1

Onderwerp: fondant wordt niet rood

Hoi,

Ik ben een beginner en vandaag heb ik mijn eerste taart (in dit geval een cake) bekleed. Ik had witte fondant besteld en een doos met 8 kleurtjes. Ik wilde graag rood maken, maar beter dan felroze (fuchsia) heb ik het niet gekregen. Had ik nog meer moeten gebruiken? Overigens zijn ook de binnenkant van mijn handen felroze, tot groot vermaak van mijn kinderen. Gebruiken jullie handschoenen of zo?

Groetjes,
Gina

2

Re: fondant wordt niet rood

Rood is idd een moeilijke kleur, daar heb je veel kleurstof voor nodig.
De fondant kleurt nog wel verder door, je zult zien dat die morgen feller rood is dan nu. Als je de tijd hebt, kan je beter een dag voordat je de taart gaat bekleden het marsepein/fondant kleuren en dan een nachtje laten rusten. (Ook al weet ik van mezelf dat ik daar meestal het geduld niet voor heb....)

Als je je handen meteen wast na het kleuren, krijg je het meeste er wel af hoor, maar je blijft er wel wat van zien. :-) Met handschoenen aan vind ik persoonlijk echt niet werken, maar het zou wel kunnen.

Succes verder,
Patricia

Wil je al mijn foto's zien van de taarten die ik gemaakt heb, kijk dan op mijn site www.mooietaarten.nl

3

Re: fondant wordt niet rood

Als ik rood of zwart moet hebben gebruik ik eigenlijk altijd marsepein dat gaat beter. (nog steeds heb je wel veel kleurstof nodig...elke keer weer meer dan ik had verwacht ;-) )

Nicole

4

Re: fondant wordt niet rood

tja, ik had mijn handen wel willen wassen, maar het was nog niet rood genoeg :)
Het meeste is er nu af hoor. En felroze stond op zich ook wel leuk op de taart, is alleen een beetje meisjesachtig. Het was een oefenproject, over anderhalve week is mijn oudste zoon jarig en wil ik een kasteeltaart maken. Ik heb in ieder geval heel veel geleerd, bijvoorbeeld dat hij botercreme niet zo lekker vindt. Je kunt met die creme alleen zo goed oneffenheden opvullen, dat lijkt me moeilijk met jam.
Volgende keer zal ik de cake ondersteboven decoreren en ik neem een andere kleur voor de ramen dan rood. En een dag van te voren kleuren :) Hoe lang blijft de fondant goed als je hem kleurt?

gina

5

Re: fondant wordt niet rood

Hoi gina,
Gekleurd blijft het net zo lang goed als niet gekleurd hoor, je moet het alleen heel goed verpakken, inrollen in huishoudfolie en ik doe het daarna in zo´n hersluitbare diepvrieszak (die je dichtritst, weet je? ) en daarna in een doosje dat goed afsluitbaar is. En ja ik kleur alles voor omdat het behoorlijk doorkleurt. Voor het rood gebruik ik trouwens de intensieve kleur, wordt echt superrood, ik vind het heel mooi :-) Maar ook die laat ik altijd even liggen om door te kleuren :-) Sukses in ieder geval! En oja je kunt de taart ook met iets anders vullen en een botercreme randje om de vulling goed erin te houden en alleen met botercreme (als je er bv nutella doordoet is het een totaal andere smaak en mijn ervaring is dat kinderen het dan wel weer heel lekker vinden) met een smaakje aan de buitenkant smeren.

Groetjes, Lara. Mijn taarten album
"I wud, therefore I exist"

6

Re: fondant wordt niet rood

wat een goed idee van die nutella! hoeveel moet je er dan in doen? praten we over lepel of theelepels, of gewoon proeven tot het lekker is?

groetjes,
gina

7

Re: fondant wordt niet rood

intensieve kleur rood? is dat niet dat christmas red dat ik heb?

hmmm eens even in de webshop kijken.....

groetjes,
gina

8

Re: fondant wordt niet rood

Hoi Gina,
Ik zag net toevallig weer je berichtje.... ja ook verslaafd h

Groetjes, Lara. Mijn taarten album
"I wud, therefore I exist"

9

Re: fondant wordt niet rood

jeetje wat maken jullie allemaal mooie taarten zeg! wow! en ik heb 4 pogingen nodig gehad om ueberhaupt de cake acceptabel te krijgen...... wel leuk om te doen hoor, en mijn jongste zoon heeft geholpen bij alle 4 de pogingen met mixen en de kom uitlepelen, dus we hebben veel gelachen. Ik vind dit een leuke hobby :) hoewel het niet goed voor mijn lijn is!

groetjes,
gina

10

Re: fondant wordt niet rood

Hoi,
je kan je taart ook mooi glad maken met witte chocopasta, dit gaat prima en lekt ook niet door.  Dirk van de broek heeft zelfs witte chocopasta met geroosterde amandelsmaak mmmmm.....

groetjes Ria www.ricake.nl Eetbare printservice(ruim 11 jaar ervaring) workshops & verkoop benodigdheden, auteur.
mede-organisator www.taartentrends.nl @Utrecht.

11

Re: fondant wordt niet rood

Hoi Gina,

Het klopt dat rood moeilijk te maken is (net als zwart), het gaat inderdaad beter met de intensieve kleurstof, die is gewoon heel erg geconcentreerd.

Overigens verkopen we ook rood voorgekleurd fondant per kilo! (meer kleuren trouwens hoor, bijvoorbeeld ook zwart) Dat scheelt echt heel veel werk, dus misschien als je weer eens een rode taart wilt ;) is dat misschien een idee.

Laten liggen werkt inderdaad ook. Het kleurt wat door. En marsepein neemt de kleur beter op als fondant.

Over de botercreme, je kunt ook de vulling anders maken en alleen een dun laagje gebruiken om de marsepein/fondant mee op de cake te plakken.

Succes en leuk dat je zo enthousiast bent!

Groetjes, Inge

Groetjes, Inge
Deleukstetaartenshop & Taartopmaat

12

Re: fondant wordt niet rood

Hallo,

Probeer marsepein maar eens zwart te kleuren met norit klinkt raar maar doen heel veel bakkers en het kan geen kwaad.

Succes