1

Onderwerp: ik doe iets fout maar wat ???

hoi
Ik snap er niets van heb nu drie keer geprobeert maar het blijft fout gaan.
Gebruik het basisrecept.
Mix tien min op de hoogste stand met de keukenmachine .
Eieren warm ik voor .
Dan bak ik hem 40 min op 160 graden hij lijkt dan gaar
Als ik hem dan na vijf min uit het bakblik wil halen zit hij of vast of breekt.
Ik laat hem verder afkoelen op een taartrooster en die blijft er steeds aan plakken.
Het gaat om een vierkant bakblik van 25 cm

ik hoop dat iemand raad heeft moet er een bakken voor vrijdag ivm kraamfeest.

2

Re: ik doe iets fout maar wat ???

Je moet m gelijk uit t bakblik halen

3

Wat gebruik je om je bakblik in te vetten?

Ik gebruik standaard boter, bakpapier en weer boter.
Maar je kan ook kant-en-klare bakspray kopen en het schijnt dat dit ook super werkt (al durf ik het zelf niet aan, omdat mijn eerste manier goed werkt).
Of de klassieke methode, boter, bloem, boter.

Het is ook zo dat je toch 10 à 15 min best eerst het biscuit gewoon in het bakblik op een rooster zet, dan komt die vanzelf nog een beetje los en pas als het wat afgekoeld is, het biscuit of de cake eruit halen.
Ik heb nu ook wel altijd dat de onderkant (dus de bovenkant maar ik zet het altijd op zijn kop) een beetje blijft plakken aan het rooster, maar dat zie je toch niet want het is de onderkant van de taart.

Een dag zonder iets nieuws geleerd te hebben, is een dag niet geleefd!
Brengen jullie ook eens een bezoekje aan mijn blogspot: www.cakechiqueboutique.blogspot.com

4

Vet je goed je bakvorm in? Het beste is om iig de bodem (de randen mag ook) van de bakvorm met bakpapier te 'bekleden'.

Ik spray het bakblik in met Dr oetker, dan plak ik stroken bakpapier aan de zijkant en spray die ook nog even in.

Na het bakken gelijk de taart op een rooster en dan af laten koelen. Gaat altijd goed  :Y

6

Mix je alle ingrediënten tegelijk in de keukenmachine?
Als hij nog plakt, is het volgens mij nog niet gaar...........

Hoi,

Ik vet het bakblik altijd in met gewone vloeibare boter, daarna het bakblik bekleden met bakpapier (dan komt je kapsel er altijd uit).
Ik denk dat je kapsel nog niet gaar is, omdat je schrijft dat ie nog plakt. De stand van je oven is volgens mij net te laag.
Ik bak een kapsel altijd op 175 graden in 35 minuten. Omdat jouw kapsel groter is, moet ie uiteraard iets langer in de oven staan. Denk dan eerder in minuten in plaats van in 10 minuten extra.
Dan steeds even controleren met een vork op je kapsel gaar is.
Als je een oven hebt met onder- en boven warmte kun je die beter gebruiken zodat de warmte overal goed geleidt. Heb je een hete lucht oven, dan de oven min. 10 minuten voorverwarmen.
Succes.

8

t kan gewoon plakken door de condens icm het rooster... dat gebeurt soms ook met gare kapsels

9

Invetten met Cisco, meteen uit het bakblik, nooit problemen.

10

ik doe op de bodem bakpapier en dan spuit ik hem in met dr oetker bakspray
ik bak in een heteluchtoven

ga het zo nog maals proberen zal toch een keer moeten lukken :)

11

Ik vet in met bakspray, dan nog heel dun bestuiven met bloem (ik tik zachtjes met mijn blik op het aanrecht om het teveel los te krijgen van het blik). De kapsels springen als ze klaar zijn bijna uit zichzelf uit de vorm.

~ Never waste a good crisis... ~

12 Laatst bewerkt door rorico (23-11-2011 23:53)

rozebril,
hier ook heteluchtoven.

doe zelf om bodem bakpapier, dan spray ik met oetker bakspay boel in.dan met keukenpapiertje even doorsmeren,anders kunnen er luchtbellen onder de directe rand/hoek komen.

ikzelf moet met onze oven met de temp spelen
5min 100graden
5min 120 graden
10min 140gr
restant (meestal 20 min) 160 graden

dan even voelen of er lucht of weerstand is onder de bult. bij lucht meteen nog 5 minuten langer. bij weerstand meteen eruit.

dan kapsel meteen uit het bakblik halen (omkiepen) mijn biscuits zijn altijd heel mooi gaar, maar ook die plakt op het rooster. dat los ik op door daar een bakpapiertje op te leggen. niks geen problemen meer.

als je kapsel/biscuit 5 minuten of langer laat zitten in de vorm, dan wordt mijn zijkant alsof hij alsnog inzakt, niet strak dus. als ik hem meteen omkieper (valt er zo uit) dan blijven de zijkanten mooi strak.

hoop dat je uit de 10 tips van iedereen(hihi) de perfecte tip voor jouw oven kunt vinden :D

Je kunt alleen tijd verspillen,als je vergeet ervan te genieten

13

oh en zie nog dat je alleen 10 minuten op hoogste stand mixt???
daarna ook nog 2 minuten op de laagste stand! dat zorgt ervoor dat de grotere luchtbellen verdwijnen. door luchtbellen kan je kapsel sneller breken. (en hij blijft echt wel luchtig hoor ;) )

14

iedereen bedankt voor de tips
ik was het zo zat dat ik biscuitmix ben gaan halen met gevolg dat er nu een mooi kapsel in de vriezer ligt voor het kraamfeest
dus voortaan toch maar aan de biscuitmix

15

Ben blij voor je, dat het kapsel uiteindelijk met de mix gelukt is.

Om plakken aan het afkoelrooster te voorkomen, spuit ik het rooster altijd heel licht in met bakspray

16

fijn dat het met de mix goed gelukt is!! :D
funcakes? vind ikzelf een erg fijne mix met bakken :Y
soezie vind ik een ramp voor de biscuit (terwijl de andere mixen erg fijn zijn van soezie)
verder geen ervaringen, wat goed is moet je goed houden is m'n motto,hihi

17

het is mix van piece of cake
ik hoop dat ze lekker zullen smaken

18

Ik doe op mij  rooster idd ook bakpapier. Ik prik daar dan gaatjes in zodat de onderkant toch ook nog goed kan luchten.

Aldoende kom ik steeds een stapje verder!