1

Onderwerp: ondergrond & andere tips

Ik heb ene vraagje. Op wat voor ondergrond werken jullie het liefste. Dus om de marsepein/fondant uit te rollen. En strooien jullie dan nog wat bakpoeder eronder? ik heb begrepen dat als dat dan op je marsepein komt je weer vlekken krijgt

2

Re: ondergrond & andere tips

Ik gebruik een tafelzeil vam Blokker om op uit te rollen. Smeer er hooguit een beetje Crisco op als de marsepein o.i.d. toch wat plakt.

Voor kleine dingen (boetseerwerk of een klein taartje/cupcake) gebruik ik een flexibele snijplank van de Ikea.

[b][color=pink][url=http://www.naara.nl]Na

3

Ook op een )doorzichtig) tafelzeil, soms plakt het, meestal niet. Wel vaak loshale en draaien en als het echt plakt, dan wat poedersuiker. Ik werk met fondant dus dat gaat goed. Die snijplank heb ik ook, Naära, die maar eens proberen, nooit aan gedacht eigenlijk. Gebruikte voor kleine dingetjes altijd ook gewoon een klein stukje zeil.

"Whatever you do, do it with chocolate"
https://regenbooghuisje.com

4

Jaaaaaa, ook ik ben fan van het tafelzeil!!!

5

Voor een kleine taart gebruik ik een stuk bakpaier (grote brede rol) en anders doe ik het op tafelzeil.

Voor uitsteken van bloemetjes/letters ed gebruik ik het matje van xenos...omdat die iets veert kun je met een paletmes heel makkelijk onder de uitgestoken deeltjes komen.

6

Ik heb ook tafelzeil. En op de onderkant met een merkstift wat maten aangegeven zodat je die er doorheen ziet. Ik spuit altijd een klein beetje bakspray erop wat ik met keukenrol goed uitsmeer. (Nog niet zonder geprobeerd) Vervolgens haal ik m'n marsepein niet meer los, maar rol gewoon door. Dan met zeil en al op de taart en voorzichtig lostrekken. Werkt perfect!!!!!! Ik heb trouwens tafelzeil van de hubo.

Groetjes,
Mirjam

If life gives you lemons, make lemoncurd.

7

doorzichtig afdekzeil, dit knip ik in stukken.
Daarna gewoon blijven rollen en laten leggen en hiermee kan ik de fondant/marsepein ook gelijk goed over het kapsel krijgen.

groetjes monica.
mijn album

8

Hier ook tafelzeil en dan de hele boel met zeil en al over de taart heen kiepen en het zeil lospulken.
Hebben jullie dat trouwens ook, ik gebruik een pvc buis om te rollen maar met marsepein en die pvc buis kan je het marsepein ipv te rollen ook heel goed uitschuiven, dat vind ik nog makkelijker dan rollen (af en toe even loshalen)

Alles goed???? nee 3 fout

9

Ik gebruik een grote placemat van mr. tupper ! daar staat al een verdeling op van de verschillende taart doorsnede's dus kan kan ik redelijk makkelijk zien of ik al vergenoeg uitgerold heb. Dan sla ik hem over de deegrol heen en leg hem over de taart. Ik gebruik geen poedersuiker of andere hulpmiddelen

10

Ik gebruik ook doorzichtig tafelzeil zonder poedersuiker of vet, gaat perfect. Ik heb twee stukken: 1 grote voor op de tafel en 1 op maat geknipt voor mijn aanrecht. De grote lappen rol ik namelijk liever uit op het aanrecht. Ik maak het aanrecht iets vochtig en dan het zeil erop, dan schuift het niet meer. Als de lap groot genoeg is kieper ik die ook met zeil en al op de taart en dan inderdaad het zeil lospulken.
Als ik aan de tafel werk (voor alle andere dingen dus) heb ik op het zeil ook nog een siliconen matje van de Xenos liggen en daar rol ik alles op (ook zonder vet of poedersuiker), die werkt heel fijn (net wat Tom Poes zegt: het veert iets). Het zeil is dan eigenlijk meer ter bescherming van de tafel. En ik gebruik ook pvc-buizen, ik wil nooit meer iets anders :).

www.detaartentantes.nl
Workshops en webshop taartdecoratie. Ook afhalen in Zwolle en Elburg!

11

Ik ga maar eens op zoek naar tafelzeil... Tot nu toe werkte ik gewoon op de tafel zelf. En ik strooide bloem tegen het plakken, maar ik leer hier nu dat dat niet het beste is...?

Groetjes,
Pauline.

12

Als je bloem (of maizena) gebruikt, kan je de restjes marsepein daarna niet meer zo lang bewaren, want dan kan het gaan bederven. Met poedersuiker kan het wel.

Groetjes,
Mirjam

If life gives you lemons, make lemoncurd.