1

Onderwerp: Slagroom die langer buiten de koelkast kan

Hoe heet die slagrom ook al weer die langer goed blijft buiten de koeling (ik bedoel dus niet lang houdbare, gesteriliseerde slagroom die je ongeopend buiten de koeling kunt bewaren).
Is bij de Makro/Sligro te koop en volgens mij van Campina of Friesche vlag.
Was door iemand gebruikt tijdens een wedstrijd/demonstratie...
Iemand die het antwoord weet?

Life is what you bake it.

2

Re: Slagroom die langer buiten de koelkast kan

Hoi,
bedoel je misschien klopklop. dit is een soort nepslagroom.
Gr.

Life is a CupCake, Enjoy every bite

Nee die bedoel ik zeker niet!

4

Bedoel je patti-creme?

5

Blue Band Classique  :)

Groet, Jolanda

Jol321 schreef:

Blue Band Classique  :)

Jaaaaa! En jij was ook diegene die ik bedoelde met die wedstrijd.
Dank je wel.
Ik maak volgend weekend een klein stapeltje dat de klant dan nog een uur lang in de auto mee neemt (vulling aardbei bavarois).
Ik was van plan hiervoor dan de Blue Band Classique te gebruiken.
Dit kan je gewoon opkloppen en bavarois poeder/water aan toevoegen toch?
Verkopen ze het bij de Makro of Sligro?
Of is gewone slagroom ook wel ok na een autorit van een uur?

7

Taartenmarie schreef:

Gewone slagroom kan toch gerust een uurtje buiten de koelkast...
Zeker in een taart die afgesmeerd is en bekleed met fondant/marsepein.
Ik heb al gelezen dat er mensen klopfix door de slagroom doen om te voorkomen dat die te snel waterig wordt. Maar zelf heb ik hier nog geen probleem mee gehad.

Een dag zonder iets nieuws geleerd te hebben, is een dag niet geleefd!
Brengen jullie ook eens een bezoekje aan mijn blogspot: www.cakechiqueboutique.blogspot.com

Marie-Popo schreef:
Taartenmarie schreef:

Ik heb al gelezen dat er mensen klopfix door de slagroom doen om te voorkomen dat die te snel waterig wordt. Maar zelf heb ik hier nog geen probleem mee gehad.

Ik maak er bavarois mee dus ben niet bang voor waterig worden maar wel voor bederf...

9

Ik zou zelf niet het risico nemen met de slagroom. En inderdaad een alternatief gebruiken. (houdbare slagroom of gewoon een andere vulling)

Don't just dream your life, but live your dreams too!

10

ik zou een taart gevuld met slagroom echt niet een uur (ongekoeld) in de auto zetten... Slagroom is zo bederfelijk...

11 Laatst bewerkt door Taartenmarie (13-09-2011 14:44)

Dus ga ik voor de Blue Band Classic  :D
Hoop dat Jol123 me nog kan doorgeven of het bij de Makro of Sligro te koop is.
Liever iets meer uitgeven en een goed en veilig product afleveren toch?

12

Taartenmarie schreef:
Marie-Popo schreef:
Taartenmarie schreef:

Ik maak er bavarois mee dus ben niet bang voor waterig worden maar wel voor bederf...

Ik heb me er onlangs in verdiept, en het blijkt dat je slagroom volgens de wettelijke regels 2u buiten de koelkast mag houden. Dat gaat dan om de gewone gepasteuriseerde slagroom.
Je kan ook voor gesteriliseerde slagroom kiezen, die kan wat langer buiten de koelkast.
Aangezien dit de wettelijke normen zijn, mag je ervanuit gaan dat het ook nog langer kán, maar uiteraard niet aan te raden is.

Als je zeker wil zijn, zou ik voor de langer houdbare slagroom gaan.

Brengen jullie ook eens een bezoekje aan mijn blogspot: www.cakechiqueboutique.blogspot.com

13

Ik heb die volgens mij wel gezien bij de sligro, maar waarom kan die wel buiten de koeling?

Mariskawww.hetzoetefeest.nl www.hetzoetefeest.hyves.nl voor taarten,workshops en verkoop op afspraak van materialen en ingrediënten vlakbij leidsehage

14

die blueband classic hebben ze bij de sligro en bij de makro. gezoet en ongezoet

15 Laatst bewerkt door Taartenmarie (13-09-2011 15:03)

maris18+ schreef:

Ik heb die volgens mij wel gezien bij de sligro, maar waarom kan die wel buiten de koeling?

Geen idee... Iemand?
Ps hij kan alleen langer buiten de koeling.

16

Dat bedoelde ik ook ha ha

Mariskawww.hetzoetefeest.nl www.hetzoetefeest.hyves.nl voor taarten,workshops en verkoop op afspraak van materialen en ingrediënten vlakbij leidsehage

17

Taartenmarie schreef:
maris18+ schreef:

Geen idee... Iemand?

is die misschien gesteriliseerd dan?

verschil tussen pasteuriseren en steriliseren is dat ze bij het laatste de slagroom tot hogere temperatuur zullen verwarmen waardoor de bacteriën gedood worden. Daardoor is die dus langer houdbaar.

is het niet zo, dat de langere houdbaarheid vervalt, zodra de verpakking los gaat.  :think:  :think:  :think:

cake my day

19

Marie-Popo schreef:
Taartenmarie schreef:
maris18+ schreef:

Geen idee... Iemand?

verschil tussen pasteuriseren en steriliseren is dat ze bij het laatste de slagroom tot hogere temperatuur zullen verwarmen waardoor de bacteriën gedood worden. Daardoor is die dus langer houdbaar.

Dan krijg je bij mijn weten de langhoudbare slagroom die je (ongeopend) niet in de koeling hoeft te bewaren.
De blueband classic staat echter wel in de koeling bij de groothandel.
Ik weet iig dat 'ie stabieler blijft, ook buiten de koeling (dus niet zo snel waterig wordt)
Maar waarom 'ie minder snel bederft buiten de koeling zou ik niet weten  :think:

20 Laatst bewerkt door Marie-Popo (13-09-2011 15:26)

Taartenmarie schreef:
Marie-Popo schreef:
Taartenmarie schreef:

Geen idee... Iemand?

Dan krijg je bij mijn weten de langhoudbare slagroom die je (ongeopend) niet in de koeling hoeft te bewaren.
De blueband classic staat echter wel in de koeling bij de groothandel.
Ik weet iig dat 'ie stabieler blijft, ook buiten de koeling (dus niet zo snel waterig wordt)
Maar waarom 'ie minder snel bederft buiten de koeling zou ik niet weten  :think:

heb het even opgezocht...
blijkbaar is het paticrème, dus niet echt slagroom, maar het kan wel op dezelfde manier gebruikt worden. Met dat verschil dus dat het langer buiten de koelkast kan blijven. En blijkbaar is het ook veel steviger te kloppen, maar ook weer sneller tot bijna boter op te kloppen...
Denk dat ik ook maar eens naar de makro ga, lijkt me een handig product  ;)

21

Info van het productblad van unilever:

Stabiel in patisserie – Perfect voor desserts, mousses en patisserie. Het opgeklopte product blijft ongekoeld
ruim twee uur stabiel, en langer indien gekoeld.

Het is een roomvervanger.

Meer info: http://www.unileverfoodsolutions.nl/pro … ndcode=585

Ik heb het een keer geprobeerd, maar klopte het redelijk 'in de boter'.....

22

Karin09 schreef:

Info van het productblad van unilever:

Stabiel in patisserie – Perfect voor desserts, mousses en patisserie. Het opgeklopte product blijft ongekoeld
ruim twee uur stabiel, en langer indien gekoeld.

Het is een roomvervanger.

Meer info: http://www.unileverfoodsolutions.nl/pro … ndcode=585

Ik heb het een keer geprobeerd, maar klopte het redelijk 'in de boter'.....

Oei, oppassen dus en wellicht even met de hand opkloppen...

23

Ben ik weer! En ik ben zeer ervaren met het spul, ideaal, kan inderdaad een paar uur buiten de koelkast voordat het terugloopt ( volgens de beschrijving). Zelf natuurlijk allerlei testjes gedaan en bleef de hele dag op het aanrecht prima en na 5 dagen geklopt en wel in de koelkast nog steeds stevig en niet bedorven. Het is steviger dan slagroom. Volgens de beschrijving half opkloppen en dan de bavarois toevoegen en een uurtje laten opstijven. Voor de wedstrijd is de klaargemaakte vulling meegegaan 1,5 uur in koelbox in de auto, daar in de koelkast, taart gemaakt in vele uren en daarna taart weer meegenomen 1,5 uur terug in de auto, volgende dag weer half uur vervoerd en op die dag en de dag erna gegeten, gaat prima.
En Sligro en Makro verkopen deze literpakken, iets van 3 euro zoveel per liter.

Groet, Jolanda

24

Echt waar jolan wel eng idee

25

@Jolanda: gebruik jij het met fondant of marsepein of met beiden? Ik kwam straks een reactie tegen in een ander topic hierover en daar raadde Soesie af om het met fondant te gebruiken:

http://www.deleukstetaarten.nl/forum/vi … ?id=137349 berichtje 13  ;)