26

Re: Slagroom die langer buiten de koelkast kan

@ Karin: Maar dat raadde ze toch af omdat ze er ook mee afsmeert?

Don't just dream your life, but live your dreams too!

27

Hoezo eng idee? De patissier in de jury kwam niet voor niets na afloop ons nogmaals complimenten maken  :) . De taarten zijn natuurlijk steeds kort uit de koeling. Kreeg afgelopen zondag toch weer een leuk telefoontje van het bruidspaar van zaterdag: de beetje norse kok van de locatie vond het niet nodig het stuk van de bruidstaart dat nog over was voor het personeel te laten staan, maar omdat de gasten zo enthousiast heeft het personeel toch alles was opgegeten en kreeg ik te horen, dat ze in de 17 jaar dat zij bruiloften verzorgen nog nooit zo'n lekkere taart hadden gegeten (de opmerking van deze kok). Eén van de lagen is de volgende dag door bruidspaar met buren gegeten en die vonden het ook zo lekker, dat ze er speciaal voor belde.
Dat vind ik zo leuk, en zelfs in het meest foute taartweer gaat dat dus prima.

En Karin, heb het topic niet gelezen, maar uiteraard smeer ik er niet mee af, dat doe ik niet met normale slagroom, maar altijd met botercreme (van de mix).

Groet, Jolanda

28

Jol321 schreef:

En Karin, heb het topic niet gelezen, maar uiteraard smeer ik er niet mee af, dat doe ik niet met normale slagroom, maar altijd met botercreme (van de mix).

Dat weet ik ook ja............. :Y

Maar mss voordat door te zoeken hier op forum anderen die dit lezen en bedenken dat er ook mee afgesmeerd kan worden........want daar wordt het oa ook voor gebruikt...........

(en nu even iets anders doen............heb een computerhoofd van een thuiswerkdag en veel lezen hier vandaag  ;) )

29

Heb het verhaal van Soesie gelezen, maar Blue Band Classique is geen pati krem. Pati krem lijkt veel meer op botercreme, is ook steviger. Mijn 1e kennismaking met taartdecoratie was in een wijkcentrum, gegeven door een surinaamse dame, die werkte met pati krem, waar we de taart ook mee afsmeerden als decoratie ( kwam alleen marsepeinen decoratie op), maar is niet zo romig als dit.

Groet, Jolanda

30

Tegelijk Karin  ;) . Ik moet ook weg achter die computer en achter de pannen !

Groet, Jolanda

31

Ik ga het is uitproberen jol het komt gewoon door het wioordje slagroom denk ik.

Mariskawww.hetzoetefeest.nl www.hetzoetefeest.hyves.nl voor taarten,workshops en verkoop op afspraak van materialen en ingrediënten vlakbij leidsehage

32

maris18+ schreef:

Ik ga het is uitproberen jol het komt gewoon door het wioordje slagroom denk ik.

Doe maar! Is echt wel een aanrader vind ik. Slagroom (vooral de goede van Hollandia) is romiger als je het naast elkaar proeft op een lepeltje, maar dat merk je niet in de taart en omdat mensen over het algemeen een mooie taart een tijdje buiten de koelkast hebben staan voordat alle visite gegeten heeft, vind ik dit een super alternatief.

Groet, Jolanda

33

Wat ben ik blij dat ik dit lees zeg. Ik maak altijd mijn taarten met slagroom als basis voor de vulling, gewoon omdat ik het veel lekkerder vind dan botercreme (tenzij er natuurlijk gevraagd wordt om botercreme). En ik gebruik dus eigenlijk altijd gesteriliseerde room en ik zit dan soms ook in de rats als iets buiten de koelkast vervoerd of bewaard moet worden, natuurlijk probeer je dat te voorkomen maar dit is dus echt een uitkomst.
Ik ga het zeker een keer kopen en uitproberen.
Bedankt voor de tip!!

kun je die ook gebruiken om banketbakkersroom mee te maken

cake my day

35

maatje taartje schreef:

kun je die ook gebruiken om banketbakkersroom mee te maken

Ja, ik gebruik 'm ook voor zwitsers room, dus meng deze room door de banketbakkersroom.

Groet, Jolanda

36

Enig minpuntje vind ik dat het per liter verkocht wordt... :(

Life is what you bake it.

37

Ik heb deze info van Unilever zelf:
Als je lang moet decoreren is het niet geschikt.
Blue Band Professioneel Classique kan maximaal 2 uur buiten de koelkast bewaard worden.
Het moet tussen de 2 en 7 graden bewaard worden.
Het product wordt ook in koelwagen vervoerd.
Voorheen werd wel door Unilever gezegd dat bewaren buiten koelkast tot 15 graden mogelijk was.
Maar dat hebben ze herzien.
Want gebleken is dat door temperatuurschommeling het net een baksteen kan worden.
Bij de gezoete versie staat op de verpakking dat ie moet opstijven.
Bij de ongezoete versie staat dat er niet op. Dat is vreemd.
Want volgens het chefteam van Unilever kan je de gezoete en de ongezoete het beste 2 uur laten opstijven in de koelkast .
Omdat ik verhalen las over smeltende fondant, heb ik gevraagd of zowel de ongezoete als de gezoete versie wel of niet onder fondant kan. Hun antwoord was dat Blue Band Classique Ongezoet  gerust onder fondant gebruikt kan worden.
Ik heb ook gevraagd of het gevaar er in zit dat je het tot boter kunt kloppen.
Volgens hen kan je Blue band Classique ongezoet en gezoet  in principe niet te lang opkloppen. Deze producten bevatten nl. iets waardoor de producten eigenlijk pas later nog iets stijver/harder worden.

38

Bedankt voor de info, Nokkie. Kan me er helemaal invinden. Je merkt, dat je het niet zo stijf klopt, het stijft in de koeling op. Je gaat er mee om, net als slagroom, dus kort uit de koeling. Met fondant of marsepein erover, heb je een extra isolatielaag, handig voor transport. Het voordeel is, zoals zij ook schrijven: het loopt niet terug zoals slagroom, dus zachter worden in de taart is urenlang uitgesloten. Het is geen creme, dus koelkastvulling.

Groet, Jolanda

39

@Jol321: graag gedaan.
Ik ben een leek en wou graag nog een paar vragen aan jou stellen:
1. Op de achterkant van mijn pak staat: Let erop dat voor alle toepassingen Blue Band Professioneel Classique Ongezoet stevig moet worden opgeslagen.
Ik lees dat jij het half opgeklopt.
Dat snap ik niet en ik word er nieuwsgierig van.
Gebruik je misschien de gezoete versie en is daarvan de bereidingswijze anders??
2. Hoe lang klop jij het op?
En met welk keukengereedschap klop jij het op?
(als je mixer gebruikt graag ook de stand vermelden).
3.Sommigen schijnen geen suikerwater/melk toe te voegen.
Ik dacht met het idee dat het dan minder snel bederft buiten de koelkast.
Doe jij er wel iets bij? En wat dan?

40

Even nog over het 2 uur buiten de koeling... als ik het verhaal van Jolanda lees heeft zij de taart veel langer buiten de koeling...
En Jolanda, heb jij wel eens ervaren dat dor temp schommelingen het als een baksteen wordt?
En als laatste: ik las dat je yoghurt ed. meteen mee kan kloppen. Dit lijkt me erg handig voor de aardbei-yoghurt bavarois. Heb jij dit wel eens gedaan Jolanda?
@Nokkie: zou je standaard dan suikerwater/melk toe moeten voegen?

41

W.b.t. vraag Taartenmarie, zou je standaard dan suikerwater/melk toe moeten voegen?

Goede vraag, dat is mij niet helemaal duidelijk.
Ik heb gekeken wat op het pak van de ongezoete versie staat:
Voeg 2 dl melk of suikerwater per liter toe.
De kwaliteit zal behouden blijven.
En iets verderop staat:
Ongezoet is direct opklopbaar. Toevoegingen als water, vruchtensappen, melk, yoghurt en likeur kunt u gelijk meekloppen.

Ik wil het als slagroom gebruiken. Moet je dan alleen opkloppen?
Of moet je altijd iets vocht toevoegen?

42

@Nokkie & Taartenmarie:

Om met het laatste te beginnen: ik heb het eigenlijk nooit langer dan 2 uur uit de koeling. Wel steeds kwartiertjes en de rest voor transport of zo, maar het kan wel aan 1 stuk, dat zag ik wel bij de wedstrijdtaart die zeker 3 tot 4 uur uit de koeling is geweest (maar wel bekleed was).
Ik gebruik 'm zelf nooit als alleen slagroom. Als iemand alleen slagroom wil, dan wordt het bij mij mascarpone-slagroom, alleen al voor de stevigheid.  Verder maak ik er vaak yogurt kwark van of bavarois. Je kunt zelfs zonder poedertjes werken en bijvoorbeeld alleen dessertsaus toevoegen. Dat heb ik ook wel gedaan (voordat ik de yoghurtkwark poeders had). De verhouding staat op de verpakking, weet 'm zo niet uit mijn hoofd maar kan het we nakijken. Dan klop je meteen de desertsaus mee.

Ik gebruik normaal gesproken de ongezoete versie, maar soms is die op of is de gezoete versie veel langer houdbaar (van de pakken die nog in de schappen staan) en dan kies ik voor de gezoete versie. In mijn beleving maakt het niet zoveel uit.

Als je 'm opklopt en je klopt 'm zelfs stijf, dan is dit toch nog minder stijf dan met slagroom (die je inderdaad tot boter kunt opkloppen). Omdat ik merkte, dat na een uurtje in de koelkast en soms echt iets te hard was om uit te smeren (in combinatie met yogurtkwark of bavarois) , ben ik overgegaan tot altijd iets verder dan half opkloppen en dat werkt prima. Zeker als je nog een restje in de koelkast hebt staan en aan het einde van de dag kijkt, dan zie je dat het nog wat stijver is geworden.

Ik klop mijn slagroom en ook deze room altijd met de handmixer (snelste stand) . Ik vind het niet goed controleerbaar in de machine.

Ik hoop, dat het duidelijk is. Zelf een beetje mee experimenteren wat voor jou zelf werkt. Ik heb het geluk, dat ik in een redelijk koel huis kan werken, meerdere koelkasten voor de taarten en taartspullen heb etc. Op hele warme dagen heb ik wel eens tijdens het afwerken van die grote platte koelelementen eronder gelegd, zodat de taart van onderaf wordt gekoeld.

Als ik van te voren weet, dat taarten heel lang buiten de koeling gaan, gebruik ik altijd wel merenque creme als vulling.
Als ik op een verjaardag kom, zie ik toch overal de bakkers-Hema-slagroomtaarten lang op tafel staan voordat ze op zijn en dat bederft toch ook echt niet.

Succes met uitproberen!

Groet, Jolanda

43

@Nokkie: als je het alleen als slagroom wil gebruiken, dan hoef je niets toe te voegen. Ik zou het dan wel helemaal opkloppen, anders is het misschien te slap.

Groet, Jolanda

44

@Jol321, bedankt dat je alles zo uitgebreid en duidelijk heb opgeschreven. 
Fijn om te weten hoe het zit, dan ga ik mijn pak binnenkort eens gebruiken.
Als jij mascarpone-slagroom maakt, gebruik je dan "gewone" slagroom of toch ook de Blue Band Classique?

En voor diegene die het interesseert:
Ik heb nog even gekeken naar de verhoudingen op de verpakking, en op de ongezoete staat:
200 gram voor rozetten en tot 400 gram voor mousses per liter.

45

Nokkie schreef:

Als jij mascarpone-slagroom maakt, gebruik je dan "gewone" slagroom of toch ook de Blue Band Classique?

Ligt een beetje aan de grote van de taart en waar die voor bedoeld is. Is het een gewone enkele verjaardagstaart, dan kies ik voor gewone slagroom. Is het groot en/of weet ik van te voren dat de taart langer uit de koeling blijft, dan kies ik voor Blue Band Classique.

Ik nu ga ik snel weg achter de computer, want moet echt eieren halen, anders kan ik niet bakken (en daar had ik deze ochtend voor ingepland)!

Groet, Jolanda

46

Ik lees op internet dat je ongeklopte slagroom kan invriezen (net zoals geklopte slagroom).
Kan je Blueband classic na het (ongeklopt) ingevroren te hebben ook nog opkloppen? Ik zit een beetje met de hoeveelheid van 1 liter namelijk...
Als niemand het antwoord weet ga ik het wel uitproberen en zal ik het resultaat hier neerzetten.

47

Gekoeld bewaren (tussen 2°C en 7°C). Niet invriezen. Eenmaal geopend max. 5 dagen houdbaar

Volgens mij niet in te vriezen dus  ;)

48 Laatst bewerkt door Taartenmarie (14-09-2011 09:18)

Aha, jij hebt een pak Blueband Classic voor je neus neem ik aan  :D
Edit: Oh nee, zie nu dat het in de productomschriving staat van de door jou geplaatste link

49

Nee, niet meer.............ff snel de zoefunctie gebruikt  ;)

Is idd lastig de grote hoeveelheid, maar officieel is het van unilever ook een professioneel product............

50

Ow..........en ik was aan het dweilen........... O-) ga me dus maar weer snel hier in huis nuttig maken  :lol: