301

Re: [HOW TO] Macarons

Ik had ze langer als een uur gedroogd ! Ik denk 5 kwartier! Maar dacht zelf ook al dat dat het misschien was ...

En de creme: ik heb botercrememix gemaakt. De helft gemengt met gesmolten witte chocolade, de andere helft met frambozenjam. Tot slot er 1 mengsel van gemaakt in de verhouding die ik het lekkerst (veeel choco, beetje framboos)

302

Re: [HOW TO] Macarons

Ik heb gisteren een macaron mix gebruikt (van de action) want het lukt me dus echt. Ik had al eerder de mix van de xenos gebruikt en die waren erg goed gelukt, maar die van de mix van de action waren helemaal niet omhoog gekomen. Ze waren wel erg lekker, maar zagen er niet als macarons uit... weet iemand hoe het komt dat ze niet omhoog kwamen? Ik heb het nochtans gedaan zoals op het pak stond :)

303

Re: [HOW TO] Macarons

Heykes iedereen,

Leuk om te zien dat dit topic nog zoveel gebruikt wordt  :thumb:

Ik ben volop bezig met plannen om een boekje uit te geven  :) 

Ik hou jullie op de hoogte  ;)

http://www.facebook.com/pages/My-love-f … 7205750481

Lieve groetjes,

Lindsay

Oh ja laat de macarons maar voorbij komen hé  :Y

304

Re: [HOW TO] Macarons

meentje schreef:

Heykes iedereen,

Leuk om te zien dat dit topic nog zoveel gebruikt wordt  :thumb:

Ik ben volop bezig met plannen om een boekje uit te geven  :) 

Ik hou jullie op de hoogte  ;)

http://www.facebook.com/pages/My-love-f … 7205750481

Lieve groetjes,

Lindsay


leuk leuk leuk een boekje vol macarons

dan komt ie zeker bij mij op het werk in de boekwinkel te liggen

gr.claudia

Oh ja laat de macarons maar voorbij komen hé  :Y

wil je meer van mijn creaties zien?  neem dan eens een kijkje op facebook:   https://www.facebook.com/dezoetesensatie

305

Re: [HOW TO] Macarons

Ik zie dat bij de sommige de macarons hol van binnen zijn. Ik heb dit probleem 1 keer gehad en ik doe het volgende om dit te voorkomen:

Op het moment dat je de macarons heb gespoten, moet je je bakplaat een paar keer op de tafel tikken (niet te hard, niet te zacht). Dit zorgt ervoor dat het beslag gelijk verdeeld is. Zodra ze droog zijn bakken volgens het recept en dan moeten de macarons niet hol meer zijn :)

306

Re: [HOW TO] Macarons

Ik heb ze gisteravond gebakken.
Ik had het recept gevolgd, alleen geen poedersuiker maar die van funcakes gebruikt (wat volgens mij hetzelfde is) en zelf amandelen gemalen.
Toen ik ze op de bakplaat spoot, was ik helemaal bedacht op uitlopen, maar dat gebeurde dus helemaal niet! Zelfs het toefje bleef rechtop staan.
Het bakken is heel goed gelukt, ze zijn heel mooi van buiten knapperig, van binnen zacht, maar doordat ze niet zijn uitgezakt zijn ze veel te hoog en bol en is vullen erg lastig. Het zijn nu macaron-ballen  :D  wat trouwens aan de smaak niks afdoet.
Maar wat is er mis gegaan?
Ik ga vanmiddag even naar de natuurwinkel een dorp verderop daar hebben ze amandelmeel, hoop dat het daaraan ligt.

307

Re: [HOW TO] Macarons

Zelf amandelen malen of meel gebruiken zal het vermoedelijk niet aan liggen.
Ik denk dat je gewoon wat langer door moet mengen totdat het dun genoeg is.
Als je het van de spatel af laat lopen en het zakt niet snel voldoende in dan nog even doormengen.
Ook dat je suikerbakkerspoeder gebruikt hebt zou nog iets uit kunnen maken.
Vergeet niet dat dit een van de lastigste soorten beslag is om te maken.
Oefening baart kunst.

Oordeel niet over mensen voordat je ze goed kent, de waarheid zou je nog kunnen verbazen.

308 Laatst bewerkt door cathleen (12-09-2012 15:12)

Re: [HOW TO] Macarons

Ik heb ze gisteren gemaakt, en ze zijn goed gelukt :D  Wat een geweldig recept, bedankt!!

http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-WDTNMGQ3.jpg

Re: [HOW TO] Macarons

Ik had met suikerbakkerspoeder juist hele dunne uitlopende macarons.... denk dat het toch een niet helemaal gelukte batch is geweest Raxia....

Wat een mooie macarons Cathleen!!!!

310

Re: [HOW TO] Macarons

echt balen het lukt mij mij nog steeds niet!! ik heb getikt tot de luchtbellen eruit waren maar..... nog hol van binnen!!!
te lage temp gebakken? ik weet het niet!! wie helpt mij?http://i47.tinypic.com/11w35e8.jpg

311

Re: [HOW TO] Macarons

Ik had vandaag ook weer holle macarons, balen :s .
Verder wel mooi omhoog gekomen en de kleur bleef dit keer ook redelijk goed. Ik heb nu Americolor gebruikt.

De tweede plaat van hetzelfde beslag heb ik op 150 gr gebakken i.p.v 140 en die waren ook wel iets hol maar niet zoveel als de eerste plaat.
Denk dat de temperatuur dus ook een rol kan spelen.
Helaas werd de kleur van de tweede lading wel iets minder fel.

Ik ga ze wel gewoon allemaal vullen want de smaak is wel prima.
Het blijven lastige dingen die amandelplakjes :)

Oordeel niet over mensen voordat je ze goed kent, de waarheid zou je nog kunnen verbazen.

312

Re: [HOW TO] Macarons

Heeft iemand ervaring met de bakplaten van Pannen en Potten? Ze lijken me erg makkelijk  :think:

313

Re: [HOW TO] Macarons

Annekehil schreef:

Heeft iemand ervaring met de bakplaten van Pannen en Potten? Ze lijken me erg makkelijk  :think:

Heb geen ervaring met deze. Heb wel zelf de siliconen bakmat van Lékué en vind dat erg handig. Vooral om gelijke rondjes te spuiten.

Re: [HOW TO] Macarons

djehr schreef:
Annekehil schreef:

Heeft iemand ervaring met de bakplaten van Pannen en Potten? Ze lijken me erg makkelijk  :think:

Heb geen ervaring met deze. Heb wel zelf de siliconen bakmat van Lékué en vind dat erg handig. Vooral om gelijke rondjes te spuiten.

Gebruik je dan ook dat spuit ding dat er bij zit? Ik vind die set zo duur, bijna 40 euro

Is dat het echt waard? Krijg je dan ook mooie voetjes aan de macarons ?

I never met a calorie I didn't like....

Re: [HOW TO] Macarons

djehr schreef:
Annekehil schreef:

Heeft iemand ervaring met de bakplaten van Pannen en Potten? Ze lijken me erg makkelijk  :think:

Heb geen ervaring met deze. Heb wel zelf de siliconen bakmat van Lékué en vind dat erg handig. Vooral om gelijke rondjes te spuiten.

Gebruik je dan ook dat spuit ding dat er bij zit? Ik vind die set zo duur, bijna 40 euro

Is dat het echt waard? Krijg je dan ook mooie voetjes aan de macarons ?

I never met a calorie I didn't like....

316

Re: [HOW TO] Macarons

taartenprinsesje schreef:
djehr schreef:
Annekehil schreef:

Heeft iemand ervaring met de bakplaten van Pannen en Potten? Ze lijken me erg makkelijk  :think:

Heb geen ervaring met deze. Heb wel zelf de siliconen bakmat van Lékué en vind dat erg handig. Vooral om gelijke rondjes te spuiten.

Gebruik je dan ook dat spuit ding dat er bij zit? Ik vind die set zo duur, bijna 40 euro

Is dat het echt waard? Krijg je dan ook mooie voetjes aan de macarons ?


Dat spuitding herken ik even niet maar de platen kosten 19,95 euro en zijn van zware kwaliteit. Bestel je er 2 dan betaal je geen verzendkosten..... Ik ben nog aan het experimenteren met recepten en er zit veel verschil in. Heb al verschillende landingen weggegooid  :s

Morgen waag ik weer een nieuwe poging en dan wil ik het recept van dit topic gebruiken. Wordt vervolgd.....

317

Re: [HOW TO] Macarons

taartenprinsesje schreef:

[
Gebruik je dan ook dat spuit ding dat er bij zit? Ik vind die set zo duur, bijna 40 euro

Is dat het echt waard? Krijg je dan ook mooie voetjes aan de macarons ?

Nee hoor, dat spuitding heb ik niet. Ik heb alleen de losse plaat gekocht en  gebruik gewoon een spuitzak met spuitmondje. Gaat net zo goed.

318

Re: [HOW TO] Macarons

Kunnen ze ook gevuld worden met de vanillecreme uit het boek van Rudolph? Of is dat te vet/vochtig  :think: ?. Heb ergens gelezen dat ze daar zacht van worden?
Heb ze vanmiddag voor het eerst gemaakt en ze waren redelijk gelukt. Alleen net een beetje bruin gekleurd aan de boven en onderkant. Misschien iets korter in de oven?

319

Re: [HOW TO] Macarons

Wendy83 schreef:

Kunnen ze ook gevuld worden met de vanillecreme uit het boek van Rudolph? Of is dat te vet/vochtig  :think: ?. Heb ergens gelezen dat ze daar zacht van worden?
Heb ze vanmiddag voor het eerst gemaakt en ze waren redelijk gelukt. Alleen net een beetje bruin gekleurd aan de boven en onderkant. Misschien iets korter in de oven?

Ligt er aan hoeveel vocht er in de crem zit.
Ik heb nog geen creme gehad die de macarons te zacht heeft gemaakt.
Misschien komt dat omdat ik dat juist wel lekker vind.
Zolang de bovenkant maar knapperig blijft vind ik het wel prima, hoe meer vocht er uit je vulling in de macaron trekt hoe meer smaak de macaron krijgt.

Als je macarons bruin worden dan iets lagere temperatuur instellen of iets korter bakken. De perfecte baktijd en temperatuur komt erg nauw bij macarons en is voor elke oven weer anders, proberen, proberen en nog eens proberen is het devies.

Oordeel niet over mensen voordat je ze goed kent, de waarheid zou je nog kunnen verbazen.

320 Laatst bewerkt door Wendy83 (27-09-2012 08:04)

Re: [HOW TO] Macarons

JPS schreef:
Wendy83 schreef:

Kunnen ze ook gevuld worden met de vanillecreme uit het boek van Rudolph? Of is dat te vet/vochtig  :think: ?. Heb ergens gelezen dat ze daar zacht van worden?
Heb ze vanmiddag voor het eerst gemaakt en ze waren redelijk gelukt. Alleen net een beetje bruin gekleurd aan de boven en onderkant. Misschien iets korter in de oven?

Ligt er aan hoeveel vocht er in de crem zit.
Ik heb nog geen creme gehad die de macarons te zacht heeft gemaakt.
Misschien komt dat omdat ik dat juist wel lekker vind.
Zolang de bovenkant maar knapperig blijft vind ik het wel prima, hoe meer vocht er uit je vulling in de macaron trekt hoe meer smaak de macaron krijgt.

Als je macarons bruin worden dan iets lagere temperatuur instellen of iets korter bakken. De perfecte baktijd en temperatuur komt erg nauw bij macarons en is voor elke oven weer anders, proberen, proberen en nog eens proberen is het devies.

Dank je wel voor je antwoord! Ik ga het vandaag nog een keer proberen. En dan iets korter. Ik had de oven op 140. Zal het nu iets lager proberen.
Oja, hoe kan ik ze het best bewaren als ze gevuld zijn?

321

Re: [HOW TO] Macarons

@Wendy83,
Gevuld in de koelkast, houdbaarheid afhankelijk van de vulling.
Ongevuld in de vriezer, gevuld kan ook maar gaat wel iets ten koste van de smaak en knapperigheid.

Lager dan 140 graden zou ik niet doen als je ervan uit gaat dat het echt 140 graden is, dan gewoon wat korter.

Suc6,
John

Oordeel niet over mensen voordat je ze goed kent, de waarheid zou je nog kunnen verbazen.

322

Re: [HOW TO] Macarons

Dank je wel JPS voor je antwoorden!

Deze heb ik vandaag gemaakt.

http://www.deleukstetaarten.nl/forum/vi … 2127254456

323

Re: [HOW TO] Macarons

Graag gedaan en mooi gelukt hoor :thumb:

Oordeel niet over mensen voordat je ze goed kent, de waarheid zou je nog kunnen verbazen.

324

Re: [HOW TO] Macarons

JPS schreef:

Graag gedaan en mooi gelukt hoor :thumb:

Dank je wel!

325

Re: [HOW TO] Macarons

Ik heb deze week mijn eerste poging gewaagd, nadat ik op vakantie belachelijk lekkere Franse macarons had geproefd. Later nog supermarkt versies geproefd, ook Franse, dat was hem niet.. :nooo Dus zelf proberen, wel met een ander recept: Maar nog niet tevreden. Aan de smaak proefde ik dat ze geweldig konden worden, maar net te taai, niet het wegsmeltende gevoel wat ik had geproefd.
Wat heb ik geleerd:
- Je kunt geen natuurlijke kleurstoffen gebruiken op basis van water. Baal daar van, want gebruik liever geen kunstmatige E-nummers, maar nu werd het beslag net wat te dun, waardoor het niet mooi hoog rees. Moet dus op zoek naar droge kleurstoffen op natuurlijke basis.. Kan nu alleen cacao en matcha thee verzinnen.. zoek nog iets roze..
- Batch daarvoor, zonder kleurstof en was goede dikte, had ik na 9 minuten de oven bij open gedaan om te voelen of ze al gaar werden, nadat ze wel met een prachtig voetje waren gerezen, gevolg: na het open doen zakte de boel alsnog gezellig in.. weg voetje.  :| Ze voelden ook niet gaar aan. Dus dat was natuurlijk het probleem, te vroeg oven open gedaan.

Mijn vraag: hoe zie, of voel je het moment waarop ze de perfecte garing hebben? Hoe lang nadat ze voetjes hebben gekregen moeten ze nog door garen?