Re: Mijn tweede smeltende bruidstaart
Echt neem van mij aan: de botercreme 1:1werkt prima! Die wordt ook goed hard in de koeling. Met name fondant kan niet tegen vocht en zal gaan 'smelten.
@ debster : no hard feelings
Je bent niet ingelogd. Inloggen of registreren.
DeLeuksteTaarten.nl Forum » Bruids- en Stapeltaarten » Mijn tweede smeltende bruidstaart
Echt neem van mij aan: de botercreme 1:1werkt prima! Die wordt ook goed hard in de koeling. Met name fondant kan niet tegen vocht en zal gaan 'smelten.
@ debster : no hard feelings
Meringue botercreme is wel wat lekkerder dan 1:1 en je kunt er ook prima mee afsmeren.
ik heb niet alle reacties gelezen (ben na de eerste pagina gestopt
) maar ik begrijp dat de opdrachtgeefster wist dat je een beginner was, ze alleen de materialen en ingredienten hoefde te betalen en het bruidspaar dacht helemaal geen taart te krijgen. Nou, die 3 dingen samen maken het voor mij een prachttaart!!!!
.
Jij bent een dosis ervaring rijker en je zult je leven lang nooit meer vergeten dat taarten gewoon ' zo' zonder folie, zonder taartdoos, or whatever, in de koelkast moeten
. De bruid had stiekem toch een taart terwijl ze die hoop zelf al had laten varen. En hij was vast en zeker onwijs lekker
. Want we vergeten wel eens dat de taart niet alleen heel mooi moet zijn, maar ook erg lekker (ik heb wel eens een taart gegeten die er prachtig uitzag maar ik mijn hond (die ik niet heb) nog niet zou voeren). Dus wat wil je nog meer?
Tuurlijk is het jammer dat hij is gaan zweten, maar ik had het vorig weekend en gisteren ook. Het is te vochtig weer en zodra ik mijn taart uit de koelkast haal gaat het kreng al weer glimmen
. Doe je niets aan, ik heb geen geld en ruimte voor een koelcel waar ik in kan gaan werken
.
Kom op meisje! Je hebt je best gedaan. Gewoon lekker blijven taarten en even wachten met zulke grote opdrachten totdat je je basiskennis wat beter onder de knie hebt!
Edit: en dan nog eens wat... Als de moeder en de zus het al een mooie taart vonden en hopelijk de bruid straks: want uiteindelijk gaat het OM HUN REACTIE en niet om de reacties van de mensen op dit forum. daarom post ik ook bijna geen taarten meer. de reacties van de opdrachtgever, het bruidspaar of het kind als het gaat om een kindertaart, is wat ik ECHT belangrijk vind.
we zouden bijna vergeten dat de meeste mensen gewoon een taart zien die ze mooi vinden. wij zijn van die perfectionisten die het mooiste nog niet mooi genoeg vinden. maar voor ' hun' is het gewoon een mooie taart hoor 
Deze taart was voor een stel dat erg graag wilde trouwen maar geen geld hadden, dus ook niet voor een bruidstaart. De moeder van de bruid heeft toen deze taart "besteld" en wist dat ik nog maar een beginnerlingetje ben. Ze heeft ook alleen de benodigdheden betaald voor de taart, heb er zelf niets aan over gehouden alleen een dosis ervaring. En de taarten waren strak tot donderdag toen begon het te smelten. En daar kon ik op dat mom. niet veel meer aan veranderen.
Daar komt bij dat ik voor deze taart nooit problemen had met het smelten van de fondant tenminste niet zoals het afgelopen donderdag ging. En ik heb proberen te lezen hoe jullie ze goed houden tot het mom. van aflevering. En ik denk dat ik dat verkeerd begrepen heb want ik had begrepen dat het afdekken met folie en dan op een droge plek zetten voldoende was maar ik besloot aangezien het toch vrij warm was op de zolder het in de koelkast te plaatsen wat ook goed ging alleen idd de overgang van koelkast naar woonkamer ging op donderdag gewoon de mist in. En qua planning ging het ook allemaal goed ik hoefde alleen de bloemen er nog op te doen en het randje aan de onderkant. Deze taart was ook eigenlijk een vriendendienst aangezien ik de bruid redelijk tot goed ken en haar zus en moeder ook. Het bruidspaar was ook in de veronderstelling dat ze geen bruidstaart zouden hebben. Ik heb hem trouwens inderdaad met botercreme afgesmeerd want dat was de vraag.En ja nu weet ik dus dat ik sommige dingen echt anders moet doen. Maar weet je daar leer je wat van en bovendien vonden de zus en de moeder het een hele mooie taart.
En daar gaat het toch uiteindelijk om.Maar heb ik het nou goed begrepen dat als het fondant gaat smelten dat je de taart dan niet afgedekt in de koelkast kan zetten en dat het dan weer bijtrekt?
Ik ben in ieder geval blij met jullie reacties en tips. En het duurt nu wel een tijdje voor ik weer aan een bruidstaart ga denken of overwegen want wat jullie ook zeggen een bruidstaart hoort gewoon perfect te zijn en ik moet gewoon nog een heleboel leren. Dus voor mij even geen opdrachten meer van deze grote, eerst goed oefenen.
Groetjes Inge
voor ik je reactie al las dat het een soort vrienden dienst was en je alleen voor de ingeredienten betaalt bent vond ik al dat je gewoon super je best had gedaan!!!
het is een erg mooie taart alleen indd jammer dat hij zo ging smelten.
neem de reacties asjeblieft niet te hard op van de mensen hier boven. ik vind het heel erg dat er op dit forum zo hard gereageerd word! alsof iedereen een hoofdprijs vraagt voor zijn taarten. ga pas klagen als je alles er van weet!!(alles weet van de maakster en het onderp dit om misverstanden te voorkomen!!) en je het dan zelf beter zou kunnen en doen in die situatie!
wauw hoor je werk! zo eigenlijk helemaal voor niets! en die stress ik ken het vooral met kinderen om je heen!!!
maak je niet druk en je hebt dat bruidspaar vast super blij en gelukkig gemaakt!!!
.....
neem de reacties asjeblieft niet te hard op van de mensen hier boven. ik vind het heel erg dat er op dit forum zo hard gereageerd word! alsof iedereen een hoofdprijs vraagt voor zijn taarten. ga pas klagen als je alles er van weet!! en je het dan zelf beter zou kunnen en doen.............
@Inky: je kan de mix wel gebruiken om mee af te smeren, er zijn er meerdere die dat doen zonder problemen, maar dan wel minder water toevoegen en zorgen dat de temperatuursverschillen niet te groot worden, zodat de condens ook vanaf de buitenkant geen kwaad aan kan richten.
Fijne vakantie en succes met je volgende taarten!
christine-h schreef:.....
neem de reacties asjeblieft niet te hard op van de mensen hier boven. ik vind het heel erg dat er op dit forum zo hard gereageerd word! alsof iedereen een hoofdprijs vraagt voor zijn taarten. ga pas klagen als je alles er van weet!! en je het dan zelf beter zou kunnen en doen.............
![]()
![]()
@Inky: je kan de mix wel gebruiken om mee af te smeren, er zijn er meerdere die dat doen zonder problemen, maar dan wel minder water toevoegen en zorgen dat de temperatuursverschillen niet te groot worden, zodat de condens ook vanaf de buitenkant geen kwaad aan kan richten.
waarom
de mensen wisten nog helemaal niet dat deze taart besteld was door iemand die wist dat ze een beginner was en alleen maar de ingredienten betaalde. en dan zo tegen haar te keer gaan dat je je helemaal niet aan bruidstaarten moetr wagen als je het nog niet kunt etc etc.
daarom zeg ik dat de mensen eerst alles helemaal moeten weten over het verhaal voor je kunt oordelen. niet zo raar toch...
ii kan me goed voorstellen dat ze zich aangevallen zou voelen door deze reacties. en dat e het gevoel had zich te moeten verdedigen. wat helemaal niet nodig zou moeten zijn.
meer zo van dat de meeste opmerkingen gemaakt zijn door mensen die echt wel wat weten over taarten maken en daarom klonk jouw opmerking echt behoorlijk suf
dan begrijp je mijn opmerking gewoon verkeert want hij is zeker niet suf!!! ik heb het over dat ze over alles klagen en doen terwijl ze de ins en outs van het onderwerp dus niet kennen en heb het dus niet over de ins en outs van het taarten bakken!!
dus mischien dat jou opmerking nog al suf lijkt!
dan begrijp je mijn opmerking gewoon verkeert want hij is zeker niet suf!!! ik heb het over dat ze over alles klagen en doen terwijl ze de ins en outs van het onderwerp dus niet kennen en heb het dus niet over de ins en outs van het taarten bakken!!
ja dan begrijpen Karin09 en ik je idd niet goed... maar dan zou ik t wat anders formuleren als ik jou was.
nou het staat er achter voor de mensen die zich anders aan gesproken zouden voelen hoor.
daar gaat t toch niet om, t leest alsof er staat: want iedereen die reageert weet niet waar ie het over heeft. terwijl jij het over de opdracht hebt en de meeste reply's over de taart zelf gaan.
over dat ze ze niet moet verkopen .............. maar ik ga niet verder op die onzin. het staat er nu bij voor de duidelijkheid! en ik leef gewoon mee met de maakster van de taart! en vind echt dat er veel te rot gereageerd word op dit forum. vandaag al 3 van die topics tegen gekomen. beetje jammer!
over dat ze ze niet moet verkopen .............. maar ik ga niet verder op die onzin. het staat er nu bij voor de duidelijkheid! en ik leef gewoon mee met de maakster van de taart! en vind echt dat er veel te rot gereageerd word op dit forum. vandaag al 3 van die topics tegen gekomen. beetje jammer!
Hai hai,
Ik ben erg blij met de positieve reacties die ik heb gekregen en niet te vergeten de tips. Ik ga ze zeker gebruiken voor de volgende taart(en) want het gevoel van een nieuwe taart maken en deze beter te doen is erg aanwezig maar eerst maar even de tassen inpakken en er twee weken tussen uit en genieten van mijn kids. En daarna ga ik wel weer over taarten na denken.
Ik ga in ieder geval dat 1 op 1 proberen en ook kijken of ik verschillende smaken kan toevoegen.
Dus mensen bedankt en ja de eerste paar dagen kwamen de negatieve opmerkingen hard aan maar ik ben gelukkig zo iemand die niet gelijk bij de taarten neer gaat zitten om even in het onderwerp te blijven......
En stug door ga met mezelf te verbeteren van de taarten.
En mensen het duurt wel even voor ik weer zo een groot project aanneem.
Ik wil trouwens wel even iets melden dat er waren een paar die zeiden dat aan de hand van mijn vorige taarten ze niet snapte dat ik aan zo een project begon. Sorrie dat ik het zeg maar ik vond dat mijn taarten nou niet zo erg slecht waren. Zoals de olifantentaart en de Carstaart die ik had gemaakt. Goed dat wilde ik even kwijt.
Voor de rest iedereen bedankt en jullie zien mijn volgende taartje wel weer verschijnen als het zover is.
Groetjes van deze kant, heel veel bakplezier en tot over twee weken.
Doei doei Inky
christine-h schreef:.....
![]()
![]()
Dit heeft toch helemaal niks te maken met de hoofdprijs vragen
Vind dat t hele verhaal uit zijn verband word getrokken ... TS krijgt tips die ze volgens mij heel hard kan gebruiken...
Iedereen moet oefenen en leren, dat zeker, maar zorg dat je weet waar je mee bezig bent... Je kan ook leren en lezen van de topics op dit forum, dan had je van te voren geweten dat een taart kan smelten oid ...
Maar goed, ik hoop dat je de adviezen toch aan neemt...
Wat zat er eigenlijk voor vulling in?
Of was dat al ergens vermeld?
Jammer dat hij is gaan smelten inderdaad, maar daar heb je al genoeg tips over gekregen denk ik 
Persoonlijk hou ik helemaal niet van de 1:1 botercrème.... Ik vind het zo vies.
Ik ga liever aan de slag met ganache of de bc van Wilton.
Ik vind zelf bijv. ganache of mbc ook lekkerder, maar de 1:1 creme is makkelijk te maken en smeert strak af. Dacht dat dit voor TS wel een goede (tussen)oplossing kon zijn. 
Karin09 schreef:christine-h schreef:.....
![]()
![]()
Dit heeft toch helemaal niks te maken met de hoofdprijs vragen
![]()
![]()
Vind dat t hele verhaal uit zijn verband word getrokken ... TS krijgt tips die ze volgens mij heel hard kan gebruiken...
Iedereen moet oefenen en leren, dat zeker, maar zorg dat je weet waar je mee bezig bent... Je kan ook leren en lezen van de topics op dit forum, dan had je van te voren geweten dat een taart kan smelten oid ...
Maar goed, ik hoop dat je de adviezen toch aan neemt...
Wie zegt dat ik niet gelezen heb? over voorbarige conclusies trekken gesproken...... En heb al verschillende keren gezegt dat ik de tips zeker aanmeen en gebruik voor de volgende taart...... Over lezen gesproken.
Groetjes Inky
Wat zat er eigenlijk voor vulling in?
Of was dat al ergens vermeld?Jammer dat hij is gaan smelten inderdaad, maar daar heb je al genoeg tips over gekregen denk ik
De vulling was ook bcmix geen jam, vruchten of iets anders. Dat wilde ze niet....
Groetjes Inky
Aha 
Fijne vakantie!
ik lees zojuist mijn eigen woorden terug en ik vind dat ik wat te hard ben overgekomen.
mijn excuses daarvoor Inky.
Ik had het anders (aardiger) moeten formuleren.
Wil nog wel even zeggen dat ik het erg lief van je vindt dat je die mensen zo geholpen hebt.
en je zal ongetwijfelt veel geleerd hebben van deze taart, dus vooral niet aan stoppen denken hoor!
als je de tips hierboven ter harte neemt komt t helemaal goed!
nogmaals excuses voor mijn vorige post. 
ik lees zojuist mijn eigen woorden terug en ik vind dat ik wat te hard ben overgekomen.
mijn excuses daarvoor Inky.
Ik had het anders (aardiger) moeten formuleren.
Wil nog wel even zeggen dat ik het erg lief van je vindt dat je die mensen zo geholpen hebt.
en je zal ongetwijfelt veel geleerd hebben van deze taart, dus vooral niet aan stoppen denken hoor!
als je de tips hierboven ter harte neemt komt t helemaal goed!![]()
nogmaals excuses voor mijn vorige post.
Het is al goed maar toch lief dat je je excuus aanbied en die is bij deze aanvaart.
Ik sprak net de moeder van de bruid en die vertelde dat de taart erg in de smaak viel, behalve voor de bruidegom maar dat kwam omdat hij toch liever ook jam als vulling had gehad. Tja dat wist die moeder ook niet en ik dus ook niet. Voor de rest was het erg geslaagd en waren ze erg blij met de taart.
Dus voel ik me ook daar weer wat beter over. Heb de moeder ook uitgelegd dat ik er erg van baalde dat het zo was gaan smelten en dat ik het nog geprobeerd heb te redden maar dat dat niet lukte en dat ik het erg rot vond aangezien een bruidstaart toch perfect hoort te zijn.
De moeder zei dat ik me er niet druk om moest maken en dat het gewoon een mooie taart was en dat het bruidspaar er blij mee waren.
Kortom het was toch niet zo een viasco als ik zelf vond. Aangezien de mensen voor wie de taart was tevreden waren ermee.
Groetjes Inky
Hey Inky, fijn dat de ontvangers zo positief reageerden..........! Je hebt je best gedaan, en dat e bruidegom liever jam had gehad, kon jij niet weten.........
Vullingen met bc-mix of jam, hoeven niet in de koelkast, dus de taarten dan ook niet.............dat zal een volgende keer ook enorm schelen.
En jij gaat nu echt..............echt..............echt genieten van je welverdiende vakantie en je kids! En ik ben benieuwd naar je volgende creatie waarin je alle tips en trucs die je hier hebt gekregen kan gaan toepassen!
(en ik ga een huilend mannetje van 6 maanden uit zijn bedje plukken 
Hoi Inky,
Super dapper dat je iets op dit forum durft te plaatsen wat niet helemaal het eindresultaat gaf waarop je had gehoopt.
Ik kan je geen tips geven, want ben zelf ook nog beginner. En door het lezen van de reacties hier op jouw topic en op andere topics, durf ik niks te plaatsen (van "zeggen wat niet goed is, maar dan geen tips geven hoe het dan wel moet" tot erg onaardige dingen!). Dus veel respect voor jou!
Dat je geleerd had kunnen hebben van het lezen op het forum... misschien wel. Misschien heb je net als ik dat je door de bomen het bos niet meer ziet. Zoveel topics, zoveel adviezen, zoveel dingen die elkaar tegenspreken dat je het gewoon echt niet meer weet!!!
Anywayzzzz... nu gewoon lekker op vakantie gaan en daarna weer vrolijk verder bakken!!
Fijne vakantie!
Hoi Inky,
Super dapper dat je iets op dit forum durft te plaatsen wat niet helemaal het eindresultaat gaf waarop je had gehoopt.
Ik kan je geen tips geven, want ben zelf ook nog beginner. En door het lezen van de reacties hier op jouw topic en op andere topics, durf ik niks te plaatsen (van "zeggen wat niet goed is, maar dan geen tips geven hoe het dan wel moet" tot erg onaardige dingen!). Dus veel respect voor jou!
Dat je geleerd had kunnen hebben van het lezen op het forum... misschien wel. Misschien heb je net als ik dat je door de bomen het bos niet meer ziet. Zoveel topics, zoveel adviezen, zoveel dingen die elkaar tegenspreken dat je het gewoon echt niet meer weet!!!
Anywayzzzz... nu gewoon lekker op vakantie gaan en daarna weer vrolijk verder bakken!!
Fijne vakantie!
Thx, vind het erg lief van je die reactie van jou en idd dat was dus ook mijn probleem dat ik door alle adviezen en idd zoveel dingen die elkaar tegen spreken dat ik dacht het goed begrepen te hebben.
Nu bleek dat dus niet het geval te zijn. En ondanks de commentaren waarvan sommige leerzaam, sommige onaardig en sommige juist weer positief, blijf ik gewoon mijn taarten op dit forum plaatsen of mensen ze nou goed vinden of niet. En waarom? Nou op deze manier krijg je wel de beste adviezen over probleempjes die je hebt ondervonden. Dus voor mensen die het niet eens zijn met het feit dat ik "zulke slechte" taarten toch op internet zet die hebben gewoon pech. Want wil ik mezelf kunnen verbeteren heb ik hoe dan ook of ze nou negatief zijn of niet. Opbouwend of niet ik leer er wel het meeste van.
Dus mensen jullie zijn nog niet van me af..........Behalve dan de aankomende twee weken ahahahahahaa.
Daarna kunnen jullie weer naar hartelust commentaar geven. Zowel positief als negatief het maakt mij niet uit zolang ik maar weet hoeveel tijd energie en geduld ik er in steek en weet dat ik bij elke taart het alleen maar beter kan gaan. En zolang ik van mezelf weet dat ik er alles aan doe om een taart mooi en strak te krijgen ben ik al tevreden met mezelf ondanks wat sommige mensen ook beweren.
Groetjes Inky
Ps: sorrie voor de lange zinnen en het missen van leestekens en/of punten maar wist het niet anders te verwoorden.
DeLeuksteTaarten.nl Forum » Bruids- en Stapeltaarten » Mijn tweede smeltende bruidstaart