1

Onderwerp: Eerste taart

Net mijn eerste taart gemaakt...Nog wat gesukkeld :)
Kreeg de taart wel niet zo mooi glad met de botercreme... Bij het bekleden kwamen ook een paar kleine scheurtjes in de fondant, hoewel ik er helemaal niet aangetrokken heb...Heb dit ook niet met een smoother gedaan (wegens voorlopig gebrek aan), maar ben bang dat het dan ook nog meer gaat scheuren?
Ik wou de fondant in zo'n mooi donkerbruin, heb de wilton kleurstof gebruikt maar niet die mooie diepe kleur gekregen. Had ik nog meer kleurstof moeten gebruiken? Heb er nu al zoveel in gedaan  :s
Ook het maken van de decoraties ging nog niet zo vlot. Als ik de plunger gebruikt heb, vervormt het figuurtje altijd als ik het van het ondervlak verwijderd hoewel ik crisco gebruik.. Welke ondergrond gebruiken jullie, en welk materiaal gebruiken jullie om je vormpje er dan af te prutsen?
Hebben jullie nog tips??

http://www.mijnalbum.nl/Foto-CU3OISSG.jpg

http://www.mijnalbum.nl/Foto-3KLDQDRS.jpg

2 Laatst bewerkt door carol (27-08-2011 19:37)

Re: Eerste taart

hoi Ellen ,ik vind de kleur mooi hoor en ik doe altijd stukje bakpapier op me werk plankje,beetje poedersuiker eronder,dan plakt het niet en nog ff voorzichtig heen en weer  en je wordt steeds handiger hoor en ,en leuk taartje en de smaak zal ook jammy zijn
groetjes Carla

3

ja, beetje poedersuiker op de fondant, dan krijg je hem zó los!

ik gebruik altijd maizena
en gewoon een plastic tafelkleed van zo'n grote rol bij de blokker.

Ik vind het wel een mooie kleur bruin, lijkt wel chocolade  :9
de kleuren worden altijd nog wel wat donkerder als het even gestaan heeft. kleurt door laat maar zeggen.

welke vulling heb je erin gedaan?

Groetjes Silvia

5

Opgevuld met chocolademousse en aangevette slagroom met vanillesaroma... Vanavond een update over de smaak :)

6

Mmm, ik heb toch een heel andere werkwijze hoor.

Ten eerste uitrollen op een goede ondergrond die niet plakt, (bv. de ikea buro-onderlegger of buigbare snijplanken zijn ideaal!) zodat je geen maïzena, poedersuiker of crisco nodig hebt.
Fondant uitrollen en even je lapje optillen van je werkvlak zodat dit al los ligt, dan uitsteken, effe heen en weer schuifelen zodat de raffeltjes verdwijnen en hupakee daar heb je je figuurtje dat niet vastkleeft, losgemaakt hoeft te worden en perfect gave kantjes heeft !

Wat betrefd het scheuren: dit kan verschillende oorzaken hebben. Warm vochtig weer misschien, teveel kleurstof, ...

Hopelijk heb je hier wat aan... lekker zal ze zeker wel zijn zo te horen.

Groetjes,
Peggy

Workshops en taartbenodigdheden: www.Cakexclusive.be Webshop:www.cakexclusiveshop.be