1

Onderwerp: Lemon curd of iets wat erop lijkt...

Voordat ik op dit forum kwam maakte ik nogal eens een vulling die veel overeenkomt met het recept voor Lemoncurd. Ik dacht dus een variant van Lemoncurd te maken. Andere volgorde, zelfde ingredienten maar zal wel ongeveer hetzelfde smaken dacht ik.

Nu kocht ik laatst in de supermarkt een potje Lemoncurd van Chivers in de verwachting dat dit ongeveer zo zou smaken als mijn eigen brouwsel, niet dus, smaakte veel chemischer.
Mijn eigen brouwsel vind ik veel lekkerder.
Nu ben ik benieuwd of de Lemoncurd die jullie zelf maken ook zo veel verschild van die uit het potje.

Als er interesse is zet ik mijn versie van wat ik dacht Lemon curd te zijn wel bij de ingezonden recepten.

Wanneer mag je het eigenlijk LemonCurd noemen?

Gr,
John.

Oordeel niet over mensen voordat je ze goed kent, de waarheid zou je nog kunnen verbazen.

2

Re: Lemon curd of iets wat erop lijkt...

Ik heb hem eigenlijk nog nooit zelfgemaakt  :o
ik koop altijd de potjes van Chivers.
Ik zou graag je recept krijgen.
Hoelang is zelfgemaakt houdbaar?

Mijn faceboekpagina met mijn taartjes
http://www.facebook.com/pages/Home-made … 1595328591

3

Ik ben ook heel benieuwd naar jouw recept!!

4

De lemoncurd volgens het recept hier smaakt ook niet hetzelfde als die uit een potje hoor!! :nooo Je doet het ook op de verkeerde volgorde. Als je iets uit een potje lekker wilt vinden, moet je dat eerst proeven en niet eerst zelf maken, want dan gaat het altijd tegenvallen O-)  :lol:

If life gives you lemons, make lemoncurd.

5

Heb het recept geplaatst onder ingezonden recepten
http://www.deleukstetaarten.nl/forum/vi … ?id=171831

Laat even weten hoe dit smaakt t.o.v. de andere twee recepten.

Gr,
John.

Oordeel niet over mensen voordat je ze goed kent, de waarheid zou je nog kunnen verbazen.

6

Ik maakte voorheen de Lemon curd  zelf en vond deze heerlijk. Maar heb toen eens, om mijzelf er makkelijk vanaf te maken, een potje Gale's gekocht en die smaakt ook erg lekker. Die van Chivers vind ik echt smerig (sorry dat ik het zeg).
Het voordeel van een potje is dat je het langer kunt bewaren. En de zelfgemaakt is beperkt houdbaar (en ik maakte altijd te veel en moest het dan weggooien).

7

Nice lady schreef:

Ik maakte voorheen de Lemon curd  zelf en vond deze heerlijk. Maar heb toen eens, om mijzelf er makkelijk vanaf te maken, een potje Gale's gekocht en die smaakt ook erg lekker. Die van Chivers vind ik echt smerig (sorry dat ik het zeg).
Het voordeel van een potje is dat je het langer kunt bewaren. En de zelfgemaakt is beperkt houdbaar (en ik maakte altijd te veel en moest het dan weggooien).

Mag ik je vragen waar je een pote Gale kunt kopen ?

alvast bedankt

Taart groetjes Ellen

8

Zie dat er in de Gale Lemon Curd ook maar 7% sap in zit, verder klinkt het ook allemaal nogal chemisch. Zal misschien beter zijn dan die Chivers maar of het net zo lekker is als zelfgemaakt betwijfel ik.

Heb die van mijn eigen recept wel eens 4 weken bewaard in de koelkast en smaakte nog goed maar was te weinig dus toch maar weggegooid en nieuwe gemaakt.

Wat ik tegenwoordig over houd doe ik in de diepvries. Kan daar denk ik zonder problemen wel 2 maanden goed blijven.

Heb ook op proef zelf geperst Citroensap ingevroren. Eens kijken of dat dan ook nog steeds bruikbaar is.

Gr,
John.

9

@JPS, nooit gelet op de ingrediënten, maar kan best zijn dat er weinig sap in Gale's zit, maar ik vind 'm lekker :9

Ben benieuwd hoe de zelfgemaakte Lemon curd uit de vriezer komt, dat zou wel een oplossing zijn voor het te veel gemaakte.
Overigens gaat citroensap invriezen prima. Ik maak het in van die "ijsblokjes" zakjes in. Vaak heb je voor recepten maar een beetje citroensap nodig en dan haal ik een blokje uit de vriezer en dat is zo ontdooit.

@Ellen, de Gale's haal ik in een Engels import winkeltje in Haarlem. Weet alleen even niet meer hoe het heet  :s

10

Goed idee om citroensap als ijsblokjes in te vriezen, had ik zelf nog niet aan gedacht, bedankt voor de tip.

Net weer zelf lemon curd gemaakt en weer ingevroren.
Ben nog niet helemaal tevreden over de stuctuur. Is nog een heel klein beetje klonterig door gestolde eiwitstukjes. Ga volgende keer proberen om het ei eerst met de staafmixer met de suiker erbij goed te mixen voordat het in de pan gaat.

Als je er achteraf nog een 25 gr per 100 gr lemon curd advocaat bij doet ziet het er ook meteen iets mooier uit en smaakt ook nog lekkerder overigens. Tokkelroom gaat ook prima als je minder alcohol erin wilt hebben.

Gr,
John

11

zelfgemaakt is absoluut lekkerder!
De lemoncurd van chivers is 'los' inderdaad niet echt lekker, maar in combinatie met biscuit (dus tussen de taart) smaakt hij al een stuk beter vind ik..

12

lemon jelly vind ik lekkerder als lemon curd! beide uit een potje dan ;)

13

Mamski en Nice lady de eigengemaakte Lemoncurd is in de koelkast 4 maanden houdbaar zie recept in receptenrubriek En de chivers na openen 6 weken.
En ik heb ook voor het gemak die ingeslagen maar dat was voor de eerste en laaste keer de eigengemaakte is vele malen lekkerder

Groetjes Marjon

14

ik maak altijd best veel in 1 keer en doe dit loeiheet in kleine jampotjes met een schroefdeksel en draai die heet dicht .
dan hoor je bij het afkoelen later ineens een soort van klik , dit is het bewijs dat ie vacuum trekt
die potjes bewaar ik in de koelkast en geef er regelmatig 1 weg als er iemand jarig is of als ik op visite ga
deze zijn ongeveer 3 maanden houdbaar zo en waarschijnlijk nog wel langer
tja en zelf gemaakt kan echt niet tegen kant en klaar en zo heb je maar 1 keer werk

ik taart, jij taart, wij zijn taarten

15

Met dank aan dit draadje gisteren toch de sprong gewaagd en zelf lemon curd gemaakt. En ja...  :9  :9  :9
Écht lekkerder. Je proeft ineens dat die van Chivers veel chemischer smaakt.
Maar ships ja, heb ik wéér wat om te koken bij zo'n taart... en bedankt he.  :nooo Nu kan ik niet meer terug...
;)

16

mieperdepiep schreef:

Met dank aan dit draadje gisteren toch de sprong gewaagd en zelf lemon curd gemaakt. En ja...  :9  :9  :9
Écht lekkerder. Je proeft ineens dat die van Chivers veel chemischer smaakt.
Maar ships ja, heb ik wéér wat om te koken bij zo'n taart... en bedankt he.  :nooo Nu kan ik niet meer terug...
;)

Ja wat een verschil he. Na eenmaal zelfgemaakt geproefd te hebben ben je meteen verkocht.

Mag ik vragen welk recept je hebt aangehouden, die van mij of die uit de recepten rubriek?

Gr,
John.

17

Sorry, heb nog niet goed naar de jouwe gekeken. Wilde een beetje op safe spelen bij mijn eerste poging en dacht maar eerst die van de site hier te doen, weet ik wat de originele bedoeling is eerst.. Sorry John..
Is die van jou.. makkelijker... lekkerder... sneller... ?
Ik ben namelijk wel in voor andere variaties, hoor!

18

Gelijk heb je, zou zelf ook op safe spelen.
Of het recept van mij sneller of lekkerder is kan ik je ook nog niet vertellen. Ben zelf ook pas nog maar een half jaar echt bezig en heb nog geen gelegenheid gehad de recepten van deze site te proberen.

Ik heb nog zoveel andere vullingen die ik wil proberen en als die mislukken heb ik altijd nog een paar bakjes eigengemaakte lemon curd in de vriezer staan, is altijd lekker.

Gr,
John.