1 Laatst bewerkt door kwebbeltje (17-11-2011 11:02)

Onderwerp: mijn eerste satin ice ervaring (ja, lang verhaal ...)

nou, ik heb gisteren een emmertje satin ice meegekregen om te proberen. mijn bevindingen na mijn eerste taartje daarmee.
voordelen: ik vind dat het alles doet wat het beloofd. het ruikt lekker, het smaakt lekker en niet al te glad in je mond (dat vind ik zo eng aanvoelen) het kneed soepel door, het rolt heel snel en heel dun uit. het scheurt niet, ook niet als je het heel dun maakt en plooit het glanst mooi.
nadelen: en let op dit is waarschijnlijk door mijn eerste keer werken met dit product en aan elk product moet ik als gewoonte dier ff wennen!
doordat het zo verschrikkelijk makkelijk uitrolt, had ik het wel heel erg dun gedaan en idd het scheurde niet. maar ik kreeg denk ik mede door dat hele dunne niet zo'n strak resultaat als anders, ik ben beter gewend van mijzelf. waarschijnlijk als ik het iets dikker had gelaten was het wel strakker geweest dat test ik met het restantje nog wel een keertje uit ;) ik vond tijdens het bekleden dat de fondant erg soepel was, ik ben gewend aan wat meer stevigheid waardoor de taart makkelijker strak te smootheren is, hierdoor blijft er wat meer beweging in de taart zitten waardoor je minder druk kunt uitoefenen voor een mega strak resultaat. ook even nakoelen in de koelkast had niet het gewenste effect bij een 2 e smoother ronde helaas, nogmaals, dat kan met het dunne uitrollen te maken hebben... verder geen last van plooien, het laat zich erg makkelijk vormen en het is zo zacht dat ik zelfs denk dat wanneer je wel een plooitje zal hebben deze heel makkelijk weg te wrijven is (dit merkte ik met het rollen van een balletje, de naadjes waren sneller weg dan ooit). toen ben ik de parelranden gaan doen. hiervoor doe ik altijd iets tylose er door zodat je sneller door kunt werken (niet teveel natuurlijk anders is het niet meer te eten) ik merkte dat de satin ice daar heel sterk op reageert. het werd al heel snel echt harder en zelfsenigzins brokkelig (en naar mijn idee had ik ongeveer de zelfde hoeveelheid als normaal met andere fondant) dus weer een beetje gewone satin ice er doorgedaan en toen ging het beter. daarna ben ik met de draperiën aan de slag gegaan.  dit was ook weer supermakkelijk uitrollen, tot hele dunne lapjes (ja zelfs zonder mijn geliefde pasta machine  ;) ) maar ik vond wel dat de fondant makkelijker aan mijn roller bleef kleven, het lijkt dus iets vochtiger/plakkeriger?. de plooien zijn heel soepel te maken en hangen mooi zacht op. het enige nadeel, doordat het zo zacht is en je stoot per ongeluk ergens tegen aan, zelfs al haal je het luchtig langs je handen, dan vervorm je de boel gelijk weer en is er van je mooie vloeiende plooi niet veel meer over (zie voorkant draperiën, die lopen niet mooi vloeiend door) dit zelfde had ik met de lussen onder de medallions. mooi in vorm gelegd, maar door de zachtheid zakt het heel snel zielig weg :s
de taart is gisteravond in de koeling gezet en nu is hij er ongeveer een 3 kwartier uit en de fondant bekleding is weer helemaal zacht, wel droog, maar zacht dus ook weer iets kwetsbaarder naar mijn idee... de draperiën zijn wel enigsinds uitgehard dus misschien komt het door de aanraking met de taart afgesmeerd met BC 1:1 dat de bekleding wel weer iets zachter is? als heb ik daar verder nooit eerder last van gehad...
ik heb nog een half emmertje over dus ik ga het zeker nog een keertje proberen en dan de bekleding iets dikker laten, nu weet ik een beetje wat ik kan verwachten. tot zover mijn bevindingen tot nu toe ;)

http://94.100.120.28/1439050001-1439100000/1439097001-1439097100/1439097011_6_Fz0p.jpeg

ow en op de foto lijkt hij strakker dan hij in het echie is hoor ;) en voor de liefhebbers, hij is gevuld met zwiterse room en vlaaifuit bosvruchten....

kijk ook eens op www.brenniescakehouse.nl voor al mijn taarten, workshops en zelf gemaakte mallen welke ook te koop zijn.

2

Re: mijn eerste satin ice ervaring (ja, lang verhaal ...)

Owww Kwebbel hij is prachtig, dank je wel voor uitleg over satin ice, heb ook een emmertje staan , moet nog gaan probren

Taart groetjes Ellen

Heel mooi!! ik wil het satin ice ook gaan proberen

elke gelegenheid verdient een taart!
http://www.ritaart.nl

4

Ik heb dezelfde ervaring met SI, moet er ook nog mee leren werken.

Maarre..... als je er nou eens minder opplempt... dan kunnen wij ook een keer zien hoe 'niet zo strak' er bij jou uitziet  :lol:

You got to believe that right here right now you're exactly where you're supposed to be

5

Hij is mooi geworden!!! En ik denk dat je moet gaan werken als recensent :D duidelijk verteld en niet met een bepaalde (postieve/negatieve) mening  :thumb:

6

Hij is wel mooi geworden.

Weet na je verslag nog steeds niet of ik satin ice moet kopen  ;) . Ik werk alleen voor deco met fondant, dus juist als het hard moet worden.

Dat het zacht blijft vind ik wel lekkerder, zo'n harde fondant laag op een taart vind ik maar niets.

Wil je me volgen op Facebook, like dan https://www.facebook.com/zoetzwolle
Groetjes Annemarie

7

Annemarie29 schreef:

Hij is wel mooi geworden.

Weet na je verslag nog steeds niet of ik satin ice moet kopen  ;) . Ik werk alleen voor deco met fondant, dus juist als het hard moet worden.

Dat het zacht blijft vind ik wel lekkerder, zo'n harde fondant laag op een taart vind ik maar niets.

als ik zeg een harde fondant laag die iets uithard, is die nooit door en door hard hoor. ik vind het normaal een beetje vergelijkbaar met een roze koek. een beetje een stevige bite zeg maar. de buitenkant van het fondant is dan een beetje hard, maar de binnenkant van die laag die tegen de taart aanzit niet... hij is dan meer iets droger zeg maar, waardoor stofjes en aanrakingen geen invloed meer hebben. en dat vind ik wel prettig ;)

kijk ook eens op www.brenniescakehouse.nl voor al mijn taarten, workshops en zelf gemaakte mallen welke ook te koop zijn.

8 Laatst bewerkt door kwebbeltje (17-11-2011 13:04)

Miss Pebble schreef:

Ik heb dezelfde ervaring met SI, moet er ook nog mee leren werken.

Maarre..... als je er nou eens minder opplempt... dan kunnen wij ook een keer zien hoe 'niet zo strak' er bij jou uitziet  :lol:

nou misschien volgende week nog een klein rond taartje er mee maken... zonder iets van bekleding, dat durf ik niet helemaal te beloven, maar je ziet nu aan de hoeveelheid wat er al tegenaangeflikkerd is dat dat wel noodzakelijk was zeg maar  :lol:  ;)  O-)

edit;
na een slimme opmerking van monika op mijn hyves bedacht ik mij dat ik de achterkant niet echt gedecoreerd had omdat ik er toch niets bijzonders mee ging doen whahaha. die strepen in het midden onder de onderste parelrand, die komen van die k*tkwastjes die ik eerst wilde doen en die niet wilden lukken dus die had ik er weer af gepeuterd :o ... zie je wel bij mij gaat het ook niet altijd van een leien dakje. dus zo ziet mijn niet zo strak beklede taartje er uit  :s
http://pic40.picturetrail.com/VOL359/11343739/20746882/399565607.jpg

9

Ik vind hem wederom prachtig! Met welk fondant werk jij normaal? En heb je de broche gedust, hij glanst zo mooi.

Groetjes Erna

10

Erna schreef:

Ik vind hem wederom prachtig! Met welk fondant werk jij normaal? En heb je de broche gedust, hij glanst zo mooi.

ik werkte altijd met de marshmellow fondant. maar die was zo raar de laatste paar keren dat ik die gebruikt had dat ik daar vanaf gestapt ben. nu heb ik al weer een paar dozen vanille van funcakes gebruikt en ondanks dat hij vrij moeilijk uit te rollen is (lees zwaar) hij krimpt een klein beetje terug tijdens het rollen, vind ik hem perfect voor het bekleden van de taarten, scheurt niet (laatst hadden mijn workshoppers wel heel kleine gaatjes op de randen???) ik heb verder nergens last van. hij kleeft ook geen stofjes aan wat ik bij de bakels wel weer redelijk last van had en hij heeft een mooie zachtwitte kleur. dus vooralsnog gaat daar op dit moment mijn voorkeur naar uit. wel doe ik er soms nog een paar druppeltjes lor ann oil voor de smaak en geur doorheen  :shh:

11

of je 'm handig vond of niet, ik vind deze ook weer een droom

Groetjes Miriam
Zij die gaan taarten groeten u!

12

Weer erg mooi hoor!  :Y  :Y
Ik had vd week toevallig ook een emmertje Satin Ice gekocht, de verkoopster had er nog niet mee gewerkt, dus kon me er niet over informeren!
Bij deze bedankt voor jou uitleg! :)  :)
Heb gelijk zin om te "hobbyen"! ;)

13

Ik zou willen dat mijn taartjes eruit zagen als jou 'niet zo strak beklede' taartje, mennnnnnn dan was ik ECHT DIK tevreden!!!

Heeeeel erg mooi weer, wederom geheel kwebbelwaardig en weer net even anders dan alle 'andere'!!  :thumb:

Hoeveel domme blondjes heb je nodig om 1 chocoladetaart te maken?
25. 1 voor het deeg  en 24 om de m&m's te pellen. :)

Toch weer een meesterstukje hoor!!!

Heb satin ice gekocht op de beurs maar nog niet mee gewerkt.
Heb hier nog enkele kilokes "Callebaut" staan waar ik heel tevreden over ben maar vind de smaak van Santin Ice wel ietsie lekkerder dus heb me laten verleiden  ;)

15 Laatst bewerkt door Sonj@ (17-11-2011 14:20)

Thanks dat je jouw ervaringen met ons wil delen!! Top!!

Laat de moed niet zakken!
Met een appel en een ei kun je al bijna een taart bakken!!

16

Mooie taart zeg!
Ik heb dinsdag Satin Ice voor het eerst geprobeerd en ik kan me wel een beetje vinden in jouw bevindingen. Wat ik ook tegen vond vallen was dat mijn Satin Ice (ondanks veel gekneed) steeds luchtbellen vertoonde :s . Bij het uitrollen waren er meer luchtbellen dan bij anders fondant. Wat wel weer zo is ,is als je er dan een gaatje inprikt je het gaatjes makkelijker weg wrijft zeg maar...
Ik blijf het proberen tot het op is en dan ga ik de voor en nadelen even afwegen....de smaak vind ik ook lekkerder

17

Ik ga het binnenkort ook proberen in combinatie met "The Mat". Zal mij benieuwen.... :s

18

Oh Bren wat ben je toch een heerlijke doos he!!! xxxx

We weten dat je naar perfectie streeft maar er zullen nu velen denken wat zeurt ze nou :rolleyes: , hij is toch strak zat? Ja maar niet Brenda strak :D  hahaha.

19

Schitterend taartje hoor, ik heb deze fondant ook laatst gebruikt. Ik kreeg ook mijn taartje minder strak dan normaal en dacht eigenlijk dat het aan mij lag.  :s

Volgende x probeer ik maar wat minder dun uit te rollen dan :think:

Groetjes Miranda
De kunst is om de taart zo te verdelen zodat iedereen denkt dat hij het grootste stuk heeft!!

20 Laatst bewerkt door Erna (19-11-2011 19:51)

kwebbeltje schreef:
Erna schreef:

ik werkte altijd met de marshmellow fondant. maar die was zo raar de laatste paar keren dat ik die gebruikt had dat ik daar vanaf gestapt ben. nu heb ik al weer een paar dozen vanille van funcakes gebruikt en ondanks dat hij vrij moeilijk uit te rollen is (lees zwaar) hij krimpt een klein beetje terug tijdens het rollen, vind ik hem perfect voor het bekleden van de taarten, scheurt niet (laatst hadden mijn workshoppers wel heel kleine gaatjes op de randen???) ik heb verder nergens last van. hij kleeft ook geen stofjes aan wat ik bij de bakels wel weer redelijk last van had en hij heeft een mooie zachtwitte kleur. dus vooralsnog gaat daar op dit moment mijn voorkeur naar uit. wel doe ik er soms nog een paar druppeltjes lor ann oil voor de smaak en geur doorheen  :shh:

Geheimpje van de smit ;)  En met name welke smaak dan, ik zie er bij ariba cakes al verscheidene voorbij komen?

Groetjes Erna

21 Laatst bewerkt door Erna (19-11-2011 19:47)

1x is wel genoeg.

Groetjes Erna

22 Laatst bewerkt door Erna (19-11-2011 19:48)

1x is wel genoeg

Groetjes Erna

23

Weer een supermooie taart!

Taart maken is mijn hobby. Taart eten ook!

24

Wauw ik vind hem prachtig hoor :Y

25

Party-treats schreef:

Mooie taart zeg!
Ik heb dinsdag Satin Ice voor het eerst geprobeerd en ik kan me wel een beetje vinden in jouw bevindingen. Wat ik ook tegen vond vallen was dat mijn Satin Ice (ondanks veel gekneed) steeds luchtbellen vertoonde :s . Bij het uitrollen waren er meer luchtbellen dan bij anders fondant. Wat wel weer zo is ,is als je er dan een gaatje inprikt je het gaatjes makkelijker weg wrijft zeg maar...
Ik blijf het proberen tot het op is en dan ga ik de voor en nadelen even afwegen....de smaak vind ik ook lekkerder

Idd, nu je het zegt, ik had ook veel last van de luchtbelletjes. Tijdens het uitrollen en toen ik aan het smoothenen (is dit een werkwoord :lol: )was, de belletjes kon ik blijven verplaatsen. Voor de rest vond ik het wel lekker werken, had het idee dat ik met iets luxe aan het werken was. Gaf een goed gevoel  O-) .