1

Onderwerp: Platte cupcakes

Hallo allemaal,

Ik heb net voor het eerst cupcakes gemaakt en wil ze straks als ze afgekoeld zijn versieren.
Het probleem is alleen dat ze een beetje bol/puntig zijn.
Misschien dat ik er een stukje van af kan snijden?

Ik heb er al een snijplank opgelegd, hierdoor zouden ze plat worden maar dit heeft bij mij niet geholpen.

Hoe krijg ik ze de volgende keer plat?

Ze zijn ook niet te vol, ik vul ze met 2 eetlepels en heb de hetelucht oven op 160 graden. In 20 minuten waren ze klaar.

2

Re: Platte cupcakes

Al ik ze uit de oven haal gelijk een een plank erop met daarop iets zwaars. En als er dan nog een wat uitsteekt dan snij dat eraf. Zodra ze zijn afgekoeld vul ik ze en smeer ze af zodat ze niet uitdrogen

Liefs van Christel
www.taartvanchris.hyves.nl

3

Gelukkig hoorde ik die tip vanmorgen ook, erg handig... :thumb:

4

Ik leg altijd mijn bakplaat er even op en druk het zachtjes aan....En ik vul mijn cups altijd voor 3/4....Dan komen ze boven het papiertje uit en zijn ze gemakkelijker plat te maken.....

5

Ik heb vandaag voor het eerst cupcakes gemaakt. Ik had t echt onderschat het is veel moeilijker dan dat het lijkt, ik dacht dat doe ik wel even, nou nee hoor het heeft toch wel eventjes geduurd.

Als eerste waren mijn cupcakes bol/puntig dus niet plat daardoor kon ik ze ook al niet mooi decoreren. Ik heb een glas gebruikt om een rondje te maken van de witte fondant en met de groene fondant heb een uitsteker gebruikt. De fondant bleef maar op het aanrecht plakken dus heb een beetje poedersuiker gestrooid maar dat heeft niet echt geholpen en daardoor kreeg ik op de groene fondant witte vlekjes van de poedersuiker. En de fondant bleef aan de uitsteker plakken.

Heb je misschien tips voor me en wat ik fout doe?
Misschien kan ik ook beter de cupcake mix kopen ipv zelf maken want dan hoef ik nog alleen maar boter en eieren toe te voegen.

6

@ Sunshine88

Ik denk dat je te weinig poedersuiker heb gebruikt. De poedersuiker die op het fondant te zien blijft, kan je met wat water en een kwastje eraf halen.
Je moet ook regelmatig tijdens het uitrollen, de fondant een paar keer omhoog halen en anders neerleggen. Zo voorkom je het plakken en strooi gerust wat meer poedersuiker op het aanrecht.

Ik gebruik zelf geen cupcake mix. Heb het in het begin wel gedaan, maar je proeft echt het verschil als je het zelf maakt. En zo moeilijk is het niet.

7

koop een stukje plastic tafelzeil... kost niet veel en werk hierop met je fondant of marsepein... dan heb je geen poedersuiker meer nodig omdat het niet blijft plakken... dit is veel mooier en bovendien word het dan niet zo super zoet...

de cc plat maken doe ik ook met een plaat... en anders eventueel een stukje eraf snijden kan altijd ook... ik doe mijn bakjes ongeveer 2/3 vol... en bak wel in een cupcake vorm waar 6 vormpjes in kunnen... dan zakken ze niet zo in...

8

Welk merk boter en zelfrijzend bakmeel gebruiken jullie?

Ik gebruik gewoon het eigenmerk van c1000 of ah(niet euroshopper).
En roomboter meestal van campina (ongezouten).

Voor de cupcakes zelf de mix van Funcakes of een van de recepten op cupcakerecepten.nl

Succes!

Het gaat niet om de weg die je inslaat,maar het spoor dat je nalaat.

Ik gebruik vaak een spuitzak om de cupcakes te vullen. Dan krijg ik een gelijke laag beslag en ik vul ze voor de helft.

Mochten er dan toch een paar te hoog zijn geworden dan leg ik er een zware plank op of ik snijd het af wanneer ik ze met fondant wil bekleden. Door botercreme te gebruiken kun je ook de bolling masceren...

Ik gebruik meestal de bertolli boter en huismerk bloem.

11

Jaa ze zijn eindelijk plat!
Heb een ander merk geprobeerd en een broodplank erop gelegd.

Bedankt voor de tips!