1

Onderwerp: graag jullie tips voor het luchtigste deeg + de makkelijkste oplossing

hallo,

ik ben een beginneling dus voordat ik nog maar aan decoreren denk moet ik eerst
een lekkere taart kunnen bakken.
hebben jullie 'geheime' ingredienten om de cake superluchtig te maken en het
goed te laten rijzen?

doen jullie het op de traditionele manier of gebruiken jullie liever een cakemix? dewelke dan? wat van de twee geeft een beter resultaat?

bedankt om me op weg te helpen!

catherine

website : www.detaartenfee.be
het boek van de taartenfee verschijnt op 1 november 2010

2

Re: graag jullie tips voor het luchtigste deeg + de makkelijkste oplossing

o ja nog dit, ik heb plastic spuitmondjes, zijn die ook goed of toch maar beter die van metaal?

ik had nog een boekenbon liggen en ben die vorige week gaan opkopen, het moest natuurlijk over taarten gaan. het leukste boek dat ze hadden was 'hoe versier ik een lekker taartje'
wat lees ik nu op dit forum? het wordt hier 'het boek' genoemd!
goeie keuze van mezelf dus.

groetjes!

website : www.detaartenfee.be
het boek van de taartenfee verschijnt op 1 november 2010

3

Re: graag jullie tips voor het luchtigste deeg + de makkelijkste oplossing

Hai Catherine,

Allereerst welkom op het forum de verslaafde taarten bakkers. ;)
Wees gewaarschuwd, weet waar je aan begint want eenmaal verslaafd is altijd veslaafd en dat gaat van kwaad tot erger. ;) :D

Welnu, velen hier gebruiken het recept van de website voor luchtig gebak zonder boter. Heb ik ook een tijdje gedaan maar al was dit het beste recept tot nu toe, het bleef mij wat tegenvallen. Niet zo super luchtig en lekker als ik wilde. (nu ben ik wel een veeleisend typje hoor ;) )
Daarna ben ik dus overgestapt op mix voor biskwie. Ik gebruik die van de webshop of die van soezie. (heb een dealer om de hoek dus dat is handig :) ) Ik vind ze beiden erg goed. Ze zijn lekker en rijzen de pan uit. Heerlijk luchtig ook.
Ook heel prettig vind ik dat het veel makkelijker is, alles in een kom en zo'n 10 min. mixen. Je hoeft dan niet ook nog je bloem er voorzichtig door te scheppen wat wel het geval is bij het gewone recept.

Je hebt inderdaad het favoriete boek gekocht van velen hier. (ook van mij)
Veel plezier daarmee in ieder geval. (p.s. de vlinders zijn super leuk.)

Die spuitmondjes, dat ligt eraan wat voor plastic mondjes je hebt. Zijn het die bij zo'n spuitzak van de blokker ofzo zit dan kun je er niet zo veel mee. Als je de kunststof mondjes hebt zoals de setjes hier in de webshop dan zijn ze super.
Ik zelf gebruik rvs mondjes maar die kunststoffen zijn net zo goed hoor. :)

Nou, ik zou zeggen probeer het een en ander uit en heb er vooral veel plezier mee.
Als je eenmaal gaat decoreren, wel laten zien op de show off h

4

Re: graag jullie tips voor het luchtigste deeg + de makkelijkste oplossing

Voordeel van kunststof spuitmondjes: ze kunnen in de vaatwasser en roesten niet.

Groetjes,
mirjam

If life gives you lemons, make lemoncurd.

5

Re: graag jullie tips voor het luchtigste deeg + de makkelijkste oplossing

Hihi Mirjam, die rvs mondjes ook niet hoor, anders hete het geen roest vrij staal. ;) :D Ik gooi die ook gewoon in de vaatwasser hoor. :)
Maar als ik nog geen mondjes had dan zou ik denk ik ook voor de kunststof set gaan van de webshop, heb hem gezien op de m&g en vond het hele mooie fijne mondjes.

6

Re: graag jullie tips voor het luchtigste deeg + de makkelijkste oplossing

gisteren weer aan het bakken geweest. had nog tip van mijn pa, die heeft nog een opleiding tot bakker gehad in de jaren stillekes (was ik helemaal vergeten)

hij zei om niet de volledige eieren erbij te doen om het deeg te maken, maar alleen het eigeel en dan het eiwit stijf te kloppen en het op het einde onder het deeg te scheppen. plus met tip van nigella lawson om 25gr van de bloem te vervangen door maismeel maakten dat mijn cake toch al veel luchtiger was.

hij was wel vanboven aangebrand en is als een pudding in elkaar gezakt,
zucht, ik zal nog veel moeten oefenen voordat ik kan beginnen decoreren...

website : www.detaartenfee.be
het boek van de taartenfee verschijnt op 1 november 2010

7

Re: graag jullie tips voor het luchtigste deeg + de makkelijkste oplossing

Hoi Wendy,

hmmm...... Ik dacht toch echt dat die van mij van rvs waren, maar ze roesten evengoed. Niet heel erg of zo, maar net langs het randje. Ik heb het gelukkig nog wel schoon gekregen en nu gaan ze dus niet meer de vaatwasser in. :D

Groetjes,
Mirjam

If life gives you lemons, make lemoncurd.