1

Onderwerp: Taart smaakt te simpel

Ik heb van de week op bestelling een taart gemaakt voor vrienden.
Nu kreeg ik gister te horen dat hem wel heel mooi vonden enzo.
Maar dat ie wat simpel smaakte en dat ik er meer uit zou kunnen halen. Hij was dus niet vies maar ook niet lekker.

Ik had hem gevuld met bc van de mix(via het schema wat op de achterkant staat dus met 250gr roomboter) en een half potje vier vruchten jam van de ah.

Ik heb dit eerder gedaan met een 15 cm vorm (natuurlijk wel met kleinere hoeveelheden) en kreeg daar juist hele positieve reacties op. Had voor deze taart 24 cm meer moeten gebruiken? Of misschien een derde laag?

Of zijn deze mensen gewoon erg kieskeurig? want er was van tevoren afgesproken dat dat de vulling zou worden.

2

Re: Taart smaakt te simpel

Bedoel je dat je hem maar 1x door had gesneden?
Misschien idd 2x en dan 1x botercreme met smaakje en 1x jam of banketbakkersroom o.i.d.. Zodat je dus 2 soorten vullingen hebt.
Ik weet natuurlijk niet hoe die jam door de bc is, maar je kunt ook lekkere smaakjes kopen die ervoor bedoelt zijn en hem daarmee op smaak brengen.
Ach en soms.... heb je ook lastige mensen ja!  ;)

Hoeveel domme blondjes heb je nodig om 1 chocoladetaart te maken?
25. 1 voor het deeg  en 24 om de m&m's te pellen. :)

3

Inderdaad erg simpel.

Zou inderdaad een hele laag maken met uitsluitend botercreme (en hierdoor een smaakmiddel doen) en dan
een andere laag met een dijkje van botercreme en daar minstens één hele pot jam in doen.

Heb je zeker nodig voor 24 cm.

Groetjes en veel bakplezier,
Lucy

Ik ken de bc van de mix niet, dus daar kan ik niet over oordelen.
Ik doe door mijn bc vaak een scheut vanille-extract, dan is ie nog zoeter en smaakt ie niet zo naar boter!

Ik vul mijn taarten ook meestal 2 lagen, 1 aardbeienjam en 1 bc!

Smaak is idd heel persoonlijk, de meeste eten zijn vingers erbij op, maar vd week had ik er een die vond de cupcakes gevuld met bc niet lekker!

Volgens mij heb je het gedaan zoals afgesproken, hadden ze van te voren geproefd?

Groetje Cindy

5

Een taart van 24 cm rond zou ik vullen met een goede laag botercreme van de mix (met 250 gram roomboter zou dit bijna helemaal opgaan) en een laag jam. Daar zou bij mij bijna een heel potje ingaan (ca. 450 gram). Misschien wat mager gevuld bij jou?
De smaken zouden wel lekker moeten zijn, maar wel gewoon lekker, niet bijzonder. Hoeft niets mis mee te zijn hoor, maar als je wat anders verwacht zou dit tegen kunnen vallen. Even navragen wat de verwachtingen waren?

Ik heb hier ook vaak van mensen die ik ken (buren, vrienden) meer kritische reacties dan van klanten. Ik denk dat ze vinden dat ze alle minpunten moeten/kunnen opnoemen zodat ik ervan kan leren...
Trek me er niet teveel van aan, reacties van "echte" klanten wegen dan zwaarder.

Ik vind botercreme ook niet lekker en vul dan ook nooit (op eigen initiatief) met botercreme en probeer mensen meestal voor een andere vulling te laten kiezen.
Botercreme en jam is ook wel zo'n beetje de meest basis vulling. Kijk eens bij de recepten voor ander vullingen. Er zijn zoveel mogelijkheden.
En als je niet zelf een vulling wilt maken kan je eventueel ook de luchtige pudding toetjes van mona als vulling gebruiken( vind ik zelf te zoet maar ze worden veel gebruikt als vulling)

Life is what you bake it.

7

@ma bakker, nee ik had gewoon 2 laagjes gedaan, dus 2 keer doorgesneden.

@Taartenmarie, ik maak ook zelf vullingen, maar ze wouden het zelf juist simpel houden omdat het voor een jongen met een beperking was.

Bedankt voor de snelle reacties, Ik zal er volgende keer een hele pot jam door doen en misschien een smaakje door de bc.

Grappig dat sommige mensen echt niet van bc houden. ik ben er dol op. Zelfs van 1:1 loop ik nog te snoepen, heerlijk

8

alleen bc-mix is niet lekker als vulling, daar moet je iets door doen. jam door de bc-mix gaat meestal niet goed, vaak gaat het schiften, dus zou je dat met jouw jam en een beetje bc-mix moeten uitproberen. Patidess kun je wel door de bc-mix doen, dat is erg lekker. En dan een 2de laag jam, bij mij gaat op een 20cm een half potje jam voor 1 laag, dus bij een 24cm is het vast wel bijna een heel potje...

Groetjes, Dorothea.

9

Ik had er ook geen jam door hoor.

Gewoon de onderste laag met bc, en de bovenste laag met jam. Niets gemengd

10

Ik doe meestal 3 lagen vulling, de bovenste en onderste laag hetzelfde (bijvoorbeeld botercreme met aardbeienpatidess en verse aardbeien, of bc met bananensmaak en blikvruchtjes, met frambozensmaak en verse frambozen) en dan de middelste laag bijpassend, dus (voor eerder genoemde voorbeelden) dan bijvoorbeeld aardbeienjam, abrikozenjam of witte chocoladecreme met stukjes chocola. Nog nooit klachten gehad over de smaak!

11

Ik maak minimaal 3 lagen, maar liever nog 4 lagen vulling. Biscuit heeft weinig smaak, het gaat om wat je er tussen doet, dus dat doe ik zo veel mogelijk  :9  (overigens niet persé 4 verschillende soorten vulling hoor, maar 2 dezelfde lagen kan ook).

Ik heb nog nooit gevuld met alleen jam en bc, dus qua smaak kan ik daar niet zo veel over zeggen, maar ik kan me wel voorstellen dat iemand er niet heel enthousiast over is.

12

Vandaag heb ik zelf een barbie taart gemaakt met precies dezelfde vulling als jouw taart. Ik,deel de mening van je vrienden wel. Ik vond het persoonlijk niet erg denderend deze combi. Een volgende keer doe ik er zeker een smaakje doorheen!

www.Leoniestaarten.nl
Omdat er altijd wel een reden voor een taart is!

13

wat erg lekker is tempereren met een lekker smaakje
dit maak je door 100 gr suiker met 100 gr water te koken en af te laten koelen, dit kun je heel goed bewaren in de koelkast
neem hiervan 25 cc of meer bij een grotere taart en voeg hier een likeur of vers sap van sinaas citroen of limoen aan toe
dit sprenkel je op de tussenlagen dus niet op de onderste en boevenste
maakt het ook nog lekker smeuig

ik taart, jij taart, wij zijn taarten

14

Ik doe nooit jam in mijn taart.. Vind dat persoonlijk niet lekker en idd erg simpel..
Maak allerlei smaken met botercreme.. bijvoorbeeld, met toblerone, orea, chocolade.. En de pudding van Mona is ook altijd lekker.. en fris!

Carpe Diem... dat heb ik zeker geleerd het afgelopen jaar..

15

Ik gebruik de bc-mix altijd als onderste laag (als ik "in opdracht" maak zegt ik dat er dus bij), dan een laag smaak naar keuze in het midden en dan een laagje jam/lemoncurd/pasta wat bij de keuze vulling past.

Alleen bc-mix en jam zou ik ook wat simpel vinden, meer iets voor in een meppertje.  :o

De bc-mix wordt hier overigens door iedereen als bijzonder lekker en zeker niet als saai ervaren, maar dat komt waarschijnlijk ook omdat de laag erboven een specifieke smaak heeft.

~ Never waste a good crisis... ~

Bij mij zijn de creme icm jam juist de meest gekozen smaken  :Y  Krijg vaak terug dat ze het heerlijk vonden.

Ik vind zelf bc van de mic met witte chocolade erdoorheen en een laagje bosbessenvlaaivulling errug lekker!

17

ik doe als vulling eigenlijk nooit botercreme, dat gebruik ik alleen om het af te smeren. juist omdat er veel mensen zijn die dat niet zo lekker vinden. zelf gebruik ik vaak baveriouse(hoe schrijf je dat ;)) banketbaeersroom en van die soort vullingen.

18

Ik krijg heel veel positieve reacties op mijn (aardbei of kers)vlaaivulling + vanillecreme+(aardbei of kers)creme. Bij een volgende bestelling vragen de mensen er meestal weer om  :Y .Omdat ik 2x creme doe gebruik ik dunne vullingen. Jam vind ik persoonlijk niet erg lekker (en saai  :o ) en te zoet.

19

christine-h schreef:

ik doe als vulling eigenlijk nooit botercreme, dat gebruik ik alleen om het af te smeren. juist omdat er veel mensen zijn die dat niet zo lekker vinden.

Bedoel je dan de bc 1:1 of bc-mix? 
De bc 1:1 (voor afsmeren) maak ik altijd af met een passend smaakje om de poedersuikersmaak weg te werken. De bc-mix (vr)eet ik bijna uit de kom, dus dat smaakt zo beroerd nog niet.  :lol:

~ Never waste a good crisis... ~

20

Ik heb ook de mix voor BC, maar ik vervang het water altijd door een smaakje. Wat op dit moment hier hot is is bosbessensap! Dit maak ik door bosbessen door een zeef te duwen en dus de sap opvangen en dan even koken. Geen suiker toevoegen want de BC is al zoet genoeg met de poedersuiker.

Zo wissel ik het ook af met aardbeienpuree, of bayley's of malibu of noem maar op. Als het nat is en lekker kun je het i de plaats doen van het water. Variaties genoeg dus!

De Jam gebruik ik vaak als ik een krokante chocolade laag aanbreng op de biscuit dan doe ik op de bovenkant aarbeienjam, de volgende laag bv slagroom met aardbeien en een 3e laag weer met krokante chocolade en daarboven jam.

Dus laat je fantasie werken en laat eens weten wat je verzonnen hebt.... :Y

Liefde is gratis, raar dat sommigen er dan nog zo zuinig mee zijn. ;-)
Liefs,   Ricky

21

Abigail schreef:

@Taartenmarie, ik maak ook zelf vullingen, maar ze wouden het zelf juist simpel houden omdat het voor een jongen met een beperking was.

Haha....Ik heb ook een dochter met beperking...
wat is het toch dat mensen dan denken dat het eten dan ook "simpel" moet zijn.....die meid van mij houdt wel van een uitdaging hoor  :lol:  :9  :9

Maar dat was natuurlijk geen antwoord op jouw vraag.
Misschien twee aparte lagen en dan ook nog een web van gesmolten chocolade voor een "bite" in je taart ? Nog steeds simpel maar weer iets luxer ...

christine-h schreef:

ik doe als vulling eigenlijk nooit botercreme, dat gebruik ik alleen om het af te smeren.

Botercreme om af te smeren is 1:1, die is niet om mee te vullen. Daar gebruik je de botercrememix voor of het recept hier op het forum  :Y

23

Jultie schreef:
christine-h schreef:

ik doe als vulling eigenlijk nooit botercreme, dat gebruik ik alleen om het af te smeren. juist omdat er veel mensen zijn die dat niet zo lekker vinden.

Bedoel je dan de bc 1:1 of bc-mix? 
De bc 1:1 (voor afsmeren) maak ik altijd af met een passend smaakje om de poedersuikersmaak weg te werken. De bc-mix (vr)eet ik bijna uit de kom, dus dat smaakt zo beroerd nog niet.  :lol:

ik gebruik beide maar indd de bc mix is veeel lekkerder (vind ik zelf dan) maar toch ook niet echt om te vullen maar das is echt mijn mening hoor! er zijn er volgens mij zat die dat doen. maar ik vind persoonlijk een beetje opvallende vulling in een taart9danbedoel ik opvallend in smaakt) heet lekkerst!!!

24 Laatst bewerkt door christine-h (26-08-2011 08:55)

Ricky schreef:

Ik heb ook de mix voor BC, maar ik vervang het water altijd door een smaakje. Wat op dit moment hier hot is is bosbessensap! Dit maak ik door bosbessen door een zeef te duwen en dus de sap opvangen en dan even koken. Geen suiker toevoegen want de BC is al zoet genoeg met de poedersuiker.

Zo wissel ik het ook af met aardbeienpuree, of bayley's of malibu of noem maar op. Als het nat is en lekker kun je het i de plaats doen van het water. Variaties genoeg dus!

De Jam gebruik ik vaak als ik een krokante chocolade laag aanbreng op de biscuit dan doe ik op de bovenkant aarbeienjam, de volgende laag bv slagroom met aardbeien en een 3e laag weer met krokante chocolade en daarboven jam.

Dus laat je fantasie werken en laat eens weten wat je verzonnen hebt.... :Y

dat knlinkt dan weer wel lekker ;) ga ik zeker eens mee experimenteren!!!

uhm krokante chocola??? vertel :P

25 Laatst bewerkt door christine-h (26-08-2011 08:59)

taartjesdroom schreef:
christine-h schreef:

ik doe als vulling eigenlijk nooit botercreme, dat gebruik ik alleen om het af te smeren.

Botercreme om af te smeren is 1:1, die is niet om mee te vullen. Daar gebruik je de botercrememix voor of het recept hier op het forum  :Y

hahah nee dat zou ik ook nooit doen ;) ik maar ik vind dus die mix zelf ook niest om mee te vullen.daar smeer ik mee af :D behalven zoals hier indd genoemd word als je er een smaakje aan geeft.