1

Onderwerp: Ik heb het volgende recept....

Hallo iedereen!

Ik heb een recept voor een witte chocoladetaart (deze komt uit het boek '' Chocola" van Christine McFadden.) Het lukt me alleen niet om de taart/cake lekker luchtig te krijgen. Nu heb ik gelezen dat boter toevoegen ervoor zorgt dat biscuit over het algemeen een stuk minder luchtig wordt. Dus vroeg ik me af of ik in het onderstaande recept de boter kan vervangen door iets anders of weglaten. Dit zijn de ingredienten:

- 115 gram boter
- 175 gram suiker
- 3 eieren
- 225 gram bloem
- 2 theelepels bakpoeder
- Snufje zout
- 120 ml melk, 120 ml slagroom, 115 gram witte chocolade (deze 3 ingredienten worden vermengd en aan het beslag toegevoegd.

Ik heb deze taart nu een aantal keer gemaakt, maar de cake rijst ten eerste niet heel erg (blijft bijna even hoog als het beslag dat ik in de vorm giet) en meestal voelt de cake nog wat plakkerig (je hoort ook een soort zompig/plakkerig geluid als je erop duwt :D). Dit zal allemaal wel komen, omdat ik nog met de baktijden/temperaturen aan het worstelen ben van mijn oven. Maar ik vroeg me af of ik het geheel luchtiger kan krijgen door de boter eruit te laten? Of is boter hier een cruciaal ingredient? Of maakt het chocolademengsel de cake per definitie minder luchtig?

Ik heb lang genoeg geklopt volgens mij (ruim 10 minuten, alleen niet op de allerhoogste stand).

Ik ben benieuwd wat jullie vinden :)

Groetjes,
Miriam

2

Re: Ik heb het volgende recept....

Ik gok op mixen op de hoogste stand en iets langer bakken. En anders zou ik niet zo snel de boter weg laten, maar misschien wat meer bakpoeder erbij.

Groetjes,
Mirjam

If life gives you lemons, make lemoncurd.

3

Ik geloof dat ik zelfs minder lang zou mixen. Bij biscuit is het wel belangrijk dat je lang en luchtig mixt, maar volgens mij gaat die vlieger bij cake met boter dan weer niet op. Ik sluit me bij Mirjam aan: extra bakpoeder, langer bakken en evt. lager van temperatuur?

Maar het zal wel iets van suiker zijn - Bløf
Happy Baking, webwinkel en winkel in Den Haag

4

Ok, bedankt voor jullie adviezen!

Ik had de taart de eerste twee keer gebakken op de temperatuur die in het recept stond (180 graden). Maar toen werd hij enigszins bol met toch hier en daar nog wat vochtige plekken en hij was niet echt mooi gerezen. Ook las ik toen dat een heteluchtoven (die ik heb) altijd zo'n 20 graden lager moet staan dan een electrische oven. Dus de afgelopen keer heb ik hem op 160 graden gebakken, 50 minuten. Toen was hij wel mooi vlak, maar dus plakkerig.
Ik heb gisteren een oventhermometer gekocht, om te kijken of mijn oven niet gewoon afwijkt, maar ik moet zeggen dat was vrij nauwkeurig (ongeveer 5 graden verschil misschien). Of ik heb een slechte thermometer natuurlijk :D...

Aangezien de taart bij 160 graden wel mooi recht werd, zal ik hem nog eens bakken op 160, maar dan langer en wat extra bakpoeder erin gooien. Zou ik trouwens de hele bloem en bakpoeder ook kunnen vervangen door 225 gram zelfrijzend bakmeel?

5

gewone cake (met boter) doe ik altijd met zelfrijzend bakmeel en zonder extra bakpoeder. Gaat altijd prima. Hoewel ik er ook altijd een kop op krijg. Maar of dat in jouw recept (ivm de chocola) ook werkt...?? Ik bak die ook niet heter dan 160 en dan gaat ie wel 5 kwartier in de oven of zo, want met boter duurt echt langer dan biscuit.

Groetjes,
Mirjam

6

Ok dank je! Ik heb ook geen idee of ik in dit recept zelfrijzend bakmeel zou kunnen gebruiken ipv bloem met bakpoeder. Voor zover ik gelezen heb is zelfrijzend bakmeel hetzelfde als bloem met bakpoeder. Ik denk dat ik eerst nog eens ga proberen om wat extra bakpoeder toe te voegen. Maar dan komt meteen mijn volgende vraag...hoeveel extra bakpoeder moet er dan bij? Nu zijn het twee theelepels op 225 gram bloem (wat volgens mij op zich een normale hoeveelheid is). Moet ik er dan bijv. 1 theelepel extra in doen? Of 2? :D. Wanneer is het te veel (voordat de hele cake uit de oven gerezen komt, ha ha :-D). Je snap natuurlijk wel dat ik na al die pogingen graag een heel pak bakpoeder erin zou willen gooien ;).
Ook zal ik de baktijd eens aanzienlijk verlengen naar 5 kwartier zoals jij aangeeft) op 160 graden.

7

Hoi Mirjam, kort mixen is wel heel belangrijk bij een cake, althans dat heb ik gemerkt bij mijn receptjes, als je te lang mixt, scheidt het vet van het ei of zoiets en krijg je dat ie niet wil rijzen (of juist helemaal daarna inzakt...als een plumpudding :S) of van die ongare stukken erin.
Zodra het vloeistof en de bloem erbij gaat, mix ik heel kort, tot alles even opgenomen is maar verder niet.
Voor cake kun je inderdaad beter 160 C aanhouden, dan gaart ie langzamer en rijst regelmatiger. Wel heeft de cake minimaal 5 kwartier nodig hoor, soms wel langer, je kunt dan als ie te bruin wordt gewoon na zo'n 50 minuten de oven openen (eerder is niet zo handig nee ;) ) en er een stuk alufolie overleggen, dan bruint ie niet verder.

Voor extra bakpoeder, gewoon een halve theelepel erbij doen en kijken of dat iets uitmaakt. Of je kunt de bloem plus bakpoeder vervangen door cakemeel (geen cakemix), dat bevat al de juiste hoeveelheid bakpoeder (en nog iets) en werkt vaak goed om een luchtige cake te krijgen.

Wat je ook kunt doen is het beslag over 2 bakblikken verdelen en die apart bakken, dan heeft het veel minder tijd nodig en de kans op niet-gaar is ook eigenlijk weg dan.
Wel voor het mindere beslag hou ik gewoon de temp van 180 C aan.

Veel sukses h

Groetjes, Lara. Mijn taarten album
"I wud, therefore I exist"

8

Bedankt! Ik heb het beslag inderdaad al verdeeld over twee bakblikken (dat staat ook in het recept). Maar met al deze tips zou het toch bijna goed moeten komen :-). Ik heb misschien inderdaad te lang gemixt, want ik heb echt 10 minuten gemixed. Ik zag verder niks raars aan het beslag ofzo, maar het zal wel te lang geweest zijn. Wel een voordeel, want ik had het na 5 minuten mixen al gezien, ha ha.

Ik ga aan de slag..wordt vervolgd!

Groetjes,
Miriam

9

Nou hier ben ik weer :).

Ik heb gisteren opnieuw mijn witte chocolade taart (de cake) proberen te maken en ik heb allerlei adviezen opgevolgd en hier komen mijn bevindingen :-). Ik had twee vormen met beslag dus kon ik twee verschillende dingen uitproberen, dat was wel handig :-D.

Poging 1:
De eerste cake heb ik simpelweg gewoon langer in de oven gedaan dan de vorige keer. Ik heb hem

10

hmmm....... als de randen loslaten van de vorm lijkt het me dat het gaar is. Dat is in ieder geval wel zo bij biscuit.
En bij inzakken in het midden zou ik inderdaad de temp opvoeren tijdens het bakken. (in 3 of 4 stappen of zo)
Wel knap dat je het blijft proberen :Y Ik had denk ik al afscheid genomen van het hele chococake-idee.... :o

Groetjes,
Mirjam

11

Tja...het punt is dat de cake zoo lekker smaakt :-). Het is alleen jammer dat hij niet zo hoog wordt. Dus eigenlijk is de cake hoe dan ook wel gelukt, maar het zou leuk zijn als hij wat dikker wordt ;-). Dus ik ga gewoon verder experimenteren..ik heb nog tot aan de kerst de tijd, ha ha :-D

12

En moest je nu de melk en room bvb halveren, want ik vind dit een heel gek recept :D
als je 't vluchtig leest, lijkt het net of die chocolade er op het einde over moet ...

er zit heel veel 'liquid' in en dit moet toch wel door een ander ingredi

groetjes, Katleen  - patissière en cakedesigner, met workshops!

13

Het beslag verdeel je uiteindelijk over twee springvormen.
Je maakt het beslag gewoon door de boter en suiker licht en schuimig te kloppen, dan de eieren 1 voor 1 toevoegen en alles mixen en dan het chocolademengsel erdoor.
En dat chocolademengsel bestaat uit gesmolten witte chocolade, melk erbij en een eetlepe vanille-essence. Dit mengsel voeg je dus aan het einde gewoon toe aan het beslag. Het beslag is wel mooi luchtig en 'lobbig' dik. Dus aan het beslag ligt het niet volgens mij.

14

Maar moet het niet plakkerig worden misschien? Net als brownies, maar dan whities of zo?........

Groetjes,
Mirjam

15

Hmm..dat zou kunnen ja. Tja de cake smaakt heerlijk. Het is dus alleen jammer dat hij niet echt rijst. Maar goed dat kan nog goedkomen als ik de temperatuur eens ga opvoeren...Zou het misschien ook een idee zijn om de cake heter te bakken MET een theedoek? Dus ipv natte theedoek en 160 graden, natte theedoek en 180 graden?

16

Nou, ik heb gisteren de witte chocoladecake nog eens gemaakt en de oventemperatuur opgevoerd van 130 naar 160 naar 180 graden. (elke temperatuur ongeveer 25 minuten).
Wederom was hij echter niet heel erg gerezen. Op zich was hij wel mooi gaar. Alleen de bovenkant, onderkant en de randen waren vrij hard, waardoor het gedeelte zachte gele cake relatief klein was, de bovenste 3 mm van de cake was nl hard en donkerbruin.... Ik had nu ook zelfrijzend bakmeel gebruikt in plaats van bloem met bakpoeder, maar dit maakte dus niks uit.
Het lijkt dus wel alsof deze cake niet hoort te rijzen ofzo...:-S.
Ik was alleen wel de melk vergeten, dus ik heb het recept gemaakt zonder melk aan het beslag toe te voegen.
Ik heb hier ook nog een vraagje over. Wat is precies het nu van melk in een cakerecept? Is dit om het luchtiger te maken? Ik heb nu ook een pak Koopmans cakemeel gekocht (jaja, ik ga het mezelf maar gewoon makkelijk maken :-D) en daar staat ook op dat er melk in moet, welliswaar een stuk minder dan in mijn recept (50ml, ipv 120 ml). Misschien dat de cake gewoon niet goed rijst door de gesmolten chocolade met de room (ook 120 ml) EN dan ook nog eens 120 ml melk. Dus dat er te veel vocht in zit, zou dat kunnen?
Ik las ergens op dit forum dat iemand ook Koopmans cakemeel gebruikt en in plaats van de 50 ml melk, een extra ei toevoegt. Maakt dit voor het bakken iets uit?

Goed..ik ga het vanavond maar gewoon eens proberen om een standaard cake te bakken met de Koopmans cakemeel en zonder de gesmolten chocolade. Heb het recept nu zo vaak geprobeerd en het lijkt allemaal niet veel uit te maken. De cake wordt uiteindelijk wel gaar als ik hem maar lang genoeg in de oven laat, maar rijzen doet hij niet. Het zijn steeds maar kleine verschillen, wat ik ook probeer....

17

Na weer een poging gedaan te hebben om de witte chocoladecake te bakken (en hij weer niet echt rees). Heb ik gisteren het recept voor biscuit uitgeprobeerd van Evelien (http://www.deleukstetaarten.nl/forum/vi … php?id=590) en mijn biscuit is geweldig gelukt!!! Hij was mooi hoog (iets wat met mijn chocoladecake dus nooit lukte :-D) en hij was ook nog eens mooi vlak aan de bovenkant. Tijdens het bakken kwam er wel een kleine bult op, mar die zakte gewoon weer weg rond het einde van de baktijd.
Ik was altijd wat huiverig voor biscuit (vandaar dat ik met cake in de weer was), omdat ik bang was dat biscuit de 'sponzig' zou zijn dus dat je meer lucht eet dan iets anders....en cake is altijd lekker romig en vol (door de boter natuurlijk). Maar ik moet zeggen deze biscuit was erg lekker, zelfs zonder vulling, ha ha :-D. Dus ik ben heeeeel blij dat dit goed gelukt is, dan ga ik die hele witte chocoladecake vergeten en gewoon de biscuit gebruiken voor mijn kersttaart ;-). Ik wil de taart vullen met 3 lagen chocoladefudge en dan afsmeren met botercreme en dan bekleden met een dun laagje chocoladefondant, mmmmmmm.

18

DEEEEEE truc voor een mooi gerezen cake is de volgende (tenminste zo heb ik het van mijn vader geleerd en het lukt ALTIJD)

klop eerst de eieren met de suiker (net als bij biscuit) tot ze licht van kleur zijn. voeg daarna pas de boter toe en dan de gezeefde bloem/bakmeel/cakemeel.

zet de oven niet te heet (hetelucht op 160 graden) en bak 3 kwartier tot een uur (beetje afhankelijk van de vorm en de hoeveelheid).

succes !!