1

Onderwerp: tylose en fondant

dat bij elkaar en je kan mooie strikken maken etc...
maar nu heb ik daar een vraagje over :

als je dus zoals er gezegd wordt 200gram fondant met 3 lepels poeder bij elkaar doet en dat laat drogen, hoe lang is het daarna nog houdbaar/bruikbaar? want je hebt niet altijd 200gram fondant nodig voor bloempjes etc...

weet iemand dit?

liefs moortje

Re: tylose en fondant

ik gooi het meestal direct na gebruik weg. Het wordt keihard, ik weet dat sommigen het met veel kneden en evt de magnetron nog zacht krijgen, maar dat vind ik zonde van mn tijd, ik pak liever een nieuw stukje.

Je hoeft niet steeds 200 gram te pakken, en daarbij voor het ene ding wat je wilt maken wil je dat het sneller uithardt dan het andere. Ik meet nooit wat ik gebruik, ik kneed het erdoor heen en voel vanzelf hoe stug het is geworden en of het bruikbaar is :) dat kan dus ook met hele kleine stukjes :)

groetjes Tirza     
www.facebook.com/TaartvanTirs

3

oke, dank je voor de tip... ik dacht ook al, van het wordt vast en zeker keihard en dan dan is het zonde als ik steeds wat weg ga gooien straks.

ik wil van de week voor het eerst een strik gaan maken, ik zie het iedereen doen dus mij moet dat ook lukken... dus het is eigenlijk op gevoel de tylose erbij doen? en het wordt dan heel stug soort kauwgom ofzo??

groet moortje

tipsytaartje schreef:

ik gooi het meestal direct na gebruik weg. Het wordt keihard, ik weet dat sommigen het met veel kneden en evt de magnetron nog zacht krijgen, maar dat vind ik zonde van mn tijd, ik pak liever een nieuw stukje.

Je hoeft niet steeds 200 gram te pakken, en daarbij voor het ene ding wat je wilt maken wil je dat het sneller uithardt dan het andere. Ik meet nooit wat ik gebruik, ik kneed het erdoor heen en voel vanzelf hoe stug het is geworden en of het bruikbaar is :) dat kan dus ook met hele kleine stukjes :)

nou, kauwgom niet, maar het wordt wel stugger ja, het kleeft ook minder snel aan je handen of werkblad.

groetjes Tirza     
www.facebook.com/TaartvanTirs

5

maar hoe lang laat jij dan dat inwerken?

Hoe zit het eigenlijk met soorten fondant en drogen. Soms lees je dat je geen marsmellow fondant kan gebruiken en soms weer wel. Ik vind gewone fondant echt niet lekker. Marsmellow gaat wel. Het werkt wel een stuk makkelijker dan marsepein dus ja je moet wat. EN de vanille smaak, werkt die wel?

En ik vind fondant zowiezo kauwgom achtig in vergelijking tot marsepein.

7

nu heb ik een stukje fondant gemenkt (op gevoel) met tylose poeder en kleurstof...

kan ik daar gewoon folie omheen doen of moet dat aan de lucht drogen ?

sorry maar heb nog niet eerder gewerkt met tylose dus vandaar dat ik het maar even vraag!!!

liefs moortje

Ik lees mee moortje, want ik denk er ook over om tylose eens uit te proberen....

9

zingenopkrukken schreef:

Ik lees mee moortje, want ik denk er ook over om tylose eens uit te proberen....

is goed hoor ;) ik hoop dat we er antwoord op krijgen van iemand :D

10

Als je het nog moet gaan verwerken (lees boetseren) zeker goed in folie wikkelen, anders kan je iemands hoofd ermee inslaan  :D !

Never give up on things that make you smile......

11

en hoe lang laat je het dan inwerken? 4 uurtjes ofzo?

ik wil een lussen strik gaan proberen te maken
dus hopelijk kan ik vanavond aan
de rol/snij en laten drogen gaan beginnen :D

12

Tja, zo veel forummers, zoveel meningen, maar eigenlijk laat ik het nooit inwerken. Ik kneed het goed door en ga gelijk aan de slag!

Never give up on things that make you smile......

13

Daantje schreef:

Tja, zo veel forummers, zoveel meningen, maar eigenlijk laat ik het nooit inwerken. Ik kneed het goed door en ga gelijk aan de slag!

ow oke, nou dan weet ik in ieder geval dat het geen kwaad ken om het in te laten werken.

joepie, nu kan ik eindelijk vanavond al aan de slag :D.... ben benieuwd of het mij gaat lukken ;)