1

Onderwerp: Vulling van rijstevlaai/taart te droog

Wie oh wie heeft DE tip voor mij?

De vulling van mijn rijstenvlaai is veels te droog.
Hij moet eigenlijk lekker "lopen" en smeuig zijn.

Ik maak hem uit suiker, dessertrijst en melk.dit laat ik inkoken in 12 min.
Na afgekoeld te zijn gaat de eidooier er nog in en daarna de stijfgeklopte eiwit.
Vervolgens 30 min in oven op 210.

Ben benieuwd of iemand mij kan helpen!

Groetjes iris :P

Pas begonnen en helemaal verslaafd!!

2

Re: Vulling van rijstevlaai/taart te droog

Tsja...meld ik me aan op een forum en an reageert er niemand... :think:

?? :x  ??

3

tja, misschien weten we het niet?
ik in ieder geval niet, sorry

misschien korter laten inkoken? of extra ei?

Groetjes Miriam
Zij die gaan taarten groeten u!

4

Hm...dat kan inderdaad hihihihi...maargoed rijstevlaai is dan ook vlaai en geen taart... :)

dus misschien op het verkeerde forum geplaatst?!

Ik ga gewoon eht recept nogmaals proberen met kant en klare rijstepap, schijnt dat dit beter "loopt".

Toch bedankt :-)

5

Ik zou zelf denk ik gewoon wat meer vocht toevoegen...melk of slagroom. :Y

Official Wilton Method Instructor.Kijk voor al je bakingrediënten, taartdecoratie-materialen en voor leuke workshops op www.debakwinkel.nl

6

ja precies, zoiets zou het moeten zijn. Hij smaakte wel goed hoor, alleen tsja..veels te stevig!

7 Laatst bewerkt door Esther68 (13-12-2011 11:10)

Of minder dessertrijst erdoorheen. Ik maak wel eens een toetje van rijst en deed er de laatste keer iets meer in omdat ik het toetje wat steviger wilde hebben, maar deze werd te stevig. Een klein beetje extra rijst eigenlijk al te veel. Hoeveel rijst doe je eigenlijk op 100 ml melk?

8

Rudolph maakte van de week een vlaai met een rijstevulling. Misschien kun je je eigen werkwijze/recept eens vergelijken met dat van hem?

http://www.rudolphsbakery.nl/recepten/bombay-vlaai?f[0]=im_28_field_programma%3A194&f[1]=bundle%3Arecipe

--------------------------------------------------------
Wie ben ik om aan mezelf te twijfelen. (Loesje)

Is de rijstepap die je maakt niet al veel te stevig.
Deze moet lekker smeuig zijn.

Het stijfgeklopte eiwit kloppen tot het lijkt op scheerschuim dus niet door en door stijf.

Als je 'm uit de oven haalt moet het nog wel net iets 'bewegen' zeg maar. Met te lang bakken word het ook droog.

10

ilsjepilsje26 schreef:

Is de rijstepap die je maakt niet al veel te stevig.
Deze moet lekker smeuig zijn.

Het stijfgeklopte eiwit kloppen tot het lijkt op scheerschuim dus niet door en door stijf.

Als je 'm uit de oven haalt moet het nog wel net iets 'bewegen' zeg maar. Met te lang bakken word het ook droog.

tsja, hij was niet te stevig na het koken en hij bewoog nog wel iets toen hij uit de oven kwam. Naarmate hij afkoelde werd hij steeds steviger.

De volgende keer als ik hem maak, dan zal ik wat meer melk gebruiken, zodat de rijst niet al te droog kookt.

Ik laat wel weten of hij dan wel gelukt is! Thnx voor alle adviezen!

11

Esther68 schreef:

Of minder dessertrijst erdoorheen. Ik maak wel eens een toetje van rijst en deed er de laatste keer iets meer in omdat ik het toetje wat steviger wilde hebben, maar deze werd te stevig. Een klein beetje extra rijst eigenlijk al te veel. Hoeveel rijst doe je eigenlijk op 100 ml melk?

Nou. Ik neem:
1l melk
180 gr dessertrijst
125 gr suiker
1 el custardpoeder
3 eieren gesplitst
beetje zout

Ik laat de melk , suiker en rijst in 12 min gaar koken.

Als het afgekoeld is klop ik de eiwitten en die spatel ik er dan snel doorheen. Daarna doe ik alles in de spingvrom die ik bekleed heb met het deeg en gaat hij ong 35 min de oven in.

als hij eruit komt wiebelt hij nog iets...

Dus als iemand aanpassingen heeft op dit recept, hoor ik het graag!...Zodra ik weer eens geprobeerd heb laat ik het wel weten...

12

custardpoeder zorgt voor stevigheid, eieren in de oven zorgen voor stevigheid. Ik denk dat het gewoon te veel van het goede is.
Ik zou ten eerste maar 100 gram dessertrijst per 750 ml melk gebruiken en 2 eieren (als je het om zet naar 1 liter melk wordt dat +-133 gram dessertrijst en +-2,5 eieren).
Deze verhoudingen heb ik van "Ons Bakboek" van de KAV. en hetgeen ik doe is na het koken en voordat ik de taart in de oven zet nog een 100 ml room erbij doen. Dat zou al veel smeuïger moeten worden.

Tegen de stroom ingaan is de enige manier om bij de bron te komen

13

Welk recept ik ook zocht...overal staat er custardpoeder en ei bij....Maar het klopt wat je zegt! Moet ik de slagroom dan gewoon koud en ongeklopt door het gekookte rijstmengsel mengen? Dan wil ik dat wel eens proberen.

Thnx voor de tips :-)

14

gewoon op kamertemperatuur en ongeklopt. hopelijk lukt het.

Tegen de stroom ingaan is de enige manier om bij de bron te komen