Onderwerp: mijn eerste satin ice ervaring (ja, lang verhaal ...)
nou, ik heb gisteren een emmertje satin ice meegekregen om te proberen. mijn bevindingen na mijn eerste taartje daarmee.
voordelen: ik vind dat het alles doet wat het beloofd. het ruikt lekker, het smaakt lekker en niet al te glad in je mond (dat vind ik zo eng aanvoelen) het kneed soepel door, het rolt heel snel en heel dun uit. het scheurt niet, ook niet als je het heel dun maakt en plooit het glanst mooi.
nadelen: en let op dit is waarschijnlijk door mijn eerste keer werken met dit product en aan elk product moet ik als gewoonte dier ff wennen!
doordat het zo verschrikkelijk makkelijk uitrolt, had ik het wel heel erg dun gedaan en idd het scheurde niet. maar ik kreeg denk ik mede door dat hele dunne niet zo'n strak resultaat als anders, ik ben beter gewend van mijzelf. waarschijnlijk als ik het iets dikker had gelaten was het wel strakker geweest dat test ik met het restantje nog wel een keertje uit
ik vond tijdens het bekleden dat de fondant erg soepel was, ik ben gewend aan wat meer stevigheid waardoor de taart makkelijker strak te smootheren is, hierdoor blijft er wat meer beweging in de taart zitten waardoor je minder druk kunt uitoefenen voor een mega strak resultaat. ook even nakoelen in de koelkast had niet het gewenste effect bij een 2 e smoother ronde helaas, nogmaals, dat kan met het dunne uitrollen te maken hebben... verder geen last van plooien, het laat zich erg makkelijk vormen en het is zo zacht dat ik zelfs denk dat wanneer je wel een plooitje zal hebben deze heel makkelijk weg te wrijven is (dit merkte ik met het rollen van een balletje, de naadjes waren sneller weg dan ooit). toen ben ik de parelranden gaan doen. hiervoor doe ik altijd iets tylose er door zodat je sneller door kunt werken (niet teveel natuurlijk anders is het niet meer te eten) ik merkte dat de satin ice daar heel sterk op reageert. het werd al heel snel echt harder en zelfsenigzins brokkelig (en naar mijn idee had ik ongeveer de zelfde hoeveelheid als normaal met andere fondant) dus weer een beetje gewone satin ice er doorgedaan en toen ging het beter. daarna ben ik met de draperiën aan de slag gegaan. dit was ook weer supermakkelijk uitrollen, tot hele dunne lapjes (ja zelfs zonder mijn geliefde pasta machine
) maar ik vond wel dat de fondant makkelijker aan mijn roller bleef kleven, het lijkt dus iets vochtiger/plakkeriger?. de plooien zijn heel soepel te maken en hangen mooi zacht op. het enige nadeel, doordat het zo zacht is en je stoot per ongeluk ergens tegen aan, zelfs al haal je het luchtig langs je handen, dan vervorm je de boel gelijk weer en is er van je mooie vloeiende plooi niet veel meer over (zie voorkant draperiën, die lopen niet mooi vloeiend door) dit zelfde had ik met de lussen onder de medallions. mooi in vorm gelegd, maar door de zachtheid zakt het heel snel zielig weg
de taart is gisteravond in de koeling gezet en nu is hij er ongeveer een 3 kwartier uit en de fondant bekleding is weer helemaal zacht, wel droog, maar zacht dus ook weer iets kwetsbaarder naar mijn idee... de draperiën zijn wel enigsinds uitgehard dus misschien komt het door de aanraking met de taart afgesmeerd met BC 1:1 dat de bekleding wel weer iets zachter is? als heb ik daar verder nooit eerder last van gehad...
ik heb nog een half emmertje over dus ik ga het zeker nog een keertje proberen en dan de bekleding iets dikker laten, nu weet ik een beetje wat ik kan verwachten. tot zover mijn bevindingen tot nu toe

ow en op de foto lijkt hij strakker dan hij in het echie is hoor
en voor de liefhebbers, hij is gevuld met zwiterse room en vlaaifuit bosvruchten....

duidelijk verteld en niet met een bepaalde (postieve/negatieve) mening 

... zie je wel bij mij gaat het ook niet altijd van een leien dakje. dus zo ziet mijn niet zo strak beklede taartje er uit 

, hij is toch strak zat? Ja maar niet Brenda strak