1

Onderwerp: Vlinders

Hoi allemaal,

ik heb nu een aantal keren vlinders gemaakt maar ik vind het nog steeds zo moeilijk om de juiste dikte icing te maken. Hoe dik, of dun, maken jullie de icing voor de randen en voor de binnenkant en met wat spuiten jullie het?

Ik moet het ook altijd tussendoor doen met meetsal een kind aan mijn been dus dat helpt zeker niet maar ik baal zo dat het niet wordt hoe ik het wil.

Alle tips zijn welkom!!

groetjes chimene

groetjes chimene
p.s. al mijn taarten zijn te zien op http://www.bijentaart.nl

2

Re: Vlinders

Hai Chimene.

Ik hoop dat het helpt wat ik zeg maar met diktes vind ik het ook altijd zo vaag. :)

Voor de lijntjes gebruik ik de stevige dikte maar dan echt iets verdunt, dan spuit het makkelijker. Meestal spuit ik meteen 3 a 4 vellen vol, in verschillende maten, verkleind en vergroot op de computer. Als ik dan de laatste heb gespoten dan kan ik meteen de eerste op gaan vullen.
Voor de lijntjes gebruikte ik gewoon zo'n papieren cornetje van bakpapier maar vind dat ik daar toch niet zulke mooie ronde lijntjes mee krijg. Nu gebruik ik gewoon het kleinste spuitmondje dat ik heb, nr 1 geloof ik.

Om te vullen gebruik ik dan weer wel die zakjes. Ik zat de kleuren die ik wil klaar en doe er steeds een druppie water bij tot hij zo dik is dat als ik mijn lepeltje erdoor haal de streep na een seconde of 10 weer glad is geworden.
Ook gooi ik gewoon een klein bergje op plastic, als hij teveel uitloopt is hij te dun, blijft het hobbelig dan is ie te dik, het blijft zoeken.

Dan vul ik mijn cornetjes in de kleuren die ik wil en vul eerst de kleinste deeltjes op waarna ik vaak een iets groter gaatje knip om de rest op te vullen.
Nou, succes h

3 Laatst bewerkt door lammetjes (08-07-2006 08:49)

Re: Vlinders

beetje dom misschien hoor en het zal vast ook wel ergens staan op het forum maar hoe maak je dan precies die cornetjes?

groetjes chimene

ps hoe heb jij trouwens dat bestek van nijntje in elkaar gefriemeld?

groetjes chimene
p.s. al mijn taarten zijn te zien op http://www.bijentaart.nl

4

Re: Vlinders

Helemaal niet dom, ik maakte ze voorheen dor ze vast te zetten met een niettang, hihi , werkte ook hoor. :D :D :D

Pas toen het me voor gedaan werdt door frances mc Noughton snapte ik hem ook.
Je knipt een 3hoek uit bakpapier, ik knip zelf een groot vierkant in de breedte van de rol en knip die dan diagonaal 2 keer door heb je er meteen 4 in de goede maat.
Dan leg ik de punt naar me toe en de rechte kant van me af. Dan 1 van de punten naar je toe vouwen zodat hij bij de rechte kant in het midden uitkomt, de andere punt dan ook en dan krijk je al de vorm. alles nog een beetje glad en scherp trekken en de punt bij je vingers naar binnen slaan en glad vouwen.
Hier twee knipjes in geven en weer naar binnen vouwen. Dan blijft hij zitten.
Lastig uit te leggen hoor. Pak er anders een papiertje bij en doe het terwijl je leest, dan word het denk ik wel duidelijk.
Sorry dat het niet duidelijker is. :)

5

Re: Vlinders

ik ga dadelijk meteen droog oefenen:D ze zullen me hier wel weer voor gek verklaren.

Bedankt hoor voor de uitleg. Heb je mijn vraagje over het hoe jij het bestek van nijntje in elkaar friemelt nog gelezen? Ik zie dat het piepkleine kopje zelfs een oortje heeft hoe krijg je dat nu gedaan?

groetjes chimene

groetjes chimene
p.s. al mijn taarten zijn te zien op http://www.bijentaart.nl

6

Re: Vlinders

Hoi Wendy

Ook namens mij bedankt voor de uitleg van die @# cornetjes! Ik heb ze gisteren idd vastgeniet. Ik kreeg er echt de zenuwen van zeg, ze blijven maar uit elkaar glijden! Zelfs met plakband, dus dan de nietmachine er maar bij.

Ik ga jouw manier de volgende keer proberen. Thnks!

Groetjes! Cindy
Mijn taarten kun je vinden op: http://www.mijnalbum.nl/Album=EMMHI6AR

7 Laatst bewerkt door wendy (08-07-2006 17:02)

Re: Vlinders

Sorry Chimene, ik had die 2e vraag idd niet gezien, was al helemaal aan het denken hoe ik die cornetjes uit moest leggen . :D :D (en cindy, het blijft met de dunne bakpapier ook al wat moeilijker zitten hoor en als het moet werkt nietten ook. ;) )

Die vorkjes en dergelijke, zijn echt niet zo moeilijk hoor, je moet er alleen even opkomen. :) Nou ik doe mijn best o.k.?

Vorkjes.    Je rolt een dun rolletje uit en drukt hem een pietsie platter. Aan 1 kant nog platter drukken en dan 2 sneetjes erin en voila, een vork. :)

Bordjes.    Je steekt 2 maten rondjes uit. Je legt de grotere op de kleine en met een klein rondje (ik heb het dopje van een potje poederkleurstof) druk je het in in het midden. Dan gaat vanzelf de buiten rand opstaan kwam ik achter. Ik denk wel dat er dan echt tragant gom door je fondant moet zitten hoor.

Kopjes.     Ik heb eeb klein bolletje oranje (als limonade maar kan in de kleur die je wilt) genomen en iets plat gedrukt en weer ingerold aan de zijkant, dan krijg je al de vorm van het kopje. Dan een stukje fondant uitrollen en een strookje uitsnijden iets breder dan de limonade hoog is. Dit erom heen leggen en afknippen zodat hij aansluit, valt van tevoren niet uit te meten. Dan een heel dun rolletje wit maken en tegen het kopje plakken, dan om je hulp middeltje,(stokje ofzo) staan en weer vastplakken, moeilijk uit te leggen dat oor. :)

Taartpuntjes.   een bolletje oranje plat drukken, een bolletje wit en een bolletje geel ook plat drukken, op elkaar stapelen. Dan wit dun uitrollen en eroverheen leggen en bekleden zoals je normaal in het groot doet. Dan in stukjes snijden.

Nou, ik hoop dat je er wat aan hebt, wie weet zie ik ze nog eens voorbij komen. :)

8

Re: Vlinders

die uitleg is als chinees voor mij wendy!

dat zou ik je wel eens willen zien doen.

je woont waarschijnlijk toch te ver :(

website : www.detaartenfee.be
het boek van de taartenfee verschijnt op 1 november 2010