1

Onderwerp: Op welke manier smeren julliede dummie af en ...

... en waarom gebruik je die manier? :think:

Altijd werk ik met echte taarten en nu wil ik graag een (reclame)dummie gaan maken voor mijn te starten taarten bedrijfje.

Ik heb al veel gelezen op het forum alleen kom ik uit een paar dingen niet uit;
Een dummie kan "afgewerkt" worden met water, pippinggel(is dat hetzelfde als royal icing?) en een mengsel van poedersuiker en water. (dit heb ik hier gelezen in diverse topic's)

- Nu vraag ik mij af laat de fondant niet los als ik het alleen met water doe?

- Als ik het nu wel vast plak met een stevig afsmeermiddel, kan ik het dan later ook weer los krijgen? Want in de toekomst wil ik wellicht een nieuwe maken? Of is het dan beter om gewoon helemaal nieuwe dummie's te kopen?

Ben benieuwd naar jullie tips en uitvoering(en) :thumb:

---> Creatief, informatief, maar vooral een lekkere weblog! <---
http://bijjolan.blogspot.nl/

2

Re: Op welke manier smeren julliede dummie af en ...

Ik heb 2 keer een dummie bekleed en daarvoor heb ik 'm alleen maar licht bevochtigd met water. De fondant blijf prima zitten, maar kreeg ik er ook weer goed af om de dummie te hergebruiken. Dus ik zou lekker water gebruiken.

3

Deze vraag hoort niet in de rubriek Bakken&Vullen....[MOVE] -> bekleden  ;)

4

De dummy inderdaad even afnemen met een vochtig doekje en niet afdrogen is voldoende om de basislaag goed te laten plakken!
Piping gel is NIET hetzelfde als royal icing: het is een water-citroensap-suiker-maizena-papje en icing is eiwit met poedersuiker. Piping gel wordt gebruikt voor watereffecten op een taart of bijvoorbeeld om een glas in lood effect te bereiken.

Tot taarts, Yvonne
Mijn lijfspreuk: "ik blink in niks uit, maar ik kan een heleboel een beetje!"

5 Laatst bewerkt door BijJolan (16-09-2011 08:48)

Karin09 schreef:

Ben ik niet met je eens, ik vraag iets over afsmeren.

Ik wou hem zelf ook eerst onder bekleden zetten maar bedacht me toen dat ik het niet over bekleden ging. Uiteindelijk bekleed ik hem echter ik vraag me af hoe ik moet "Afsmeren".

Edit --> sticky nogmaals gelezen, tja kan ook in bekleden.  :s

6

Tom Poes schreef:

De dummy inderdaad even afnemen met een vochtig doekje en niet afdrogen is voldoende om de basislaag goed te laten plakken!
Piping gel is NIET hetzelfde als royal icing: het is een water-citroensap-suiker-maizena-papje en icing is eiwit met poedersuiker. Piping gel wordt gebruikt voor watereffecten op een taart of bijvoorbeeld om een glas in lood effect te bereiken.

Duidelijk! Zal eens meer info over piping gel opzoeken(voorbeelden). Kan ik dat ook nog eens uitproberen. :Y

7 Laatst bewerkt door BijJolan (16-09-2011 08:46)

@ Roos en Tom poes,

Okee, ik ga het met water doen.

8

Ik smeer de dummie tegenwoordig in met een beetje crisco. Dit doe ik omdat het bij mij met water een aantal keer finaal de mist in ging. De marsepein of fondant kun je er dan ook gewoon weer afhalen en de dummie opnieuw bekleden.

Ps. Doe wel handschoenen aan als je de dummie insmeert met crisco want je handen worden zo vet dat je ze bijna niet schoon krijgt.

Volg je hart...want dat klopt!

9

Sorry, lees nu je reactie pas, maar wil toch nog even reageren

jol_nda schreef:
Karin09 schreef:

Ben ik niet met je eens, ik vraag iets over afsmeren.

Ik wou hem zelf ook eerst onder bekleden zetten maar bedacht me toen dat ik het niet over bekleden ging. Uiteindelijk bekleed ik hem echter ik vraag me af hoe ik moet "Afsmeren".

Edit --> sticky nogmaals gelezen, tja kan ook in bekleden.  :s

Een dummy bak je niet en vul je niet, dus de verkeerde rubriek gekozen.......
Afsmeren is de basis voor bekleden............dus naar de rubriek bekleden  ;)

Als je niet zeker weet of je je bericht in de juiste rubriek plaatst, kun je altijd het 'meld' knopje gebruiken  ;)