1

Onderwerp: Help: marsepein wordt niet anthraciet en lichtblauw........

Ik maak de laatste tijd zoveel taarten dat ik het handiger vond om zelf marsepein te gaan kleuren. Ik had nooit de juiste kleur in huis en op deze manier kun je kleuren ook nog zo licht of donker maken als je wil.
Nou ben ik op dit moment voor twee taarten met het kleuren van het marsepein bezig. Gisteren alles in huis gehaald en geadviseerd werd om blanke marsepein te nemen. Ik heb voor de ene taart antracietgrijs nodig en voor de andere lichtblauw. Naar mijn mening dus blanke marsepein met zwart en blanke marsepein met blauwe kleurstof (van Wilton by the way). Wat krijg ik voor kleuren ??
Antraciet wordt donker paars en lichtblauw wordt zeegroen. Wat doe ik dan verkeerd ?
Ik snap er helemaal niets van en wil graag advies in deze. Wie kan me helpen ???

Bedankt vast !

2

Re: Help: marsepein wordt niet anthraciet en lichtblauw........

Ik kleur ook zelf.... BEHALVE rood, zwart en donkerbruin.

Voor antraciet zou ik blanke marspein nemen en dan beetje bij beetje steeds wat (voorgekleurde) zwarte marsepein toevoegen.

En de lichtblauw? Misschien iets te veel kleurstof toegevoegd? Dus nieuw stuk blank en daar beetje bij beetje wat van je gekleurde materiaal toevoegen tot je de gewenste kleur hebt.

Succes!

Laat de moed niet zakken!
Met een appel en een ei kun je al bijna een taart bakken!!

3

Hoi, marsepein is moeilijk te kleuren omdat deze al een beetje grauw van kleur is, om goeie kleuren te krijgen kun je beter fondant gebruiken.

Het Taartmoment - eetbare kunst met een persoonlijke touch.
Website - Facebook

4

Of witte marsepein gebruiken...in blank schijnt wat geel te zitten, waardoor het kleuren niet altijd lukt zoals je wilt (heb ik hier eens gelezen...).

5

Ik heb een de witte hiervan: http://www.deleukstetaartenshop.nl/suga … mp;sort=1a Kleuren met de kleurstof die je hebt en deze geeft het net wat extra power. Ik moet eerdaags de zwarte en blauwe hier van ook eens nemen.

6

Witte kleurstof erbij.....als begint met blanke marsepein, anders lukken deze kleuren niet echt inderdaad.

En een titelfx..........is wat duidelijker alleen help en stress  ;)

Welk merk witte kleurstof kun je dan het beste gebruiken om marsepein mooi wit te krijgen? Ik heb dezelfde ervaringen met blauw en marsepein dat werd zeegroen  :(

marsepein kan je prima kleuren, het kleurt vaak makkelijker dan fondant, ik weet niet waar je je advies op baseert Bas.

Waar je rekening mee moet houden als je blanke marsepein gebruikt, dat is natuurlijk een beetje gelig, geel met lichtblauw wordt uiteraard groenig. Dus of je moet je marsepein eerst wit kleuren of je moet voor dat soort kleuren fondant gebruiken.
Als je witte kant-en-klare marsepein koopt, of je maakt dit zelf, dan gaat hier zo enorm veel kleurstof doorheen, dat je je moet afvragen of je dat wel wil op een taart.

groetjes Tirza     
www.facebook.com/TaartvanTirs

9

ik kleur ook altijd blanke marsepein. nooit geen problemen mee.

voor lichtblauw gebruik ik bijv de ice blue van sugarflair. (zie mickey taart van mij)
de babyblauw daarvan is ook mooi!is iets zachter van kleur.
voor het knalblauw zoals spiderman gebruik ik de royal blue van wilton.(zie rio taart)
de navy is ook erg mooi (zie m'n parkietjestaart/mannentaart en rug van eyoor)

voor zwart en alle grijstinten gebruik ik sugarflair liquorice black. vindt het een mooie tint van licht tot donker. (zwart op makeup taart, grijs op mannenparkiettaart en je kan er heel goed tussenin gaan zitten met kleurtinten)

paars bijv is wel erg verschil. wil ik echt paars(dora taart), dan pak ik wilton. wil ik beetje het leverpaars (buik van eyoor bijv) dan pak ik de violet van sugarflair.

zelfs rood kleur ikzelf, met christmas red van sugarflair. er gaat wel wat meer in maar niet belachelijk veel, en je kan van rosetinten tot knal rood (zie m'n ajax tshirt taart)

heel veel verschillende tinten kan je zien in m'n piratentaart (parade 3jaar)

met de hele diepe kleuren kan het helpen om het even een nachtje te laten liggen. en zorg dat je goed doorkneed,dat is bij elke kleur belangrijk om beste eindresultaat te krijgen.

m'n taarten erbij gezet zodat je kan zien wat het effect kan zijn van kleuren.

Je kunt alleen tijd verspillen,als je vergeet ervan te genieten

10

Danielle_mvs schreef:

Welk merk witte kleurstof kun je dan het beste gebruiken om marsepein mooi wit te krijgen? Ik heb dezelfde ervaringen met blauw en marsepein dat werd zeegroen  :(

klopt, dan nog beetje blauw erbij en hij wordt prachtig!

11

rorico schreef:
Danielle_mvs schreef:

klopt, dan nog beetje blauw erbij en hij wordt prachtig!

uhmmmm dan toch nog maar eens proberen op een klein stukje marsepein en al die kleuren van je taarten zijn ook o.b.v. marsepein?

12 Laatst bewerkt door rorico (30-11-2011 22:32)

yep, want ik gebruik alleen maar blanke marsepein (de gelige dus)

13 Laatst bewerkt door Carien (30-11-2011 22:37)

:think: welk merk marsepein heb je gebruikt? misschien dat dat ook nog verschil maakt...
Ik gebruik Zeelandia en kleur alles zelf :Y (ook rood en zwart), nooit problemen :nooo

Eerst denken dan doen..... zoooo moeilijk!
www.facebook.com/TaartNatuurlijk   www.taartnatuurlijk.nl

14

ik gebruik funcakes, maar als ik het goed begrijp zou ik dus meer kleurstof moeten gebruiken (ik heb Wilton)
ik heb nog een opdrachtje van het weekend dus ik ga het eerst zelf proberen en als het niet lukt heb ik nog kant en klaar gekleurde liggen

15

Ik vind marsepein ook makkelijk kleuren dan fondant. De kleuren worden dieper. Witte marsepein zou ik niet gebruiken om te kleuren omdat de structuur van witte voorgekleurde anders is dan de blanke en dan wordt het niet mooi. Wanneer ik rood, wit, zwart en bv donkerblauw nodig heb kleur ik deze ook een paar dagen van tevoren zodat de kleur mooi in kan werken. Ik gebruik trouwens ook Zeelandia  :9

16

Al je de blanke marsepein wit kleurt met poeder en vloeibaar wit dan verandert er weinig aan de structuur en kun je het prima gebruiken om de moeilijke kleuren mee te maken.

17

Biggeltaart schreef:

Al je de blanke marsepein wit kleurt met poeder en vloeibaar wit dan verandert er weinig aan de structuur en kun je het prima gebruiken om de moeilijke kleuren mee te maken.

Ja, klopt, maar dan gebruik je de gewone blanke marsepein en dan veranderd er niks. Maar de voorgekleurd witte vind ik toch een grovere structuur hebben en anders aanvoelen dan de blanke. Als je die gaat kleuren blijft dit hetzelfde..

18

Wauw, wat een reakties en wat een tips ! Allemaal heel erg bedankt, ik ga hier verder mee aan de slag !