1

Onderwerp: Dooptaartje voor een meisje en vraagje

Een dooptaartje voor een meisje, de enige wensen waren de kleuren en het kroontje en dit is het geworden

http://www.mijnalbum.nl/Foto-NMBIJ6DG.jpg

Het is een 15 en 20 cm taartje. Gevuld met bokkepootjescreme en abrikozenjam en de andere met creme een aardbeienjam. Ze zijn beiden afgesmeerd met 1:1 BC maar ik kreeg de fondant er niet strak omheen....komt door het weer? Ik heb ze vrijdag gemaakt en gisteren heb ik er ook een gemaakt maar dat was een 25 cm en dat ging prima. Ik vul en smeer ze 's morgens af en dan gaan ze de hele dag in de koelkast en 's avonds bekleedik ze.
Waar ligt het nu aan? Het weer, de maat? Ik krijg een klein taartje wat iets hoger is altijd minder goed strak en ik weet niet hoe het het komt?!?! Ik baal daar zelf altijd heel erg van... Iemand tips?

2

Re: Dooptaartje voor een meisje en vraagje

Hele mooie taart, echt tips hoe je ze strakker krijgt weet ik niet. Heb je na het afsmeren en in de koelkast zetten er nog eens over geweest met een warme paletmes?

3

Het was rotweer voor taarten :Y

Heb je even? Bij het bekleden van een taart rekt het fondant elke keer een beetje uit, tot het past. Dat rekken doet de lap vanuit de bovenkant van de taart. Bij een grote taart is de bovenkant veel groter, dus heeft de lap meer reserves om uit te rekken. Bij een klein taartje is de bovenkant kleiner, dus heeft de lap niet zoveel reserves om uit te rekken. Gevolg: de lap wordt heel dun, waardoor oneffenheden beter zichtbaar zijn en er makkelijk kreukels ontstaan. Oplossing: Bij kleinere taartjes dikker uitrollen.
Snapt u hem nog? ;)

If a cluttered desk is a sign of a cluttered mind, of what, then, is an empty desk a sign?

4

Hij is heel schattig!

En ja het is rot weer om te taarten. Ik riep laatst al dat ik alleen nog maar tussen oktober en april taarten wil maken voor anderen. ;)

@ willemz: ik volg je nog en ik sla het gelijk op in mijn geheugen. :)

~ Never waste a good crisis... ~

willemz schreef:

Het was rotweer voor taarten :Y

Heb je even? Bij het bekleden van een taart rekt het fondant elke keer een beetje uit, tot het past. Dat rekken doet de lap vanuit de bovenkant van de taart. Bij een grote taart is de bovenkant veel groter, dus heeft de lap meer reserves om uit te rekken. Bij een klein taartje is de bovenkant kleiner, dus heeft de lap niet zoveel reserves om uit te rekken. Gevolg: de lap wordt heel dun, waardoor oneffenheden beter zichtbaar zijn en er makkelijk kreukels ontstaan. Oplossing: Bij kleinere taartjes dikker uitrollen.
Snapt u hem nog? ;)

Thanx, ik snap het. Ik had 'm wel al iets dikker uitgerold maar zal 'm de volgende keer nog wat dikker uitrollen. Ben al blij dat er een uitleg is, want ik snapte er niets meer van en ik het enige verschil dat er was, was de grootte van de taart.

6

mooi hoor...