1

Onderwerp: is ganache hetzelfde als chocoladeglazuur?

Het onderwerp spreekt eigenlijk voor zich.
Ik sta op het punt om mijn taartje af te smeren en wilde het na al die mooie resultaten zelf ook wel eens proberen met ganache.
Nu dacht ik dat te hebben en staat alleen op: chocoladeglazuur.
Is dit hetzelfde?????

Ik hoop dat iemand mij snel kan helpen. alvast bedankt

groetjes karin

2

Re: is ganache hetzelfde als chocoladeglazuur?

Ganache is chocola met slagroom1:1
Smelten tot een mengsel, afkoelen en even opkloppen voor afsmeren

Grtls Irene
Ik ben niet gestoord, ik ben mentaal hilarisch!!

3

Als ik het goed zeg....recept staat hier links bij vullingen. :Y

Grtls Irene

4

ja dat had ik al gelezen. Ik heb alleen geen chocola in huis (dat is toch echt niks voor mij :D )
Nou dacht ik dus dat wat ik had ganache was, maar er staat op glazuur, dus ik hoop dat ik het daar ook mee kan afsmeren

groetjes karin

5

Ik denk dat het wel kan... Je kunt ook met chocopasta of gladde jam afsmeren dus waarom niet met glazuur? Of anders 1 op 1 botercreme maken?

6

Misschien wel beetje warm maken zodat je het goed uit kunt smeren..

7

geen chocola in huis??? shame on you!! :D
Dat had ik vorig weekend ook.
Vd week dus bij de aldi gelijk 10 repen ingeslagen en er een briefje opgeplakt met ' taart-spul!! Afblijven!!!!"  (dit voor de 2 stiefpubers die hier wonen hahaha, alles wat ik in de kast zet is na een dag weg...alleen de blaadjes gelatine en bakmixen niet..hahahaha, ze eten zelfs mijn decoratiepotjes leeg als ze de kans krijgen...)

Anyway, pasta had ik inderdaad ook ergens gelezen, moet je dat wel net in huis hebben..en heb je het geprobeerd met glazuur? ben wel nieuwsgierig....

Even laten weten he? :Y

Grtls Irene

8

Ilucya schreef:

geen chocola in huis??? shame on you!! :D
Dat had ik vorig weekend ook.
Vd week dus bij de aldi gelijk 10 repen ingeslagen en er een briefje opgeplakt met ' taart-spul!! Afblijven!!!!"  (dit voor de 2 stiefpubers die hier wonen hahaha, alles wat ik in de kast zet is na een dag weg...alleen de blaadjes gelatine en bakmixen niet..hahahaha, ze eten zelfs mijn decoratiepotjes leeg als ze de kans krijgen...)

Anyway, pasta had ik inderdaad ook ergens gelezen, moet je dat wel net in huis hebben..en heb je het geprobeerd met glazuur? ben wel nieuwsgierig....

Even laten weten he? :Y

hahahahahaha.....het is ook niks voor mij, geen chocolade in huis....maar ter verdediging....ik ben net terug van vakantie ;)

Ik heb er 1 gedaan met de chocolade glazuur en ik moet zeggen dat het er heel goed uitziet (morgenochtend nog even checken of alles goed is gebleven).
Het is voor een proeverijtje (mijn eerste), ik maak 4 blanda's.
Ik heb er nu 1 met glazuur afgesmeerd en de andere heb ik met 1 (heel dun)laagje marsepein en een laagje fondant gedaan (ik gebruik namelijk een soort slagroom en ik moet er niet aan denken dat ze gaan smelten).
Het is voor morgenavond, dus ben heel benieuwd hoe ze het vinden...toch best spannend.

groetjes karin

9

bluesuus schreef:

Misschien wel beetje warm maken zodat je het goed uit kunt smeren..

Ik heb het inderdaad eerst afgesmeerd, toen heel even laten opstijven in de koelkast en vervolgens met een warm mes glad gestreken, moet zeggen dat het er wel heel strak uitziet

groetjes karin

10

ohhh, nou misschien heb je DE tip om echt strak af te smeren..hahahaha.
laat je weten hoe het gegaan is met de proeverij?
:thumb:

Grtls Irene

Het ligt er een beetje aan of je wilt afsmeren of wilt vullen. De verhoudingen zijn dan anders.
Bij afsmeren gebruik in 700 gram witte chocolade en 250 gram slagroom.

Bij vullen gebruik ik minder chocolade op dezelfde hoeveelheid slagroom.

Met afsmeren wil je dat de ganache steviger is en ook öpstijft"net als 1:1 botercreme. Bij vullen vind ik het lekkerder als hij wat luchtiger blijft. Overigens klop ik hem bij de vulling nog helemaal op als hij is afgekoeld, dat doe je bij de ganache om af te smeren niet.

12

De proeverij is geweest en het was een succes.
Er is wel gekozen voor een taart zonder chocolade (ze bedachten zich nog net op tijd dat haar vader er niet tegen kan en heel erg migraine krijgt van chocolade....en tja dat wil je natuurlijk niet op je bruiloft ;) )
We zijn eruit wat het moet worden, de taart wordt wit met rode bloemetjes. De smaak wordt sinaasappel/limoen vulling, deze is heerlijk fris.
Zal van de week nog even mijn proeverijtje plaatsen.

en o ja....ik had hem afgesmeerd met de chocoladeglazuur en dat ging heel goed, vandaag ben ik ook een taart aan het maken waarvan 1 laag tobleronemousse wordt, dus deze ook afgesmeerd met de chocolade glazuur en ik moet zeggen......superrrrrr strak :D

groetjes karin

13

:thumb:

Grtls Irene