1

Onderwerp: HELP! Bakken in ronde bakvorm...

Goeie dag!

Een tijdje terug las ik op het forum dat veel mensen de ronde bakjes gebruiken van de Ikea om daarin te bakken. Deze heb ik ook aangeschaft en heb vandaag 2 pogingen gedaan daarin te bakken (de vorm van 12 cm).
Poging 1 was met bisciutmix en gewoon goed ingevet. Deze werd niet goed gaar en was niet los te krijgen. Ook een paar andere vormpjes van ander materiaal bleef het vast zitten (dat was met boter en bloem).
Poging 2 heb ik gedaan met gewoon boeren cake erin en weer goed ingevet en met bloem. Nu wel goed gaar, maar de hele buitenkant blijft erin plakken en valt hierdoor verder uit elkaar.

Help help help, wat doe ik verkeerd?!  :+ Of ligt het gewoon aan de bakvormen, dat deze dus toch niet kunnen?

2

Re: HELP! Bakken in ronde bakvorm...

Ik gebruik de blanda van ongeveer 12 cm regelmatig en ik moet zeggen dat de biscuit vaak wel een beetje vast zit en dat heb ik met mijn "normale" bakvormen eigenlijk nooit. Maar wat ik doe is heel voorzichtig met een niet al te bolle eetlepel de cake een beetje lossteken (bolle kant naar buiten), zo blijft mijn cake heel en komt hij toch los.
Het niet gaar worden is gewoon eventjes oefenen en uittesten hoe lang hij nodig heeft in jouw eigen oven. Ik geloof dat ze bij mij toch zeker 35 minuten erin zitten (of misschien nog wel iets langer).

Beetje blijven proberen dus, succes  :thumb:

It's just a piece of cake

Ik bak ze regelmatig in de 12. Heb je de rvs?
Vet altijd in met vloeibare boter geen bloem erin, gaat prima schud ze er zo uit. Succes

www.taartenetalage.nl,
De foto etalage van mijn taarten.

4

spray de vorm in met bakspray, dan valt ie er zo uit. hier moeten ze ook zo'n 40 minuten in de oven op 150 graden. de grote van 20 cm zit er iets van 50 minuten in.
wel op het rooster onderin de oven, anders verbrand de bovenkant.

5

2 stroken bakpapier er kruislings inleggen.............

6

Hartelijk dank voor jullie reacties, hier kan ik zeker wel wat mee!! :)

7

Hier Oetker bakspray die ik uitveeg met keukenpapier en dan een heel dun laagje bloem erin tegen het kleven.
De blanda's rollen zo hun bakje uit.  :)

~ Never waste a good crisis... ~

8 Laatst bewerkt door kimvanderloop (30-09-2011 07:32)

Ellen1981 schreef:

Ik gebruik de blanda van ongeveer 12 cm regelmatig en ik moet zeggen dat de biscuit vaak wel een beetje vast zit en dat heb ik met mijn "normale" bakvormen eigenlijk nooit. Maar wat ik doe is heel voorzichtig met een niet al te bolle eetlepel de cake een beetje lossteken (bolle kant naar buiten), zo blijft mijn cake heel en komt hij toch los.
Het niet gaar worden is gewoon eventjes oefenen en uittesten hoe lang hij nodig heeft in jouw eigen oven. Ik geloof dat ze bij mij toch zeker 35 minuten erin zitten (of misschien nog wel iets langer).

Beetje blijven proberen dus, succes  :thumb:

ik heb van de week die van ikea van 12 en van 20 cm gekocht, weet je zo hoeveel deeg je voor de 12 nodig hebt en op hoeveel graden, en weet je dat toevallig ook van de 20cm?

groetjes kim

9

Staat hier volgens mij links bij tabellen :)

Deze hobby is geweldigggggg!!!!

super! daar heb ik veel aan!

en ik heb via de zoekfunctie heel veel toppics over de blanda schaaltjes gevonden...sorry :o  :o
ga ik nu even lezen! groetjes en bedankt

mislukt, heb mijn eigen beslag gemaakt voor de blanda 20 cm.

6 eieren
180 suiker
180 bloem
snufje zout

45 minuten op 175 in het midden van de oven
maar hij was bovenop bijna aan het aanbranden onderop zag hij er mooi uit maar het midden was vloeibaar????!!! :nooo  :nooo

daarna boos in de prullenbak gegooit en maar de mix tevoorschijn gehaald, die is in 40 graden goed gelukt, goed gerezen, had hem trouwens niet in het midden gezet omdat bij de vorige de bovenkant verbrandde. is dat goed??

12

Hallo Kimvanderloop,
Het zal de boosheid wel zijn,maar bedoel je soms 40 minuten?

Opa uit 1946 ontdekt taarten en cake's voor kleindochter uit 2006.
Zij is er blij mee,en hij zeker.

13

blanda 20 cm gebruik ik 3 eieren en 200 mix voor. en idd onderin de oven zetten. op 150 graden duurt ie wel zo'n 50 minuten.

jschouten schreef:

Hallo Kimvanderloop,
Het zal de boosheid wel zijn,maar bedoel je soms 40 minuten?

:o  :o  :o  :o ja ik bedoelde 40 minuten hahaha :o  :o  :o