1

Onderwerp: Dulce de leche

Ik heb eindelijk blikjes melk gevonden om zelf dulce de leche te maken!
Nu lees ik verschillende methodes, gaatjes maken in het deksel, geen gaatjes, blikje helemaal onder water of juist niet en een kooktijd varierend van 1 tot 3 uur.
Help! Wie weet nu precies de beste methode?

En nu ik hier toch aan het typen ben.... Wat is een lekkere combi met dulce de leche?

2

Re: Dulce de leche

Ik maak geen gaatjes in de deksel. Ik doe het 3 a 4 uur in een pan met water en zorg er voor dat het onder water staat. Fruit of chocolade vind ik een lekkere combinatie erbij.
Succes

3

GEEN gaatje in het deksel :nooo en blikje continu helemaal onder water (evt bijvullen met kokend water); tussen de anderhalf en 2 uur doe ik, da's  :9  :Y
dulce is bij zooooveel lekker, bij choc, bij gebakken appeltjes, bij stroopwafelcake, lekker herfstig :Y

Eerst denken dan doen..... zoooo moeilijk!
www.facebook.com/TaartNatuurlijk   www.taartnatuurlijk.nl

4

Met mokkacreme! En dan een krokant chocolade laagje! Heerlijk  :thumb:

5

Dankjewel voor alle reacties! Het gaat vast goed komen nu.

Hoe lang is dulce houdbaar?

6

ik doe het na afkoelen in een schone jampot in de koelkast, blijft heeeeeel lang (maanden, als ie dat haalt ;) ) goed  :Y
(behalve wanneer je deksel er niet goed opdraait :rolleyes: dan wordt ie snel blauw :grr:  :x  :o )

7

Oh maanden gaat 'ie bij mij vast niet halen  :o

Dan kan ik 'm alvast maken, heb 'm dit weekend nodig maar ben graag goed voorbereid.

8

Met bokkepootjesvulling  :P dat is echt lekker.

Groetjes joke

9

Nancy71 schreef:

was het niet dat als je hem niet openmaakt na het koken, je de houdbaarheidsdatum kan aanhouden??

10

mitsey schreef:
Nancy71 schreef:

was het niet dat als je hem niet openmaakt na het koken, je de houdbaarheidsdatum kan aanhouden??

Ik ben veel te nieuwsgierig naar het resultaat om 'm dicht te laten....

11

Ooooh wat goed dat ik dit niet eerder wist  :D
Wat heerlijk!!! :P

Ik had inmiddels 2 blikjes in huis van verschillende merken dus die allebei gemaakt zodat ik het smaakverschil kan proeven. Er zit wel degelijk verschil in maar ze zijn allebei lekker!

Ik ga dit dus niet aan mijn man laten proeven want dan haalt de pot het weekend niet  :lol:

12

2 merken.... :think:

ik ken en lees alleen maar Friesche Vlag; welke nog meer en welke is lekkerder, hoe anders  O-)  en en en  :rolleyes:    ;)

13

Ik had inderdaad Friese vlag en dan een of ander buitenlands merk wat ik bij de Jumbo had gekocht. Friese vlag is smeuiiger en zachter van smaak, bij de andere zat het onderaan in het blikje een beetje aangekoekt. Persoonlijk zou ik voor Friese vlag gaan maaf aangezien ik daarvoor naar de Makro moet vind ik die andere een prima alternatief!

14

Hoi Nancy,

Waar stond het bij jouw Jumbo? Bij de houdbare melk ofzo?
Ik heb me ook al rot gezocht maar kan het niet vinden...

Groetjes Fiona

15

Bij ons in de supermarkt (geen jumbo) staat het bij de aziatische producten. Bij de kokosmelk enz.
Ik ga ook maar weer eens een potje halen!  :9

jeetje,wat klinkt dat allemaal weer lekker..moet toch ook maar eens heeeuul snel een potje halen en proberen...

het is echt alleen blijk onder water voor een 2 a 3 uur en dan is het klaar?
hoef je het verder niet op te kloppen ofzo? iets? gewoon tussen de cake en that's it?

Life Is Not Measured By The Breath We Take But By The Moments That Take Our Breath Away!!
voor de leukste workshops en cursussen in Haarlem www.deleukstetaartenshop.nl/haarlem

17

yep :Y

18

bij ' ons'  in supermarkt staat het bij houdbare slagroom, houdbare melk/eieren enzo....
hihihi

Grtls Irene
Ik ben niet gestoord, ik ben mentaal hilarisch!!

19

Ilucya schreef:

bij ' ons'  in supermarkt staat het bij houdbare slagroom, houdbare melk/eieren enzo....
hihihi

Wat stom he, dat niet elke supermarkt het tussen dezelfde producten heeft liggen! Succes Roan met zoeken!

20

ik had dus geen pan die groot genoeg was, zodat het blik helemaal onder water staat tijdens het koken. Toen had ik gelezen ergens op internet dat je de inhoud ook zo kan verwarmen in een pannetje, maar je moet constant blijven roeren en zeker 20 minuten lang.....
Heb ik gedaan... 20 minuten roeren... en op het laatst werd die caramel dikker.. en dikker en roeren werd steeds zwaarder....
Ik dacht hou de 20 minuten maar aan, wat ik dus niet had moeten doen..
De caramel was te dik geworden..... dus ik ga het nog eens proberen maar dan 15 minuten roeren.. ;)

21

tine83 schreef:
Ilucya schreef:

hihihi

Wat stom he, dat niet elke supermarkt het tussen dezelfde producten heeft liggen! Succes Roan met zoeken!

dat is om het spannend te houden denk ik..hahahaha..

Grtls Irene

22

Lenney schreef:

ik had dus geen pan die groot genoeg was, zodat het blik helemaal onder water staat tijdens het koken. Toen had ik gelezen ergens op internet dat je de inhoud ook zo kan verwarmen in een pannetje, maar je moet constant blijven roeren en zeker 20 minuten lang.....
Heb ik gedaan... 20 minuten roeren... en op het laatst werd die caramel dikker.. en dikker en roeren werd steeds zwaarder....
Ik dacht hou de 20 minuten maar aan, wat ik dus niet had moeten doen..
De caramel was te dik geworden..... dus ik ga het nog eens proberen maar dan 15 minuten roeren.. ;)

pfff, wat een werk...heeft je buurvrouw ofzo dan niet even een soeppan of iets wat je kunt lenen ..want dat blikje is echt niet zo groot..., dan moet je elk kwartier (ofzo) een beetje heet water bijvoegen want het verdampt en blikje moet onder water blijven (ik doe dat uit waterkoker), maar je staat je geen ongeluk te roeren........

Grtls Irene

23

Stroopwafel cake met een laag dulce de leche en een laag witte chocolade ganache  :9 Heeeeeerlijk.

Groetjes, Maudje.
*Maud's Cake Q-ture*

24

Ilucya schreef:

..., dan moet je elk kwartier (ofzo) een beetje heet water bijvoegen want het verdampt en blikje moet onder water blijven ........

een deksel doet wonderen :Y  ;)

25

Carien schreef:
Ilucya schreef:

..., dan moet je elk kwartier (ofzo) een beetje heet water bijvoegen want het verdampt en blikje moet onder water blijven ........

een deksel doet wonderen :Y  ;)

Owwww....nooit bij nagedacht..... :/  O-) .....

Grtls Irene