1

Onderwerp: Grote letters

Hai!!
Is het mogelijk, om ipv een taarttopper (voor bruidstaart), onze twee voorletters met daartussen een & teken te maken van icing? Dat het wel sterk genoeg is?
En dat dan in een mooie goudkleur bijv te doen.

2

Re: Grote letters

Hoi Seer,
Dat kan zeer zeker wel maar dan moet je de dubbele hoeveelheid eiwitgebruiken en het liefste dan van vers eiwit want dat is het sterkst. Ik zal wel een aan Franciska voor je vragen, die weet het precies uit teleggen maar die is nu h

groetjes Ria www.ricake.nl Eetbare printservice(ruim 11 jaar ervaring) workshops & verkoop benodigdheden, auteur.
mede-organisator www.taartentrends.nl @Utrecht.

3

Re: Grote letters

Wow dat is een geweldig mooie taart zeg!!

Leuk hoor je eigen bruidstaart maken, heel veel succes ermee!!

Ondanks het jaren van bakken nog veel te leren ;)

4

Re: Grote letters

Hoi Ria,

Maar als je de dubbele hoeveelheid eiwit gebruikt wordt je icing toch juist veel slapper?? Ik zou 'm juist heel stijf maken en evt. wat tragant gom erdoor en dan niet te dun spuiten. Volgens mij wordt het dan keihard. Ik heb 1 keer een stapeltaart gemaakt en daarvoor heb ik de stokjes gespoten van hele stijve icing. (nog niet eens met tragantgom erdoor) en die werden al echt heel hard. Waren wel iets van 8 mm doorsnee.

Of zou het misschien de dubbele hoeveelheid eiwitpoeder moeten zijn..................

Groetjes,
Mirjam

If life gives you lemons, make lemoncurd.

5

Re: Grote letters

Ik heb het idee dat met meer (echt) eiwit het toch wel sterker wordt. Het wordt dan eerst wel zachter/dunner dus het wordt wat moeilijker spuiten maar als het eenmaal droog is (wat dan ook langer duurt) zal het harder zijn.  Denk ik hoor!  ;)

6

Re: Grote letters

Hoi,

Even over die taart op de foto.
Dat draperen zou ik ook wel eens willen doen, geen idee trouwens hoe dat zou moeten. Wel erg mooi.

Groetjes Petra

7

Re: Grote letters

Ik denk dat dat met hele (dure ;-) ) soepele, elastische, dunne fondant is gedaan...
Geen idee hoor maar met de findant die ik gebruik en mijn kunsten...gaat het niet zo lukken vrees ik :)

8

Re: Grote letters

Ik denk dat het draperen niet met

Re: Grote letters

Ik denk dat evelien gelijk heeft als je heel goed kijkt zie je
ongeveer 2 cm van de plooi een richeltje van het stukje dat erondergevouwen is.
Ik had ook al zitten kijken maar zo slim als Evelien was ik toch niet!

Mijn Taarten en workshops vind je op mijn site!
Een bijzondere dag verdient een bijzondere taart!

10

Re: Grote letters

Het ziet er toch wel heel echt als een stuk uit, zelfs al is het in stroken!

Kristien

11

Re: Grote letters

Verse eiwit is sterkter dan eiwit poeder en werdt ons geadviseerd om te gebruiken bij het maken van 'runouts' Vooral als je een kraag op je taart wilde maken of als je dingen zoals letters rechtop wilde laten staan.
Als je liever geen verse eiwit wilde gebruiken vanwege selmonella of wat dan ook gebruikten we extra eiwit poeder. Meestal was dat dubbel de hoeveelheid.


groetjes francisca

12

Re: Grote letters

Er bestaat zoiets als gepasteuriseerd eiwit. Ik heb daar weleens van gelezen.
Of dat ook geschikt is voor icing weet ik dus niet...

Deze bijvoorbeeld:
Danegg: weg met salmonella!

Reuze handig: cupjes van gepasteuriseerd eiwit, eigeel of compleet ei van het Deense merk Danegg. Voor alle gerechten waarin je eieren rauw gebruikt. Nooit meer zelfgemaakte tiramisu waar je zwangere vriendinnen vervolgens weigeren van te eten.

13

Re: Grote letters

Hoi Jimmy,

Inderdaad hartstikke handig. Ik heb het ook eens gebruikt. Nadeel vond ik de beperkte houdbaarheidsdatum. Alleen waar kan je het nog kopen? AH had het maar nu niet meer.

Groetjes,
Mirjam

If life gives you lemons, make lemoncurd.

14

Re: Grote letters

Hallo,

Een idee:Voor letters en decoraties zou je ook soezenbeslag(in de supermarkt van baukje) kunnen nemen motief spuiten met een heel dun spuitje en dan even in de oven is zeker stevig vandaar.je kan er ook kleurstoffen door doen dus wie weet een tip.

15

Re: Grote letters

Hmm, ik zie inderdaad dat de AH gestopt is met de cupjes gepasteuriseerd eiwit enzo van Danegg.  Er zijn complete protesten over te vinden op internet ;).

Helaas is zelf pasteuriseren bijna onmogelijk. Dat doe je normaal gesproken bij een temperatuur van 60 graden maar bij exact 63 graden stolt eiwit en kan je het dus weggooien!

Het schijnt dat groothandels zoals de Sligro en Makro wel literverpakkingen hebben en ene Barneveldsroem (bedrijf in Barneveld...) verkoopt het per 1 en 2 liter.

Jumbo schijnt het ook te hebben: "Ik heb deze voorgelegd aan onze inkoopafdeling en mijn collega's geven aan dat we gepasteuriseerd eiwit en eigeel in ons assortiment hebben van Cocovite."

Een ander merk is Ovoquick van Weko, geen idee waar ze het verkopen.

Re: Grote letters

Dag!
Ik zag laatst bij de C1000 (wel een hele grote) de gepasteuriseerde eiwitten (en eigeel trouwens).

Groetjes!
Nelleke