1

Onderwerp: figuren lijmen en afbreken voorkomen

Hallo,

Als ik figuurtjes geboetseerd heb, komt het nogal vaak voor dat armpjes en/of beentjes niet goed blijven zitten. Ik lijm ze met eetbare lijm. Ook gebeurd het dat er onderdeeltjes afbreken van geboetseerde figuurtjes. Hoe bewaren jullie de figuurtjes die je enkele dagen op voorhand maakt? Ik laat de mijne gewoon drogen aan de lucht. Kan het afbreken hieraan liggen?
Alvast bedankt voor de tips!

2 Laatst bewerkt door Ellen Lagas (20-11-2011 22:07)

Re: figuren lijmen en afbreken voorkomen

Je kunt ook proberen te te lijmen met icing of anders boetseren n.l armpje bevesigen aan de bovenkant en dan hoofd er op hoop dat je begrijpt wat ik bedoel. of prikkertjes er door heen

Taart groetjes Ellen

3

Om niet met houten prikkers te werken (ivm splinters en scherpe punten) kun je ook de armpjes enzo vastprikken met spagetti.
Dan is iig alles eetbaar, niet lekker maar wel eetbaar  ;)

Groetjes!

4

Alvast bedankt! Nog meer tips zijn altijd welkom!

5

Wanneer je (met marsepein)  voor kinderen boetseert (die alles opeten) is het moeilijk. Marsepein hardt niet uit, ook niet met tylose.

Met fondant is het wat makkelijker. Je mengt er tylose doorheen en, afhankelijk wat je gaat boetseren, laat het drogen.
B.v.: als je een staand poppetje boetseert, dan doe je eerst de schoenen en de broek. Dit laat je een dag drogen voordat je verder gaat. (Dit om te voorkomen dat door het gewicht van het bovenlijfje de onderkant in gaat zakken.)

De armpjes (of mouwtjes van een jasje) "hang" je op aan een afgeknipt coctailprikkertje of spaghettistokje dat je een klein beetjes uit de schouders laat steken en je lijmt het vast aan de schouder met water of eetbare lijm.

Als de arpmpjes gewoon naast het lijfje komen te hangen hoef je niet te stutten, maar b.v. bij een gebogen armpje kun je dit het beste stutten. Ik gebruik hier de grijze sponsjes van de Action voor, die kunt je heel makkelijk snijden of dingen in prikken.

Ik hoop dat je er iets aan hebt..... ;)

"Kijk nooit op iemand neer, tenzij je hem helpt opstaan."

@ Annelies;
Super ;)
Ik boetseer wel met marsepein maar denk eraan om het eens te proberen met fondant en tylose.

7

@ Annelies: hier heb ik zeker wat aan! Bedankt!  :Y