1

Onderwerp: Eetbare wiebeloogjes

Ik was naar aanleiding van het topic over plakoogjes even aan het googlen geslagen (wie weet waar die dingen allemaal nog meer te koop zijn ;-)) en kwam daarbij onderstaande site tegen. Er staat uitgelegd hoe je zelf eetbare oogjes kunt maken. Van die bewegende oogjes die je in hobbyzaken ook van plastic kunt krijgen om te knutselen, maar dan zelfgemaakt en volledig eetbaar.

Ze zijn niet geschikt voor mooi geboetseerde mensen, maar wel voor strip-achtige figuren en echte kinderdecoraties:

http://www.hungryhappenings.com/2011/07 … eling.html

Voor diegenen die geen engels spreken, hier mijn Nederlandse beschrijving:

Je maakt ze van medicijncapsules. Die schijn je ook leeg te kunnen kopen. In ieder geval in de VS maar waarschijnlijk ook gewoon in Nederland als je weet waar je ze moet zoeken. Deze vrouw heeft ze gekocht in een Health Food Store, vergelijkbaar met een biologische supermarkt in Nederland. Ze zijn dan van gelatine gemaakt. Eetbaar, dus voedselveilig, maar ze waarschuwt wel dat je ze (bij hele kleine kinderen) wel eerst even moet verwijderen voor de decoraties gegeten worden omdat ze niet meteen oplossen (ze zijn immers gemaakt om de medicijnen pas vrij te laten komen in de maag of darmen) en dus een choking hazard zijn voor kleine kinderen. Maar goed, als je die waarschuwing in de gaten houdt en ze inderdaad verwijdert voor het eten (als de decoraties uberhaupt gegeten worden. Hier blijven ze meestal ergens op de piano staan ofzo ;)) dan zijn ze wel ontzettend leuk voor kindertaarten!

Je pakt een halve (lege) capsule en doet er een zwart pareltje in. Dan druk je de open kant in een lapje uitgerolde (en als het even kan aan de bovenkant al een beetje uitgedroogde) fondant (anders blijft het pareltje aan het fondant plakken en dan beweegt je pupil straks niet meer) zodat je een witte achtergrond hebt voor de zwarte pupil. Laat hem even op zijn kop drogen (met het witte rondje aan de bovenkant) zodat het pareltje niet aan het fondant gaat plakken.

Vervolgens duw je het capsule-oogje in je poppetje (het helpt als je alvast een klein gaatje heb gemaakt in het hoofdje, anders duw je het witte rondje verder de capsule in en dan heeft je pupil geen ruimte meer om te wiebelen).

Als je de capsule eerst wat kleiner/korter knipt voordat je het oogje maakt dan kun je hem ook gewoon op het hoofdje plakken met wat eetbare lijm.

Ik vind het echt een briljant idee!

2 Laatst bewerkt door Mijke79 (20-10-2011 09:52)

Re: Eetbare wiebeloogjes

Dit berichtje even aangepast omdat de link die erin stond eigenlijk wel een hele foute shop was...

3

Re: Eetbare wiebeloogjes

Geweldig inderdaad!
:Y

Dit was mijn spreekbeurt. Zijn er vragen?

4 Laatst bewerkt door Mijke79 (20-10-2011 09:58)

Re: Eetbare wiebeloogjes

Ook deze link verwijderd... Met dank aan IrisvR heb ik inmiddels een webwinkel gevonden die een stuk minder fout is:

Enige nadeel is dat je ze hier per 1000 stuks moet kopen. Dat zijn wel héél veel oogjes...

Mochten er meer mensen zijn die interesse hebben dan wil ik wel een zak bestellen en ze verder verspreiden. Ik heb daarvoor inmiddels ook toestemming van de redactie (dank je, Marianne). Laat het maar weten in dit topic, dan kijk ik of er voldoende animo is. Zo niet, dan moet ik zelf maar gewoon héél veel poppetjes gaan boetseren  :D

5

Re: Eetbare wiebeloogjes

Deze rubriek is voor het plaatsen van zelfgemaakte sjablonen, patronen en how-to's..............voor dit topic is er een www-rubriek [MOVE] daarnaartoe dus.

6

Re: Eetbare wiebeloogjes

Ow, zie nu dat jullie een poging doen tot gezamenlijke inkoop.............graag de regels lezen: voor een groupbuy moet toestemming worden gevraagd!

Dit topic gaat dus op slot en over een uurtje richting prullenbak  :Y

7

Re: Eetbare wiebeloogjes

Oké, sorry... Was al een beetje aan het twijfelen, maar wist even niet waar hij dán heen moest. WWW. Klinkt logisch... ;-)

Bedankt voor het verplaatsen!

8

Re: Eetbare wiebeloogjes

Na beoordeling: Toestemming voor Mijke voor gezamenlijke inkoop :)

Maar het zal wel iets van suiker zijn - Bløf
Happy Baking, webwinkel en winkel in Den Haag

9

Re: Eetbare wiebeloogjes

Bedankt dat het berichtje weer terug mocht! Sorry, had de regels niet goed doorgenomen van te voren...  :o

10

Re: Eetbare wiebeloogjes

Dit is trouwens de link naar de site van de oorspronkelijk 'uitvinders' van de eetbare wiebeloogjes. Wel zo netjes om die ook even te vermelden:

http://www.evilmadscientist.com/article.php/edibleeyes

11

Re: Eetbare wiebeloogjes

wat een super geinig idee!!

heb je enig idee hoe groot de ogen worden met die capsules?

Groetjes, Dorothea.

12

Re: Eetbare wiebeloogjes

@Dot: Je hebt de capsules in meerdere maten. Maar ik denk dat je vooral moet kijken naar hoe groot de zwarte pareltjes zijn, want je kunt de capsules wel heel klein pakken maar als het pareltje geen ruimte heeft om te wiebelen wordt het nog niets ;-)

Als je op de link in berichtje nummer 10 klikt dan zie je foto's van hoe ze gemaakt worden. Daar zie je ook handen/vingers van de maker op de foto's. Op deze foto's wordt maat 00 gebruikt, die zijn ongeveer 8 mm.

Capsule maatje 0 (gebruikt op de foto's in de link van het eerste berichtje) is 7,3 mm doorsnee. Een maatje kleiner (maat 1) 6,6 mm. Gelatine capsules zijn nog kleiner te krijgen, maar vegetarisch heb ik ze nog niet kleiner gevonden.

13

Re: Eetbare wiebeloogjes

Ik heb evtueel wel intresse!

Groetjes Marianne

14

Re: Eetbare wiebeloogjes

ik ook

Dit was mijn spreekbeurt. Zijn er vragen?

15

Re: Eetbare wiebeloogjes

Ik ook heel graag

Veel taart plezier

16

Re: Eetbare wiebeloogjes

Ik ook heel graag

Veel taart plezier

17

Re: Eetbare wiebeloogjes

wahahahah zat zelf even te googelen en nu begrijp ik die 'foute link' opmerkingen, hahahahahha

Er had natuurlijk kunnen staan: wilt u bewegende oogjes in uw fondant figuurtjes, dan kunt u hier lege capsules bestellen.
Maar er staat dus:
Liever niet snuiven? Neem dan een voorraadje lege capsules in huis!

WHHAHAHAHA
:cool:

vind het wel leuke oplossing trouwens. Zit er alleen altijd al tegenaan te hikken om zo'n ding als pilletje in te slikken, moet er nog maar eens even over nadenken. Maar de foto's van die slak enzo, erg leuk!

"Creatieve mensen hebben geen rommel. Ze hebben overal ideeën liggen"

18

Re: Eetbare wiebeloogjes

@Henriette: hihi ja de eerste 12 sites die ik via google te pakken kreeg zijn allemaal van dat soort shops... Gelukkig zijn er ook nog andere  ;)

En nee, ik krijg die dingen ook absoluut niet weggeslikt. Maar ze zijn in ieder geval wel gegarandeerd voedselveilig, ook al is het handiger om ze er voor consumptie af te slopen. ;-)


Ik zal na het weekend even kijken hoeveel mensen er interesse hebben (dus blijf vooral reageren hier). Ik bestel sowieso 1000 stuks (minder kan niet) en dan zie ik wel hoeveel jullie er willen hebben.

Totaal wordt het rond de 35 euro inclusief verzendkosten voor 1000 stuks en dan de verzendkosten naar jullie toe. Ik weet alleen niet of ze te kwetsbaar zijn om dat per brievenbuspost te doen. Als ze stevig genoeg zijn kunnen ze gewoon in een ziplock zakje in een envelop. Weegt geen drol.

Per capsule kun je trouwens ook echt twee oogjes maken, want je kunt beide kanten van de capsule gebruiken: de capsule zelf en het dopje. Alleen wel per poppetje óf twee dopjes pakken, óf twee onderkantjes want anders zijn je oogjes niet even groot ;-)

19

Re: Eetbare wiebeloogjes

ik zou er ook wel willen...

Groetjes, Dorothea.

20

Re: Eetbare wiebeloogjes

ik ook!

Re: Eetbare wiebeloogjes

:think:  Soms zijn capsules om medicijnen in te nemen ook doorzichtig, je kunt ze met je vingers uit elkaar halen. Zou dat ook werken?
:)

Verder lezen op mijn blog vol how to's & recepten?
www.carolabaktzoethoudertjes.nl

22

Re: Eetbare wiebeloogjes

zoethoudertje schreef:

:think:  Soms zijn capsules om medicijnen in te nemen ook doorzichtig, je kunt ze met je vingers uit elkaar halen. Zou dat ook werken?
:)

dat zijn ze ;-)
alleen dan leeg

"Creatieve mensen hebben geen rommel. Ze hebben overal ideeën liggen"

23 Laatst bewerkt door vicenza (20-10-2011 17:42)

Re: Eetbare wiebeloogjes

ik wil ook wel een partijtje :Y

ik zie gelijk een taart met animal van de muppetshow met zulke wiebelogen in mijn gedachten  :lol:

rollin rollin keep that fondant rollin ........role out whoeha =D

Re: Eetbare wiebeloogjes

Henriette34 schreef:
zoethoudertje schreef:

:think:  Soms zijn capsules om medicijnen in te nemen ook doorzichtig, je kunt ze met je vingers uit elkaar halen. Zou dat ook werken?
:)

dat zijn ze ;-)
alleen dan leeg

Misschien toch een keer een vriendelijk praatje maken met de meneer van de apotheek? :)

Verder lezen op mijn blog vol how to's & recepten?
www.carolabaktzoethoudertjes.nl

25

Re: Eetbare wiebeloogjes

ik heb ook wel interesse!
heel leuk idee

In Geldrop moet je zijn voor de leukste workshops bij CakeCreatief! www.mijntaartjes.cakecreatief.nl