Onderwerp: Ik heb het volgende recept....
Hallo iedereen!
Ik heb een recept voor een witte chocoladetaart (deze komt uit het boek '' Chocola" van Christine McFadden.) Het lukt me alleen niet om de taart/cake lekker luchtig te krijgen. Nu heb ik gelezen dat boter toevoegen ervoor zorgt dat biscuit over het algemeen een stuk minder luchtig wordt. Dus vroeg ik me af of ik in het onderstaande recept de boter kan vervangen door iets anders of weglaten. Dit zijn de ingredienten:
- 115 gram boter
- 175 gram suiker
- 3 eieren
- 225 gram bloem
- 2 theelepels bakpoeder
- Snufje zout
- 120 ml melk, 120 ml slagroom, 115 gram witte chocolade (deze 3 ingredienten worden vermengd en aan het beslag toegevoegd.
Ik heb deze taart nu een aantal keer gemaakt, maar de cake rijst ten eerste niet heel erg (blijft bijna even hoog als het beslag dat ik in de vorm giet) en meestal voelt de cake nog wat plakkerig (je hoort ook een soort zompig/plakkerig geluid als je erop duwt ). Dit zal allemaal wel komen, omdat ik nog met de baktijden/temperaturen aan het worstelen ben van mijn oven. Maar ik vroeg me af of ik het geheel luchtiger kan krijgen door de boter eruit te laten? Of is boter hier een cruciaal ingredient? Of maakt het chocolademengsel de cake per definitie minder luchtig?
Ik heb lang genoeg geklopt volgens mij (ruim 10 minuten, alleen niet op de allerhoogste stand).
Ik ben benieuwd wat jullie vinden
Groetjes,
Miriam