1

Onderwerp: A.S Woensdag 2 verjaardagstaarten af. Juiste Planning?

Hallo allemaal,

Ik ben nog maar een beginnende taartenbakster en vind het erg leuk om te doen.
En daar wilt mijn zus graag gebruik van maken om voor as woensdag 2 verjaardagstaarten voor haar dochtertje die 5 jaar wordt  te maken.

Nou zit ik met de planning.

Ik zelf het volgende in gedachte.

Maandagavond de 2 taarten te bakken.
Dan 1 nachtje in de vriezer.

Dinsdagavond de 2 taarten vullen en bekleden en in zo verre decoreren.

Woensdagochtend de 2 taarten helemaal maken.

Ik wil de taarten met aarbeien jam en slagroom vullen en dan met botercreme afsmeren.

Is dit een juiste en haalbare planning of wordt het te veel gestress voor de eerste keer.

Tips zijn welkom

groetjes ilona

2

Re: A.S Woensdag 2 verjaardagstaarten af. Juiste Planning?

dat hangt er een beetje vanaf hoe snel je bent met bekleden. Ik vind het zelf altijd wel prettig om de taart na het afsmeren nog minimaal een uur in de koelkast te hebben.

het hart neemt waar wat het oog niet kan zien. ( www.taartdesign.nl)

3

Misschien toch goed om te weten je wel enig risico loopt als je slagroom langer dan een half uur buiten de koelkast houdt (i.v.m. bacteriegroei).

4 Laatst bewerkt door mama182 (22-09-2011 21:53)

maar als je wilt decoreren dan heb je wel even de tijd nodig, wat je ook kan doen (dat doe ik ook) dat is van te voren de decoratie (als het lukt) te maken op een bord met huishoudfolie en dan de marsepein of fondant en als je klaar ben nog een stuk huishoudfolie en in de koelkast zodra je je taart bekleed heb kan je decoreren als je het niet al te ingewikkeld maakt kan je zo klaar zijn, als je het niet aandurft om de slagroom buiten de koelkast te houden.

ik hoop dat je er wat aan heb. desnoods voor de volgende keer!

succes!!

Nokkie schreef:

Misschien toch goed om te weten je wel enig risico loopt als je slagroom langer dan een half uur buiten de koelkast houdt (i.v.m. bacteriegroei).

Recentelijk schreef iemand het volgende op het forum:
Ik heb me er onlangs in verdiept, en het blijkt dat je slagroom volgens de wettelijke regels 2u buiten de koelkast mag houden. Dat gaat dan om de gewone gepasteuriseerde slagroom.
Aangezien dit de wettelijke normen zijn, mag je ervanuit gaan dat het ook nog langer kán, maar uiteraard niet aan te raden is.

Een half uur lijkt mij ook wel erg kort hoor.

Life is what you bake it.

6

Ik heb er geen verstand van, maar ik vond dit verhaal wel aannemelijk (van iemand van dit forum:)
Even vanuit de HACCP normen bekeken :
Vullingen met slagroom moeten idd zo snel mogelijk de koelkast in en bewaard worden onder de 4°C. Vanaf dat de slagroom boven de 10°C komt, gaan de bacteriën elk half uur verdubbelen ! Dus 1-2-4-8-16-32.... In werkelijkheid zijn het er veel meer natuurlijk. In principe kan het dus niet dat je een taart met slagroom een uur of langer buiten de koelkast laat. Echter meestal gaat niemand hier ziek van worden, maar er bestaat echter wel een reëel risico, veel groter zelfs dan dat mensen ziek worden van een rauw ei. Wat nog erger is dan slagroom een tijd uit de koelkast laten, zijn temperatuurschommelingen. Een taart heel vaak in en uit de koelkast halen is heeeeel erg slecht, hierdoor gaat de slagroom het snelst bederven. Ook denken dat rolfondant of marsepein als een seal werkt, klopt niet. Er zijn ook een hoop bacteriën die helemaal geen zuurstof nodig hebben om zich te vermenigvuldigen. Alles draait om de temperatuur en om de schommelingen. De koelkast een graadje hoger zetten mag dus ook helemaal niet. De meeste koelkasten thuis zouden zelfs een graadje lager moeten. De deur van de koelkast vaak open en dicht doen, zeker in de zomer, is ook heel erg slecht voor de dingen die er in staan.