillen?

Ik heb afgelopen week een kartonnetje gebruikt dat net een halve cm breder was dan mijn taart,

Met het afsmeren (Ganache) heb ik de zijkant van het kartonnetje gebruikt als leidraad voor het afsmeren, daardoor werd hij kaarsrecht, en was het kartonnetje niet meer te zien, daarna met kartonnetje en al op het onderboard of cakestandaard. Voordeel hiervan is dat het plateau van de standaard ook niet beschadigd bij het aansnijden.

Deleukstetaartenshop Almere, verkozen tot leukste winkel van Almere en van Flevoland!

19

Re: Taart optillen?

_karo_ schreef:

Hoe doe je dat dan als je de taart op een beklede cakedrum of op een andere taart wil zetten? Als je de taart oppakt, zie je meteen deukjes van je vingers dus ik zou denken dat je het met de cakelifter doet. Maar is de kans dan niet groot dat je de drum of de onderste taart beschadigt?

Ik heb idd de cakelifter gebruikt, en nee je drum beschadigd dan niet  :nooo

Ik vind met 2 spatels werken erg gevaarlijk... Er komt een dag dat je uit balans raakt en je hele afgesmeerde taart over de grond/tafel/aanrecht vliegt.. Dan liever meer zekerheid met de cake lifter  :Y

Deleukstetaartenshop Almere, verkozen tot leukste winkel van Almere en van Flevoland!

20

Re: Taart optillen?

_karo_ schreef:

Hoe doe je dat dan als je de taart op een beklede cakedrum of op een andere taart wil zetten? Als je de taart oppakt, zie je meteen deukjes van je vingers dus ik zou denken dat je het met de cakelifter doet. Maar is de kans dan niet groot dat je de drum of de onderste taart beschadigt?

Ik zorg altijd dat de taart koud genoeg is voordat ik deze op een andere taart zet. Dan heb je de minste kans op beschadigingen, zoals deukjes enz. De (onderste) taart bekleed ik pas wanneer deze op een ingepakt mdf-plaatje staat zodat ik deze er niet meer af hoef te halen.

Wannneer ik taarten heb die in vorm gesneden moeten worden (bv gitaar, bustier) dan knip ik het karton ook pas wanneer de afgesmeerde, en gekoelde, taart erop staat.

21 Laatst bewerkt door Amarie (17-01-2012 23:26)

Re: Taart optillen?

rorico schreef:

met deze kan je hem er veilig aftillen...
http://www.deleukstetaartenshop.nl/gere … -2464.html

staat nog op mijn verlanglijstje,hihi.

Bij de Xenos verkopen ze af en toe ook dit formaat taartscheppen voor nog geen euro.Ik heb er 0,85 cent voor betaald. ;)

Tegenwoordig kun je vanalles worden,ik heb besloten om gewoon mezelf te blijven!

22

Re: Taart optillen?

Bommeltje schreef:
_karo_ schreef:

Hoe doe je dat dan als je de taart op een beklede cakedrum of op een andere taart wil zetten? Als je de taart oppakt, zie je meteen deukjes van je vingers dus ik zou denken dat je het met de cakelifter doet. Maar is de kans dan niet groot dat je de drum of de onderste taart beschadigt?

Ik heb idd de cakelifter gebruikt, en nee je drum beschadigd dan niet  :nooo

Ik vind met 2 spatels werken erg gevaarlijk... Er komt een dag dat je uit balans raakt en je hele afgesmeerde taart over de grond/tafel/aanrecht vliegt.. Dan liever meer zekerheid met de cake lifter  :Y


oud topic,

Ik vroeg me ook af als je dan een taart op je beklede drum plaatst, deze taart van tevoren al bekleed met fondant of als hij op de beklede drum staat? want lijkt me dat als je de taart moet bekleden op een bekleedde drum, je dan de drumboard beschadigd door de rand fondant van de taart af te snijden?
dus ga ik dan eerst mijn taart met fondant bekleden, dan met een cake lifter de taart optillen en verplaatsen op een drumboard die bekleed is met fondant? :D

alvast bedankt!
groetjes Astrid.

23

Re: Taart optillen?

Zoals ik het doe..... ik bekleed de drum (drumboard bestaat niet, drum is 10mm dik, board is 4mm dik) eerst. Daarna de taart. Sommigen halen dan ook een cirkel van de bekleding van de drum eruit, dat doe ik niet (simpelweg omdat ik het vergeet  :lol: ). Als de taart ook goed/strak bekleed is zet ik hem met de Cake Lifter op de drum.

De drum kan je ook iets eerder bekleden zodat het fondant/de marsepein al wat is gedroogd/uitgehard.

24

Re: Taart optillen?

haha ja je hebt gelijk... de drum inderdaad ;)
en met het wegtrekken van de Cake lifter beschadig je de drum niet?
Ik ga dit dan maar eens proberen denk, Bedankt!

25

Re: Taart optillen?

astap79 schreef:

haha ja je hebt gelijk... de drum inderdaad ;)
en met het wegtrekken van de Cake lifter beschadig je de drum niet?
Ik ga dit dan maar eens proberen denk, Bedankt!

Nee hoor, gewoon goed opletten en voorzichtig zijn. Er zijn ook een heleboel mensen die de taart met de hand tot vlak boven de drum optillen en hem dan erop laten 'vallen'. Dat zie ik ook veel bij Cake Boss. Kijk anders eens op Google of probeer het eens uit met een taartje voor jezelf? Het is maar net wat voor jóu het prettigst werkt!