1

Onderwerp: is dat een bakvorm half rond?

hallo, ik zie zo vaak een taartje dat de vorm heeft van een halve bal, zo leuk, snijden jullie hem zo of maken jullie m met botercreme of iets dergelijks zo rond aan de bovenkant of hebben jullie gewoon een bakvorm in die vorm?

2

Re: is dat een bakvorm half rond?

Die wordt meestal gebakken in een halve bol vorm, bijvoorbeeld met de "Ikea-bol" (desertschaaltje van RVS of van glas uit de BLANDA-serie), of met de "Blokkerbol" (beslagkom, te koop bij Blokker, van het merk Le Chef) of van allerlei andere ronde schaaltjes die ovenbestendig zijn :)

Maar het zal wel iets van suiker zijn - Bløf
Happy Baking, webwinkel en winkel in Den Haag

3

goh..ik wou daar net een vraag over stellen.. hoelang moet die dan in de oven en op hoeveel graden? bijv de kleine bolletjes van 12 en die van 20 cm?

groetjes andrea

4

Die van 12cm doe ik 8 minuten op 140, 8 minuten op 165 en 10 minuten op 180 (met webshopmix), altijd goed.
Met die van 20 (die ik dus niet heb) zou ik zelf met 3x10 beginnen en dan checken en indien nodig 5 min. erbij.

5

hoi bedankt voor jullie antwoord, nog even, ik gebruik ook de mix van de shop ,maar hoeveel moet je dan gebruiken? bij 12 en 20?

6

Marianne schreef:

Die van 12cm doe ik 8 minuten op 140, 8 minuten op 165 en 10 minuten op 180 (met webshopmix), altijd goed.
Met die van 20 (die ik dus niet heb) zou ik zelf met 3x10 beginnen en dan checken en indien nodig 5 min. erbij.

kan je hem niet in 1x op 1 temperatuur bakken? mijn oven kan ik nl alleen voor dietijd op temperatuur voorverwarmen, tijdens het bakken kan ik hem niet verhogen ( dan moet ik de oven uitzetten..baksel eruit halen, en opnieuw voorverwarmen..en dan pas kan ik weer aan zetten en verder bakken..best lastig..

groetjes andrea

7

@ eeja: Dat kan wel hoor, sommige veranderen de baktemperatuur, en sommige bakken gewoon op 1 temp. Ik verander zelf ook nooit, vind ik veel te veel gedoe (moet ik op de tijd letten enzo ;))

Mijn website: Presentaart

8

op welke temp en hoelang bak jij dan? die kleine van 12 en die grotere van 20?

groetjes andrea

9

@roosje: in die van 12 cm doe ik 50gram mix, 40 gram ei en 5 gram (=ml) water; tenmisnte, zo ongeveer want ik bak ze altijd per 6.
Die van 20 cm heb ik niet, even de inhoud opmeten en dan kun je bij www.felicitaartjes.nl in het schemaatje kijken (schemaatje komt hier ook nog wel eens :o)

@andrea: lijkt me zeker lastig, misschien zonder voorverwarmen en dan gelijk op 180 zetten en zelfde tijd aanhouden?