Onderwerp: Biscuitdeeg blijft (bijna) iedere keer mislukken
Hallo,
ik heb net al enkele topics gelezen, maar ik zag mijn problemen nergens tussen staan. Ik heb inmiddels 4 taarten gebakken waarvan 2 met biscuitdeeg, maar heb denk ik minimaal 10 keer biscuitdeeg gemaakt.. Reden..het blijft mislukken!!
Twee weken geleden ging ik een taart voorhet jubileum van mijn ouders bakken. Het moest een slagroomtaart zijn want dat hadden ze 25 jaar geleden ook, dus leek het me wel zo slim om biscuitdeeg te gebruiken (anders wordt het zo machtig). Na meer dan 10 minuten mixen en de bloem zeven en door het mengsel heen spatelen zorgde er voor dat het leek alsof ik een mooie taart had, niet zo hoog alleen. Vervolgens haal ik hem uit de vorm. Zit er een laag rubber lijkt wel onder op de taart. Dit was ontzettend taai en (vrij) donker geel. Iemand enig idee hoe dit kan?
Wat andere keren gebeurde was dat de randen niet omhoog kwamen. Ik gebruik telkens de bakspray van dr oetker en doe vervolgens ook nog over de bodem en randen bakpapier. Ik had dan praktisch een boltaartje..ook leuk maar niet de bedoeling hahaha
Mijn "gelukte" taarten hadden het probleem dat ze prachtig gerezen waren maar scheve randen hadden (de onderkant was even groot als de vorm en het werd steeds kleiner tot de boven kant van de taart ongeveer 4 cm kleiner was dan de daadwerkelijke vorm).
Is het mogelijk om een taart te bakken die gewoon dezelfde vorm heeft als de taarvorm? En zou het mij dan ook gegund zijn
Ik ben nu namelijk alvast bezig met een taart voor aanstaande vrijdag. Het wordt een taart voor ongeveer 25 personen (gebruik een vierkante vorm van 30 x 30), ter gelegenheid van het IFKS (een jaarlijkse wedstrijd in Friesland waarin skutsjes tegen elkaar zeilen). Ondanks dat de taart een verrassing is voor de bemanning en aanhang en er dus geen verwachtingen zijn, wil ik dat hij perfect wordt. En natuurlijk dat ik niet eerst tien taarten hoef te bakken voor ik vind dat er eentje er wel mee door kan.
Sorry voor de lap tekst, hoop dat het een beetje begrijpelijk is.
Ik hoop dat jullie me kunnen helpen