1 Laatst bewerkt door Marie-Popo (06-10-2011 15:19)

Onderwerp: Red Velvet Cake breekt in stukken

Gisteren heb ik een red velvet cake gebakken naar een recept van hier op het forum.
Het was een recept voor 25 cupcakes, maar ik heb internet gecheckt en het komt overeen met het recept voor een grotere cake van ong. 25 cm.
Alles ging goed, beslag zag er mooi uit (en proefde lekker), cake rees mooi (geen 7cm, maar dat heb ik nooit met cake, maar toch een 4-5 cm), cake was gaar na ong. 40-45min (wat ik meestal heb met cake)...
So far so good...
Er was een heel klein bergje in het midden, dus ik draai mijn cake om nadat die wat gekoeld had in het bakblik om verder te laten koelen en wat te laten zakken...
Maar na een tijdje ontstond er een scheur in het midden.
Ik heb de cake dan voorzichtig maar weer omgedraaid maar hij is nu door de helft gebroken.
Ik heb dan een tweede gebakken, en die heeft net hetzelfde voor...
De binnenkant ziet er overigens goed uit, niet te nat, niet te droog, vast zoals een cake hoort te zijn...

Ik kan het wel repareren want er moet toch cream cheese frosting tussen en helemaal om en rond... Heb de cakes nu op de goeie manier in de vriezer gestopt en ga ze dan snijden wanneer ze nog niet helemaal ontdooid zijn om te voorkomen dat die nog meer gaat breken.

Maar hoe zou dat nu komen? Ik heb dat nooit met een normale 4/4 cake...

Een dag zonder iets nieuws geleerd te hebben, is een dag niet geleefd!
Brengen jullie ook eens een bezoekje aan mijn blogspot: www.cakechiqueboutique.blogspot.com

2

Re: Red Velvet Cake breekt in stukken

Nu T&T voorbij is, zijn er misschien toch nog dames met enige expertise die een antwoord kunnen bieden op mijn onderstaande voorval?

De cake was overigens erg lekker, ik had die met cream cheese frosting gemaakt met witte chocolade gevuld en bekleed.
Alleen weer erg zwaar...
(daar moet ik toch ook nog eens een oplossing voor bedenken)...

Brengen jullie ook eens een bezoekje aan mijn blogspot: www.cakechiqueboutique.blogspot.com

3

een beetje laat maar misschien heb je er nog wat aan want ik heb ook al een paar keer red velvet gemaakt met hetzelfde recept en ik had het de eerste keer ook maar ik strijk voor dat ik de taart in de oven doe vanuit het midden naar de randen van de bakvorm toe zodat er een soort kuiltje ontstaat en verder zet ik helemaal bovenaan de oven een bakplaat ( boven de taart dus niet waar je de taart op zet zeg maar)  en dan gaat het gewoon goed en mocht het bij jou de volgende keer toch misgaan zou ik die bult gewoon heel voorzichtig snijden voor ik hem zou storten hoop dat je er iets aan hebt en veel succes volgende keer ;)  :)

walking on buttercreamclouds .....

4

Bedankt voor je reactie!
Blij dat er nog iemand is die deze cake ook al gemaakt heeft. En zo gek dat je hetzelfde had   :think:

Goeie tip, die zal ik volgende keer eens proberen.
Want het recept is superlekker!