1

Onderwerp: HELP... welke botercreme???

Ik bak al geruime tijd taarten die ik vaak vul met slagroom, afsmeer met botercreme (mix voor botercreme van maak je taart) en vervolgens bekleed met marsepein.

Nu maakte ik afgelopen weekend een gitaartaart en na een nacht in de koelkast begon het marsepein wat te smelten.... Marsepein en de koelkast zijn geen vrienden zeggen ze, maar de slagroom buiten de koelkast bewaren lijkt me ook geen succes.... Dit is me nog nooit eerder gebeurd maar wil dit graag voor een volgende keer voorkomen.

Nu zag ik bij ace of cakes van TLC dat ze de taarten vullen met een botercreme die niet echt lijkt op de mijne, die lijkt luchtiger. Ze smeren de taarten daar ook mee af of gebruiken ze daarvoor iets anders?. Kan iemand mij vertellen hoe dit smaakt ten opzichte van de botercreme die je maakt met de mix? En kun je een taart die je hiermee vult buiten de koelkast bewaren? Wel handig met 3D taarten lijkt me.

En kun je met deze botercreme ook een toefspuiten op cupcakes?

Ik hoor/lees graag jullie adviezen.
Alvast heel erg bedankt!

Meer van me zien? www.myproducts4u.nl

2

Re: HELP... welke botercreme???

Ik gebruik voor afsmeren altijd botercreme 1:1, dus bv 100 gram boter mixen met 100 gram poedersuiker. Daar smeer ik altijd mee af en ik bekleed altijd met marsepein. Mijn taarten gaan altijd de koelkast in en ik heb nooit last van smeltende marsepein. Het probleem met het gebruik van botercreme mix is dat daar water in zit en als je pech hebt kan je marsepein dan gaan smelten.
Wat ze bij TLC gebruiken weet ik niet.

3

Botercreme van mix zou ik ook niet gebruiken om mee af te smeren. Het risico op smelten is wel groot (al zijn de meningen daar wel over verdeeld op het forum  ;) ) Ik gebruik ook de 1:1 (alleen om mee af te smeren)
Begon je taart trouwens te smelten, zoals je zegt,  nadat je deze uit de koeling had gehaald? Vaak gaan taarten glimmen wanneer ze uit de koeling komen, zeker in de zomer, maar dit droogt weer op. Komt door het temperatuurverschil.
Over de bc van ace of cake kan ik niks vertellen....

4

ik smeer altijd af met de mix en het WAS nog nooit fout gegaan. Tot dit weekend ik had bij de mix nog een smaakje gedaan en zie hier mijn eerste smeltende taart. Er lag echt een klein vies plasje naast.

je kan best 3 keer vallen, als je maar 4 keer opstaat

Ik vul en smeer altijd af met de boercrememix en nog nooit gehad ik gebruik altijd fondant.

Nu is de zomer en als het warm is ook niet prettig werken van de koelkast en dan daarbuiten gaat vaak aanslaan of je moet airco hebben.

Succes

Groetjes P@trici@