Onderwerp: vraagje over boter en botercreme

Hoi hoi,

Morgen ga ik mijn 1e taart maken.
De afmeting is 27,5 x 37,5 x 7,5.
Nu wil ik botercreme maken 1:1 om af te smeren.
Hoeveel zou ik dan ongeveer moeten maken?

Ook wil ik botercreme met de mix maken om deze te mengen met banketbakkersroom om een tussenlaag te maken en een dijkje te spuiten.
Hoeveel zou ik hiervan dan ongeveer moeten maken?

Om de boter zacht te krijgen zodat hij makkelijker te mixen valt, zetten jullie hem dan even in de magnetron om hem te laten smelten (doe ik met een cake altijd) of kan dat niet? Hoe krijgen jullie de boter dan 'zacht'?

Groetjes,
Annemiek.

2 Laatst bewerkt door Marie-Popo (04-08-2011 11:17)

Re: vraagje over boter en botercreme

http://www.deleukstetaarten.nl/forum/vi … 17&p=2

Deze link geeft een schema met hoeveelheden BC nodig voor afsmeren en vullen en dergelijke.

Het is wel een grote taart, dus ik denk dat je toch snel 500g BC nodig hebt om af te smeren.
Voor een tussenlaag ong. hetzelfde (alles hangt ervan af hoe dik je het maakt). Ik heb nog geen combinatie gedaan van BC met banketbakkersroom.

Nu is het wel zo dat je BC kan invriezen, dus als je teveel hebt, gewoon in de diepvriezer steken.

Wat het maken van BC betreft, moet je boter op kamertemperatuur nemen. Als je die smelt, zoals bij een cake, gaat je BC veel te lopend worden (heb ik de eerste keer ook gedaan, was geen goed idee  :nooo )...
Ik snij mijn boter op kampertemperatuur in kleine blokjes en doe die stuk voor stuk bij de suiker die ik aan het mixen ben, werkt het best voor mij om een mooie consistentie te krijgen.

Succes ermee!

Een dag zonder iets nieuws geleerd te hebben, is een dag niet geleefd!
Brengen jullie ook eens een bezoekje aan mijn blogspot: www.cakechiqueboutique.blogspot.com

3 Laatst bewerkt door kokkie (04-08-2011 16:35)

Re: vraagje over boter en botercreme

Ik doe de boter wel altijd eventjes in de magnetron (want ik vergeet hem altijd uit de koelkast te halen..  :P  ) , maar gewoon iets van 30 seconden of zo, niet tot hij gesmolten is maar wel zacht.

Groetjes Wendy
Morgen maar weer eens géén SAS-dag...