1 Laatst bewerkt door Belletain (11-09-2011 13:29)

Onderwerp: Taart vullen met vliesbes jam

Hoooi!

Heeft iemand ervaring met een taart te vullen met vlierbes jam?
Ik heb het nu al een paar keer gedaan, maar ik zou nu graag ook wat andere vulling erbij willen doen. Aangezien vlierbessen een heel eigen pittige smaak hebben, zou ik niet weten welke vullingen er goed bij zouden passen. Iemand een idee?

Even een weetje over vlierbessen, aangezien ze niet heel bekend zijn in Nederland, terwijl je ze wel vaak in tuinen en in het wild kunt vinden (producten van vlierbessen worden niet/amper verkocht in winkels):

Medisch gebruik
Thee van de bladeren werkt bloedreinigend. Thee van de bloemen versterkt de afweer. Gekookte bessen versterken de stofwisseling en worden ingezet tegen ischias en reuma. Vlierbessensiroop is goed voor de keel bij een verkoudheid. Het helpt de koorts te onderdrukken bij griep.

Gekneusde bladeren bijeengebonden boven een deur of raam houden muggen op afstand. Kransen van vliertakken legt men over de hoofden van paarden om lastige vliegen op afstand te houden.
Bron: wikipedia

Misschien een idee om dit te gebruiken in een beterschaps taart? Of als je gewoon lekker gezond wilt doen. (vergeet ze niet te koken, ze zijn namelijk licht giftig)

Na dit verhaal, vergeet geen antwoord te geven op mijn vraag :P

..*Heerlijk aan het bakken*..

Re: Taart vullen met vliesbes jam

Hoi,

leuk om allemaal te lezen. Ik vind het altijd erg lekker in combinatie met banketbakkersroom.

3

Re: Taart vullen met vliesbes jam

Dank je wel!
In ieder geval 1 soort vulling dat erbij past :D

Verder iemand nog goede ideeën?

..*Heerlijk aan het bakken*..