1

Onderwerp: effect rietsuiker op biscuit en BC?

Ik maak graag taart, maar het is fijn als het nét weer iets gezonder kan op een toch al ietwat calorierijktaartje.
Het gaat me niet zozeer om de calorieën, maar wel om de soort suiker dat ik dan gebruik. Ik gebruik zelf liever rietsuiker.

Maar wie weet wat voor effect dat heeft op het biscuit en op de (meringue)bc? Zowel qua smeltvermogen, mixbaarheid, luchtigheid en smaak?
Graag hoor ik jullie ervaringen.
Alvast bedankt!!

2

Re: effect rietsuiker op biscuit en BC?

gaat prima!!!!

If life gives you lemons, make lemoncurd.

3

het kan donkerder worden en wat taaier omdat er meer melasse in zit volgens mij, net als t verschil tussen donkere en lichte basterdsuiker

Bedankt!
ik ga het gewoon eens proberen in een proeftaartje en dan hopen dat het kapsel voldoende hoogte houdt.

Nou inmiddels geprobeerd in biscuit, MBC en lemoncurd. In biscuit gaat het prima. Ik denk dat ik misschien een halve cm lager uitkwam, dan het taartje ervoor, kan ook toeval zijn, maar smaak is er alleen maar lekkerder door.

In de MBC was ik eerst heel bang voor een bruine creme. Daar begon het ook mee. Na even mixen werd hij al lichter en na 5 minuten mixen werd hij ineens wit! Dus gewoon een mooie MBC kleur. Wél een duidelijke rietsuikersmaak, maar na toevoegen van vanille-extract, gaf het samen een mooi en zeker lekker geheel.

In de lemoncurd smaakt het wel lekker, maar de mooie gele kleur is dan wel weg. Voor het-oog-wil-ook-wat-mens ziet het er dan minder lekker uit. Een echt reformkleurtje, zeg maar.