1

Onderwerp: hulp gevraagd met bruidspaar

Ik moet voor 2 september een bruidspaar boetseren. Eerst zouden deze zitten maar nu willen ze toch liever een staand bruidspaar en hun kindje moet er ook op en die trekt dan aan de sluier.
Ahum...natuurlijk....geen probleem  O-)

Maar omdat de laatste weken mijn poppetjes steeds achterover vallen toch een paar vraagjes:
- hoe groot maken jullie ongeveer je poppetjes ( ik kan heel slecht inschatten en denk dat ik ze vaak te groot maak) Het bovenste taartje is 15cm doorsnee
- Kan ik beter satéprikkers in de benen stoppen dan spaghettistokjes?

- en misschien wel het allerbelangrijkste...hoe krijg ik 3 poppetjes straks als 1 geheel op de taart?

sorry voor al de vragen maar mijn zelfvertrouwen is op het moment even ver te zoeken ( heeft ook andere oorzaken)

alvast heel erg bedankt  :)

het hart neemt waar wat het oog niet kan zien. ( www.taartdesign.nl)

Re: hulp gevraagd met bruidspaar

ik heb sowieso de bakvorm of een dummie van gelijkdoorsnede erbij staan. Maar eigenlijk zijn mijn bruidsparen altijd ongeveer even groot.
ik denk dat ze bij mij een cm of 12 zijn.

idd geen spaghetti in hun benen doen, als je gom bijna af is en je frut nog wat aan zijn benen en die breken af, dan baal je hoor. Idd sateprikker of floralwire, dat gebruik ik. Die gaan door de benen, ietsje door de romp, maar ook ongeveer 7 cm naar beneden, zodat de gom vast staat in de taart en niet achterover kan vallen.
De bruid kan door haar jurk zelf wel staan, mocht ze een kort rokje aan hebben, dan hetzelfde verhaal met de prikkers als de gom.
Ik werk trouwens vanuit een dummie, die de prikkers staan al in de dummie en bouw vanuit daar de gom op.

en tsja die laatste... goed kijken naar wat je hebt gemaakt en niet bang zijn om overnieuw te beginnen?  :think:

groetjes Tirza     
www.facebook.com/TaartvanTirs

3

dank je wel  :)  :)
Ik heb inmiddels al een dummy gevonden in dezelfde maat dus die staat al klaar. Ik ga het eens proberen zoals je het beschreef en langzaam opbouwen. Heb nog tijd genoeg, dus dat scheelt al een heleboel.

succes! :)

groetjes Tirza     
www.facebook.com/TaartvanTirs

5

Ik heb een paar weken geleden ook hulp gevraagd vanwege een bruidspaartje , het welbekende kussende Delftsblauwe . Heb voor de benen van  man ijzerdraadjes gebruikt ( advies van Tirza ) , stevig verankerd in een dummy . Het mannetje lukte in één keer , het vrouwtje heb ik 3 keer over gedaan.  Ik heb geleerd dat :

* het wél belangrijk is om de tylose in de juiste
                   verhouding in je fondant te doen . Dan droogt
                   het niet rimpelig op en worden je poppetjes geen
                   dwergen met overgewicht ( inzakken  :grr:  )
                * geduld een héél schone zaak is , d.w.z. idd je poppetjes
                   in etappe's maken en niet in één keer af willen hebbben

Ik vind m'n kussende stelletje súper geworden uiteindelijk. Wil ze graag showen maar ben er niet zeker van of de bruid hier meeleest dus doe ik het maar niet . De bruidstaart is voor 1 Sept a.s , dan zal ik hem openbaren  :+

Succes Sil met je bruidspaartje !

Carpe Diem !

6

Monique, dank je wel.
Ik doe de tylose zoals ik destijds bij Annelies heb geleerd met het bruidspaar in de auto, dus op gevoel.
Ik heb nu de benen van de man en de basis van de jurk klaar, stevig in de dummy met satéprikkers.
Laat het verder zo staan tot morgen, dan weer verder.
Ben benieuwd naar jou eindresultaat  :)
Mogen we daags na elkaar showen.

7

het gaat tot nu toe voorspoedig met mijn bruidspaartje ( hoewel ik de bruid al 1x in de prullebak heb gegooid en een nieuwe heb gemaakt). Ik hoef alleen de haren nog.
Maar nu zit ik helemaal in de stress i.v.m. vervoer.
Ik wil de taart namelijk in zijn geheel vervoeren, dat doe ik altijd is nooit geen probleem. Maar nu moet dat bruidspaartje er natuurlijk bovenop.
En a.s. vrijdag zijn alle fatsoenlijke wegen hier in de buurt afgesloten  :grr:  :grr:  :grr:  Nu moet ik dus binnendoor met allerlei bochten én onder een viaduct wat vrij stijl naar beneden gaat en dus ook weer stijl omhoog.
Wat denken jullie...blijft het bruidspaar dan staan of hoe moet ik die anders meenemen???
Heb er slapeloze nachten van....

8

Heb je je bruidspaar op een klein drummetje / plate staan ? Zo ja  dan zou ik het er ter plekke pas opzetten . Dat doe ik met mijn Delftsblauwe stelletje ook . Ik heb er zoveel bloed , zweet en tranen in zitten dat ik elk risico wil uitsluiten .

Zo nee , tja dan zou ik om dezelfde reden toch het paartje er ter plekke opzetten hoor ! Je vergeeft het jezelf nooit als je kunstwerk onderweg stuk gaat .

Carpe Diem !

9

ik heb ze allebei op een kleine dummy staan, los van elkaar, maar op de taart moeten ze dicht tegen elkaar aan staan en dat wilde ik eigenlijk eerst doen voordat ik de sluier van de bruid vast maak. Maar ik zal ze dan toch maar zo vervoeren en dan ze ter plekke erop zetten. De taart gaat daar eerst nog een poosje de koelcel in, dus dan heeft het ook de tijd om goed vast te komen staan.
Ik heb nu de satéprikkers goed lang gelaten  :lol:

Het wordt vast een spannende rit met al die binnendoorweggetjes, bochten, rotonde's en kinderkopjes...pfff....

10

Ik wens je een héél rustige rit , dan komt het vast goed hoor ! Ben heel benieuwd naar je eindresultaat  :)

Ik heb mijn paartje nu in een doosje , plastic folie er losjes overheen en ik stop Donderdagochtend het doosje vol met piepschuim wokkels en hou het gedurende de rit van Ilpendam naar Zoetermeer ( een uurtje ) angstvallig op schoot . De taarten zelf ( 3 ) gaan elk in een piepschuimbox met vrieselementen .

Daar aangekomen bouw ik het geheel op en werk het af ; 'k heb ook nog tulpen , klompen en sprieten met hartjes . Als finishing touch kleine hartjes uitgestoken uit de gebruikte kleurtjes blauwe fondant . Die strooi ik rondom de standaard.. Ben heel benieuwd naar het totaalplaatje  :think:

Carpe Diem !

11

dat wordt vast harstikke mooi!! Dat kan niet anders  :)

De taart die ik moet maken bevat verder veel "platte" decoratie en het wordt gemaakt van mijn "eigen" chocoladecake dus die is zwaar genoeg. Die blijft wel staan. Moet helaas alleen naar de locatie want mijn man kan die dag niet thuiswerken ( anders rijdt hij meestal mee en hou ik de taart in de gaten)

12

Moet je ver / lang rijden ?

Carpe Diem !

13

eigenlijk een half uurtje maar nu alle "normale" wegen dicht zijn zal ik er langer over doen. Ik rij op tijd aan en woensdag wordt mijn koelbox gebracht, dus dat probleem is ook verledentijd.