Re: Toef van witte chocoladecanache geprobeerd

Hallo yvonne

:Y  Ja hoor je kunt hem er gewoon mee afsmeren.
Ik heb voor een paar weken terug een taart met deze vulling gemaakt en hem er ook mee afgesmeerd dus je hoeft niet verder te zoeken.
Het gaat prima. succes ermee.

77

dollelollypop schreef:

Hallo yvonne

:Y  Ja hoor je kunt hem er gewoon mee afsmeren.
Ik heb voor een paar weken terug een taart met deze vulling gemaakt en hem er ook mee afgesmeerd dus je hoeft niet verder te zoeken.
Het gaat prima. succes ermee.

En ik heb hem voor een taart van 18 bij 28 gemaakt en had genoeg voor 1 laag canache en afsmeren maar of jij daar ook genoeg aan hebt dat weet ik niet, eerlijk gezegd denk ik dat je dan beter 1½ keer de hoeveelheid kan nemen in plaats van 1 keer.

Pfoe,dat is bijna 1 kilo chocolade.
Dat word een zware taart, :lol:  :lol:
En dat krijg je allemaal gesmolten in dat beetje slagroom?????  :think:  :think:
Ben eens benieuwd...
Zou ik de aardbeien gewoon boven op de ganache kunnen leggen of is het beter om daar een aparte laag mee te vullen?
En als de slagroom heet is,gewoon het pannetje van het vuur af halen neem ik aan he,als ik de choc. ga smelten.
Of laat je het pannetje dan op een laag pitje staan?
Ben lastig he? :s  :s

groetjes yvon

Dat klopt het is een hele lading chocolade canache dat had ik ook en ja hij is dan erg zwaar haha.
Ja hoor ik had er nl. ook aardbeien op liggen en op de tweede laag had ik aardbeienmouse.
Ging heel goed en ze vonden hem erg lekker.
Zodra de slagroom heet is de chocolade erin en de pan van het vuur halen anders verbrand de boel.
Laten smelten door flink te roeren en daarna af laten koelen in de koelkast, dan kloppen zoals je met slagroom doet en  daarna deed ik het in een spuitzak en liet ik het in de spuitzak stevig worden in de koelkast.
Wel even in de gaten houden wanneer de chocolade stevig genoeg is om te spuiten.
En nee hoor je bent helemaal niet lastig want als je het niet vraagt dan gaat de boel misschien mis en dat is zonde van alle spullen en het werk.
ALs er nog vrage zijn dan hoor ik het wel.  :)

79

Wil jullie dit ook niet onthouden! Heb obv dit bericht hetzelfde geprobeerd maar dan met Mars. Dus 125 ml slagroom en 250 gram marsen fijngesneden. Af laten koelen en daarna met de mixer stijf geklopt en het resultaat is heerlijk!!!

"Een goede taart, is zijn zonde altijd waard"       Bezoek mijn facebookpagina: Debby's Bakkerijtje

80

dollelollypop schreef:

Dat klopt het is een hele lading chocolade canache dat had ik ook en ja hij is dan erg zwaar haha.
Ja hoor ik had er nl. ook aardbeien op liggen en op de tweede laag had ik aardbeienmouse.
Ging heel goed en ze vonden hem erg lekker.
Zodra de slagroom heet is de chocolade erin en de pan van het vuur halen anders verbrand de boel.
Laten smelten door flink te roeren en daarna af laten koelen in de koelkast, dan kloppen zoals je met slagroom doet en  daarna deed ik het in een spuitzak en liet ik het in de spuitzak stevig worden in de koelkast.
Wel even in de gaten houden wanneer de chocolade stevig genoeg is om te spuiten.
En nee hoor je bent helemaal niet lastig want als je het niet vraagt dan gaat de boel misschien mis en dat is zonde van alle spullen en het werk.
ALs er nog vrage zijn dan hoor ik het wel.  :)

mmm aarbeienmousse,dat klinkt ook heel erg lekker in combinatie met de canache. :P  :9  :P  :9
Denk dat ik je vulling ga pikken. :D
Heel erg bedankt voor je advies.
Als de taart en de vulling lukken,dan laat ik een foto ervan zien op t forum.

groetjes yvon

81

meisjejongen schreef:

Wil jullie dit ook niet onthouden! Heb obv dit bericht hetzelfde geprobeerd maar dan met Mars. Dus 125 ml slagroom en 250 gram marsen fijngesneden. Af laten koelen en daarna met de mixer stijf geklopt en het resultaat is heerlijk!!!

Die heb ik ook al eens gemaakt en die is idd heeeerlijkkkkk. :P  :9  :P

groetjes yvon

82

Petra68 schreef:

Goh het klinkt zo lekker en het ziet er zo mooi uit, dat ik het recept heb opgeslagen.

@Linda1: ik ben zo benieuwd of het is gelukt!

Sorry, lees nu pas je bericht. Maar die van mij is dus mislukt. Ik denk dat ik de slagroom te lang op het vuur heb gehouden. Het heeft niet gekookt, maar toen het warm was heb ik het erop laten staan en toen al die witte choc erin gedaan en goed geroerd tot het gesmolten was. Maar het wilde niet opstijven en de toeven zakten meteen ook na 1,5 uur meteen weer in, was gewoonnog vloeibaar terwijl ik goed opgeklopt heb. Maar ik denk dat ik m te lang op het vuur heb gehouden of zou het iets anders kunnen zijn?

83

linda1 schreef:
Petra68 schreef:

Goh het klinkt zo lekker en het ziet er zo mooi uit, dat ik het recept heb opgeslagen.

@Linda1: ik ben zo benieuwd of het is gelukt!

Sorry, lees nu pas je bericht. Maar die van mij is dus mislukt. Ik denk dat ik de slagroom te lang op het vuur heb gehouden. Het heeft niet gekookt, maar toen het warm was heb ik het erop laten staan en toen al die witte choc erin gedaan en goed geroerd tot het gesmolten was. Maar het wilde niet opstijven en de toeven zakten meteen ook na 1,5 uur meteen weer in, was gewoonnog vloeibaar terwijl ik goed opgeklopt heb. Maar ik denk dat ik m te lang op het vuur heb gehouden of zou het iets anders kunnen zijn?

Hoi Linda
Heb je het wel koud laten worden in de koelkast? Ik heb de slagroom gewoon op laag vuur gelaten bij het toevoegen en smelten van de chocolade daarna goed koud laten worden in de koelkast en dan opkloppen. Ik zou het echt nog een keer proberen want het is echt mmmm. Ik wilde geen cupcakes met mbcr toef maken maar deze ga ik in de toekomst vaker doen. succes

Groetjes Marjon

84

Blijft de toef wel stevig ?? Ik bedoel meer dat als de cc's met toef op tafel staan, dat de toef niet smelt ??

Die van mij is gelukt!! Helaas met melk chocolade, want witte lijkt me echt nog lekkerder. En denk dat het er ook mooier van uit ziet.
Die met mars ga ik ook nog proberen!!

En de toef blijft erg mooi! Had ze gisteren gemaakt en wat ik over had in de koelkast gehad, die waren vandaag nog net zo mooi als gisteren.

Nou dan ga ik die met de mars ook nog maar eens proberen.
En ja het moet wel eerst goed afkoelen in de koelkast voor je het klopt met de mixer, dan weer in de koelkast op laten stijven en dan een toef ervan maken.

87

ik heb t zeker een uur in de koelkast gelaten, misschien volgende x nog langer??? ga m zeker nog eens proberen, want de reacties zijn zo positief.
Vinden jullie deze toef ook lekkerder dan bvb gewone slagroomtoef, want ook dat vind ik niet zo. Ik vind het zo'n hap "smurrie" (goed bedoeld) in mijn mond.

Ja Linda ik had het ook erg lang in de koelkast liggen.
Je moet gewoon zo af en toe even kijken of hij al stijf genoeg is.
En voor je hem klopt ook eerst even goed af laten koelen.
Slagroom vind ik wel lekker maar wat je zegt weer niet echt op een cupcake maar chocolade is altijd lekker dus dat geeft niet als je een hap neemt want dat smaakt goed haha.
Succes de volgende keer want het is echt een aanrader.

89

linda1 schreef:

ik heb t zeker een uur in de koelkast gelaten, misschien volgende x nog langer??? ga m zeker nog eens proberen, want de reacties zijn zo positief.
Vinden jullie deze toef ook lekkerder dan bvb gewone slagroomtoef, want ook dat vind ik niet zo. Ik vind het zo'n hap "smurrie" (goed bedoeld) in mijn mond.

Veeeel lekkerder :Y

Groetjes Marjon

90

Hoihoi!!

Ik heb geprobeerd om de ganache te maken,maar... :nooo  :nooo helaas is ie in de prullebak beland. :s
Had alles gedaan volgens jou beschrijving,maar het leek gewoon koude gesmolten chocolade,ook na het mixen.
Hij werd niet eens luchtig.
Ik heb hem toen gewoon in de koelkast laten staan,omdat ik hem de volgende dag pas nodig had.
De volgende dag leek het wel een betonblok.
Ik kon er nog niet eens met een lepel in. :lol:
Ik heb 1,5 keer de hoeveelheid van het recept gebruikt,zoals jij mij aanraadde,maar ik ben bang dat de hoeveelheid chocolade toch te veel was.
Een vriendje van Mika (mijn oudste zoontje)  zei al :als ie mislukt dan wil ik wel een bakje om te proeven.
Dus ik hem de hele bak en een lepel in de handen geduwd. :lol:  :lol:
Hebben we er toch nog om kunnen lachen. :D
Ik heb toen wel nog op het laatste moment een andere oplossing moeten zoeken.
Maar het zat me de hele dag al niet mee met de vullingen die ik maakte.
Ik denk dat het dus gewoon aan mij ligt en ik beter kant en klare vullingen in de winkel kan kopen. :Y  :s
Maar ik zal hem toch nog eens een keertje proberen te maken.
En als ie dan lukt,dan laat ik het meteen weten.

groetjes yvon

91

Heb m inmiddels gemaakt van pure chocola en er gister 3 taartern mee afgesmeerd, goh, dat werkt lekker en wat is het ook lekker, af en toe toch moeten proeven.
Ga van de week die met witte chocola proberen, maar dan ook om mee af te smeren, in combi met zwiterse room met aardbeien lijkt me dat veeeeeeel lekkerder dan gewone afsmeer creme van 1:1 met botercreme.

92

Mjam mjam mjam

93

Oh super toef, ben helemaal jaloers.
Ikkan niet zo'n grote spuitmond vinden. Heb al verschillende gesprobeerd, met als gevolg dat je iets duns krijgt. Welke heb jij gebruikt?

94

noel schreef:

Oh super toef, ben helemaal jaloers.
Ikkan niet zo'n grote spuitmond vinden. Heb al verschillende gesprobeerd, met als gevolg dat je iets duns krijgt. Welke heb jij gebruikt?

Sorry inmiddels spuitmond gezien, heb vandaag geprobeerd het te maken, maar krijg t niet stijf geklopt. Heb erg lang gemixt. Wat heb ik fout gedaan?

95

Ik ga van het weekend de canache proberen. Ik ga  voor het eerst ook proberen toefen te maken. En kan je marsen ook mengen tussern botercreme?

96 Laatst bewerkt door dollelollypop (21-09-2011 21:00)

Ik heb gewoon de hoeveelheid die ik eerder beschreven heb gebruikt,

Je kan ook witte ganache maken.
volgens recept uit boek van Paris Cutler:
1,3 kg fijngehakte witte chocolade
450 ml slagroom

650 gr. witte choclade
250 ml. slagroom

in de koelkast af laten koelen, toen hij afegekoeld was hem met de mixer een poosje geklopt, daarna in de spuitzak gedaan en af en toe gekeken wanneer hij stijf genoeg was om hem te gebruiken.
Het moet echt lukken als je het zo doet want bij mij ging het echt prima.
Ik denk als je hem te lang laat liggen de cacache inderdaad hard word en niet meer te spuiten is daarom moet je goed in de gaten houden wanneer je hem kunt spuiten.

Het wordt ook niet stijf tijdens het kloppen maar na het kloppen wordt het na een poosje pas stijf.

Yvonne het klopt dus dat hij na het kloppen nog niet stijf is want zoals ik eerder beschreven had moet je hem na het kloppen in de koelkast zetten en dan wordt hij na een poosje pas stijf dus het klopt wel dat hij de volgende dag hard was.
Je had het gewoon goed gedaan maar je moet zo af en toe eens kijken wanneer hij stijf genoeg is om te spuiten.

97

Ik denk dat hij gewoon te lang in de koelkast (een hele nacht) heeft gestaan.
De volgende dag heb ik hem een tijdje op het aanrecht laten staan in de hoop dat hij zachter werd,maar helaas...(en zo lang kon ik niet meer wachten ivm het decoreren van de taart)
Ik ga hem volgende week gewoon weer proberen,dan moet ik toch nog een taartje maken.
Ik laat dan wel even weten of hij weer in de prullebak is beland of dat hij dan wel gelukt is. :D

groetjes yvon

Nou ik hoop echt nietd at hij weer in de prullenbak beland maar dat zal niet gebeuren als je het even in de gaten houd wanneer je hem kunt spuiten of gebruiken voor vulling en afsmering.

In ieder geval succes en ik hoor het graag.

99

Heb vandaag de ganache gemaakt met pure en witte chocola, damm das lekker. Heb wat over was in de diepvries gestopt. Iemand een idee hoe lang het dan nog houdbaar is?

100

Nou ik dacht wel een paar maanden.