Re: Lemon Meringue Pie op chique met foto....

Hoi!
Even een vraagje:Ik zou deze geweldige taart willen maken voor kerstavond,maar heb zaterdag geen tijd,moet nog werken... :s
Kan ik ze ook al vrijdagavond maken?Eventueel nog niet met de merinque erop?

Alvast bedankt!

Groetjes,Marie.
Making a cake.....It's my personal therapy!!!

27

Re: Lemon Meringue Pie op chique met foto....

Nee want je bodem word zacht door de vulling...

28

Re: Lemon Meringue Pie op chique met foto....

Ik had hem ook de dag ervoor gemaakt alleen wel overdag opgegetende dag erna. Hij was wel wat gaan lekken, gelukkig had ik er nog wat onderzet voor de zekerheid. Hij smaakte wel nog net zo lekker.  :Y

www.partycupcake.nl voor Springerle Moulds! Like m'n Facebook.

29

Re: Lemon Meringue Pie op chique met foto....

Ik zie hem nu voor het eerst en hij ziet er erg mooi uit! Moest ik ff kwijt.

30

Re: Lemon Meringue Pie op chique met foto....

hmm ik krijg er zin in! dit wordt een desserttaartje voor tweede kerst...
bedankt!  :D

liefs marieke

31

Re: Lemon Meringue Pie op chique met foto....

mariekepieke schreef:

hmm ik krijg er zin in! dit wordt een desserttaartje voor tweede kerst...
bedankt!  :D

Oehhh lekker ;)
Je brengt me op een idee, maar ik geloof dat ik er nu al geen vut voor heb  :lol:

www.partycupcake.nl voor Springerle Moulds! Like m'n Facebook.

32

Re: Lemon Meringue Pie op chique met foto....

mariekepieke schreef:

hmm ik krijg er zin in! dit wordt een desserttaartje voor tweede kerst...
bedankt!  :D

Ja, heb net besloten dat het deze wordt en dan in 1 persoons taartjes met amandelmeringueschuimrondjes onderop. En passievruchten eroverheen gesprengeld. Mjum mjum, dank voor de inspiratie.

33

Re: Lemon Meringue Pie op chique met foto....

Lijkt me erg lekker, ik ga hem uitproberen!
Bedankt!  :D

34 Laatst bewerkt door JPS (30-12-2011 19:05)

Re: Lemon Meringue Pie op chique met foto....

Denk dat ik die voor oud en nieuw ga maken.
Mocht voor de kerst niet eens een taartje maken omdat de vrouw bang was dat de fam. anders geen trek meer zou hebben voor het kerstdiner :( .
Zal ze nu eens bewijzen dat een taartje ook best luchtig kan zijn.

Gr,
John

Edit:
Gaat helaas ook niet door. Is al voor gebak gezorgd.  :(

Oordeel niet over mensen voordat je ze goed kent, de waarheid zou je nog kunnen verbazen.

35

Re: Lemon Meringue Pie op chique met foto....

Goedemorgen, de beste wensen voor een mooi 2012.
Ook ik heb deze taart gemaakt, maar helaas, de vulling was te dun, ik kon de taart niet serveren en heb 'm weggegooid.

Hoe lang laat je het citroenmengsel inkoken? En tot hoever laat je het afkoelen?

De smaak was prima en het zag er prachtig uit met de opgespoten meringuelaag.

36

Re: Lemon Meringue Pie op chique met foto....

hier was de citroenvulling ook aan de dunne kant, ik had hier al iets over gelezen en het daarom wat langer laten koken maar het leek juist wel dat hij steeds dunner werd. misschien is het goed om er van het maizena bloem mengsel iets meer in te doen... er staan nog veel meer recepten op het internet... ik ga ook nog eens een andere proberen maar eerst moet er even 15 kilo af  :rolleyes:

liefs marieke

37

Re: Lemon Meringue Pie op chique met foto....

Tja, die 15 kilo........
Herkenbaar.

Maar goed, ik heb buitenlands bezoek deze week en wil toch de taart nog eens maken. Ik hoop dat er wat tips komen.

38

Re: Lemon Meringue Pie op chique met foto....

val64 schreef:

Goedemorgen, de beste wensen voor een mooi 2012.
Ook ik heb deze taart gemaakt, maar helaas, de vulling was te dun, ik kon de taart niet serveren en heb 'm weggegooid.

Hoe lang laat je het citroenmengsel inkoken? En tot hoever laat je het afkoelen?

De smaak was prima en het zag er prachtig uit met de opgespoten meringuelaag.

Ik heb helaas geen tijd indicatie voor je. Ik heb het zoals in het recept staat gedaan, als het gaat koken dikt het in en dan van het vuur af. Als je zeker wilt zijn dat je vulling stevig blijft kan je altijd nog wat gelatine blaadjes toevoegen. Even ik koud water leggen tot ze zacht zijn en dan de pan van het vuur af en de gelatine toevoegen. Succes.

www.partycupcake.nl voor Springerle Moulds! Like m'n Facebook.

39

Re: Lemon Meringue Pie op chique met foto....

Wat fijn Marlies, dank voor de tips.
Ik ga het proberen met gelatine.
Het zag er wel echt supermooi uit. Vond 'm ook leuk om te maken!!

40

Re: Lemon Meringue Pie op chique met foto....

val64 schreef:

Wat fijn Marlies, dank voor de tips.
Ik ga het proberen met gelatine.
Het zag er wel echt supermooi uit. Vond 'm ook leuk om te maken!!

Hij ziet er ook super mooi uit zo.... Succes!!!  :Y

www.partycupcake.nl voor Springerle Moulds! Like m'n Facebook.

41 Laatst bewerkt door bonte koe (05-01-2012 08:26)

Re: Lemon Meringue Pie op chique met foto....

Ik heb hem vorige week ook gemaakt, maar hij is helemaal mislukt!
De citroenvulling was een dunne vla, ik had gehoopt dat deze door de paar min in de oven nog wat dikker zou worden, maar helaas...
Ik kon hem zo weggooien, wat doe ik verkeerd??

42

Re: Lemon Meringue Pie op chique met foto....

Mmm, ziet er lekker uit. Ik ga hem een keer uitproberen!!

43

Re: Lemon Meringue Pie op chique met foto....

bonte koe schreef:

Ik heb hem vorige week ook gemaakt, maar hij is helemaal mislukt!
De citroenvulling was een dunne vla, ik had gehoopt dat deze door de paar min in de oven nog wat dikker zou worden, maar helaas...
Ik kon hem zo weggooien, wat doe ik verkeerd??

Wat vervelend zeg.... Misschien heb je de vulling niet lang genoeg in het pannetje laten zitten. Het wordt echt al dikker in het pannetje. En anders zoals ik hierboven al schreef wat gelatineblaadjes toevoegen. Even in koud water leggen tot ze zacht zijn en dan de pan van het vuur af en de gelatine toevoegen. Goed doorroeren. Hopen dat het zo wel lukt. Succes.

www.partycupcake.nl voor Springerle Moulds! Like m'n Facebook.

44

Re: Lemon Meringue Pie op chique met foto....

hier ook geprobeerd, en gelijk een eigen twist aan gegeven:

mini-cupcake bakvorm, deeg daar in doen, volgens het recept voorbakken en dan op elk klein taartje een dingetje spuiten.

Ik had ook een deel van de bakjes gevuld met appelvulling en daar nog een dekseltje op gedaan.

Het deeg was meer dan genoeg voor 24 mini's op deze manier. (en ik had met half recept vulling en schuim ook alle 24 kunnen vullen)

vulling werd bij mij goed dik.

45

Re: Lemon Meringue Pie op chique met foto....

Zuki schreef:

hier ook geprobeerd, en gelijk een eigen twist aan gegeven:

mini-cupcake bakvorm, deeg daar in doen, volgens het recept voorbakken en dan op elk klein taartje een dingetje spuiten.

Ik had ook een deel van de bakjes gevuld met appelvulling en daar nog een dekseltje op gedaan.

Het deeg was meer dan genoeg voor 24 mini's op deze manier. (en ik had met half recept vulling en schuim ook alle 24 kunnen vullen)

vulling werd bij mij goed dik.

Wat een leuk idee. Dit is iets om te onthouden. Dit ga ik zeker ook eens proberen. :thumb:

46

Re: Lemon Meringue Pie op chique met foto....

Vandaag wil ik deze echt een keer proberen, in het klein dan.
Ik maak me wel wat zorgen over de dikte van de citroenvulling
Zal ik er maar wat extra maizena in doen?

Gr,
John

Oordeel niet over mensen voordat je ze goed kent, de waarheid zou je nog kunnen verbazen.

47

Re: Lemon Meringue Pie op chique met foto....

Mijn zorgen bleken terecht.
Zelfs met wat extra maizena zakte de vulling er na het aansnijden zo tussenuit.
De Meringue maken en spuiten was goed gelukt maar het ging te hard in mijn oven. na 7 min op 220 gr had ik allemaal zwarte puntjes en zat er maar een heel dun krokant laagje op de meringue.
Ik dacht eigenlijk ook dat meringue altijd heel lang en op een heel lage temperatuur moest.

De smaak was overigens boven verwachting goed.

Vandaag ga ik het nog eens proberen en doe ik maar wat gelatine door de vulling heen. De oven denk ik maar op 160gr.

Gr,
John

Oordeel niet over mensen voordat je ze goed kent, de waarheid zou je nog kunnen verbazen.

48

Re: Lemon Meringue Pie op chique met foto....

JPS schreef:

Mijn zorgen bleken terecht.
Zelfs met wat extra maizena zakte de vulling er na het aansnijden zo tussenuit.
De Meringue maken en spuiten was goed gelukt maar het ging te hard in mijn oven. na 7 min op 220 gr had ik allemaal zwarte puntjes en zat er maar een heel dun krokant laagje op de meringue.
Ik dacht eigenlijk ook dat meringue altijd heel lang en op een heel lage temperatuur moest.

De smaak was overigens boven verwachting goed.

Vandaag ga ik het nog eens proberen en doe ik maar wat gelatine door de vulling heen. De oven denk ik maar op 160gr.

Gr,
John

En is het nu wel gelukt, of ben je niet meer aan de bak gegaan??
Op welke stand staat je oven?? Op hete lucht gaat ie namelijk altijd sneller. Ik heb hem altijd op de conventionele stand staan. (die met een streepje boven en een streepje onder). Wel vervelend van de vulling. Ik heb hem nu 2 keer gemaakt op deze manier en had geen problemen met de vulling.

www.partycupcake.nl voor Springerle Moulds! Like m'n Facebook.

49

Re: Lemon Meringue Pie op chique met foto....

Ik heb idd nog een nieuwe gemaakt.
Deze keer met minder van de vochtige ingredienten en meer van de droge. Ook heb ik meer maizena gebruikt en geleiblaadjes aan de vulling toegevoegd
Het bakken kan ik alleen met hetelucht
De tweede poging heb ik bij het schuim de temp op 180 gezet voor 20 min
Nu ging het wel goed.
De taart was pas laat in de avond klaar en is dus de volgende morgen aangesneden.
De vulling was stevig genoeg deze keer. Na het aansnijden liep er echter wel een hoop vocht onder het schuim vandaan.
De smaak was ook dit keer buitengewoon goed.

Gr,
John

Oordeel niet over mensen voordat je ze goed kent, de waarheid zou je nog kunnen verbazen.

50

Re: Lemon Meringue Pie op chique met foto....

JPS schreef:

Ik heb idd nog een nieuwe gemaakt.
Deze keer met minder van de vochtige ingredienten en meer van de droge. Ook heb ik meer maizena gebruikt en geleiblaadjes aan de vulling toegevoegd
Het bakken kan ik alleen met hetelucht
De tweede poging heb ik bij het schuim de temp op 180 gezet voor 20 min
Nu ging het wel goed.
De taart was pas laat in de avond klaar en is dus de volgende morgen aangesneden.
De vulling was stevig genoeg deze keer. Na het aansnijden liep er echter wel een hoop vocht onder het schuim vandaan.
De smaak was ook dit keer buitengewoon goed.

Gr,
John

Oooohhh ik krijg spontaan trek.... Ik heb hem ook eens 's avonds gemaakt en de volgende dag gegeten, bij mij kwam er toen ook vocht uitlopen. Maar de smaak was er inderdaad niet minder om. Fijn dat de vulling nu wel stevig genoeg was.

www.partycupcake.nl voor Springerle Moulds! Like m'n Facebook.