1

Onderwerp: Hoe meet je 3 gram of bijv. 28 ml.??

Hallo medebaksters,

Even een vraagje; bij het mixen van o.a. biscuitmix staat er dat je een hoeveelheid water van bijv. 28 ml. moet toevoegen. Nu heb ik wel een kleine litermaat maar zo weinig staat daar niet op aangegeven.
Of er staat; voeg 3 gram zout toe... hoeveel is 3 gram?? Ik heb wel een keukenweegschaal maar wederom geeft ie niet zo'n kleine hoeveelheid aan. En op die maatlepeltjes heb je vaak hoeveelheden van 1 (of 1/4, 1/2 etc) theelepel.
Hoe meten jullie dat af?

Bij voorbaat alvast hartelijk dank voor het lezen en voor de tips!

2

Re: Hoe meet je 3 gram of bijv. 28 ml.??

op de weegschaal! 1ml water is gelijk aan 1gr water.
en 3 gr is een snufje zout ongeveer.

het is wel handig om een digitale weegschaal te hebben die minimaal tot de gram nauwkeurig is anders is het lastig bakken hoor.

succes

Groetjes Marije van den Brink. Mijn taarten? die vind je hier: https://www.facebook.com/HetTaartenmeisje

3

Voor vloeistof in die kleine hoeveelheden gebruik ik van die medicijn bekertjes, kun je bij de apotheek halen. Ik heb een hele stapel in mijn kast staan...

Website: www.tuinentaart.nl Twitter: @tuinentaart
Facebook: http://www.facebook.com/TuinenTaart

4

Gewoon wegen idd...

5

Voor de hele kleine hoeveelheden water gebruik ik van die medicijnspuitjes (zonder naald uiteraard). Ik heb van mijn dierenarts er een een paar extra gekregen voor dwangvoeren en die had ik niet gebruikt.

Verder heb ik inderdaad een digitale weegschaal die per gram nauwkeurig weegt. Ik zou niet weten wat ik zonder dat ding zou moeten. :)

~ Never waste a good crisis... ~

Ik heb ook mini maatbekertjes :)
En een elektronische weegschaal!

"Het geluk in uw leven hangt af van de aard uwer gedachten."
https://www.facebook.com/Suikertaartjes.Suuz http://suikertaartjes-wavy-taart.blogspot.com/

7

De electronische weegschaal van Ikea is niet duur, en weegt keurig per grammetje  :Y

Deleukstetaartenshop Almere, verkozen tot leukste winkel van Almere en van Flevoland!

8

Oooh.... hartstikke bedankt dames, voor al jullie tips!
Zo zie je maar weer... ik maar denken dat je ml en gr niet mocht vergelijken qua gewicht maar blijkbaar ben ik in de war geweest met iets anders  :o
Ook de tip van de maatbekertjes van apotheek en de weegschaal van Ikea zijn erg fijn dus nogmaals bedankt allemaal!

9

Kop een goedkope kleine babyfles geeft al aan vanaf 10 ml erg makkelijk

10

Kop een goedkope kleine babyfles geeft al aan vanaf 10 ml erg makkelijk

11

Ik gebruik ook een injectiespuit. Heb er 2, een grote en een kleine. Gewoon bij de apotheek vandaan. Goedkoop en (heel belangrijk!) neemt niet veel ruimte in  :)

12

Bommeltje schreef:

De electronische weegschaal van Ikea is niet duur, en weegt keurig per grammetje  :Y

Ik heb 'm ook, maar ben er niet tevreden over. Kleine toevoegingen van een paar gram meet ie niet en hij valt ook vrij snel uit vind ik.

13

Ilovecake schreef:

Zo zie je maar weer... ik maar denken dat je ml en gr niet mocht vergelijken qua gewicht maar blijkbaar ben ik in de war geweest met iets anders  :o

Let wel op! 1 ml = 1 gr is alleen van toepassing voor water! niet voor andere vloeistoffen. Dan zul je toch een klein maatbekertje of spuitje moeten hebben (of in een klein glaasje x gram water afwegen en aftekenen op de buitenkant en dan vervolgens leeggooien dan vullen tot het streepje met de benodigde vloeistof, maar da's erg omslachtig.)

--------------------------------------------------------
Wie ben ik om aan mezelf te twijfelen. (Loesje)

14

Lori schreef:
Bommeltje schreef:

Ik heb 'm ook, maar ben er niet tevreden over. Kleine toevoegingen van een paar gram meet ie niet en hij valt ook vrij snel uit vind ik.

Ik heb hem nu al 3 jaar, en elk grammetje wat ik toevoeg, of het nu water of vaste stof is meet hij.. En hij wil nog wel uitvallen maar nooit als ik nog aan het afwegen van een bepaald ingrediënt bezig ben

Deleukstetaartenshop Almere, verkozen tot leukste winkel van Almere en van Flevoland!

15

SweetTooth schreef:
Ilovecake schreef:

Let wel op! 1 ml = 1 gr is alleen van toepassing voor water! niet voor andere vloeistoffen. Dan zul je toch een klein maatbekertje of spuitje moeten hebben (of in een klein glaasje x gram water afwegen en aftekenen op de buitenkant en dan vervolgens leeggooien dan vullen tot het streepje met de benodigde vloeistof, maar da's erg omslachtig.)

Klopt maar bij ei en melk is t verschil verwaarloosbaar en vooral omdat maatbekers nogal onnauwkeurig zijn... Heb t wel eens nagewogen

16

hallo Ilovecake,
Ik gebruik voor de vaste stoffen een digitale weegschaal,en voor de vloeistoffen heb ik een setje cupmaatjes.destijds gekocht bij xenos.
Die maatjes zijn 2,5 5,0 10 en 15 Ml.

Opa uit 1946 ontdekt taarten en cake's voor kleindochter uit 2006.
Zij is er blij mee,en hij zeker.

17

Ik heb de digi weegschaal van de action. Doet het ook prima

18 Laatst bewerkt door Sugar Pop (05-09-2011 03:25)

een beetje uit de losse pols gokken zou mijn oplossing zijn  :lol:  :lol:  :lol:  een grammetje meer of minder maakt bij mij niet zoveel uit!

Dear Lord, if You can't make me skinny, please make all my friends fat!

19

ik gebruik altijd het maatdopje van vloeibare natrena suiker daar staan de maten op hoop dat je hier wat aan heb.

goetjes   alfien