1

Onderwerp: Koekjes- en icing-vraag

Ik heb gisteravond weer een poging gedaan koekjes te bakken en decoreren. Als recept voor de koekjes had ik gewoon simpel zanddeeg: bloem, boter en witte basterdsuiker. Ik kwam erachter dat het zich toch niet helemaal leent voor het uitsteken van koekjes, want het bleef nogal plakkerig. Maargoed, eenmaal in de oven kwamen ze er prachtig uit. Toen ging ik ze decoreren, wat al heel wat beter ging dan bij mijn eerste poging (yes, ik maak vorderingen :)) maar toen ik ze vanochtend wilde proeven, bleken ze nogal zacht en taai te zijn. Weet iemand waar dit aan kan liggen? Ik heb ze precies zo gebakken zoals in het recept: 20 minuten op 175 graden. Kan het misschien liggen aan de icing, waar toch vocht doorheen zit?

En dan de icing. Hoe krijgen jullie die 'harde' kleuren voor elkaar? Ik heb zowel vloeistof als pasta, en met die vloeistof weet ik dat het kleuren vaak meer op pastel-tinten uitkomt, maar met die geconcentreerde pasta zou het toch intenser moeten worden?

2

Re: Koekjes- en icing-vraag

Hoi Roos,

Dat taaie komt idd door de icing. Niks aan de hand, gewoon nog even laten drogen. Morgen zijn ze weer lekker! :)

En die kleuren... Misschien moet je er toch nóg meer kleurstof door doen? Ik vind de hoeveelheid ook altijd weer tegenvallen. Altijd als ik denk dat het genoeg moet zijn, heb ik toch nog ietsje meer nodig.

Groetjes Evelien

3

Re: Koekjes- en icing-vraag

Hoi Evelien!

Dank je voor je reactie, sorry dat ik zo laat pas weer reageer :) Ik heb inderdaad een dag later de koekjes geprobeerd te eten, haha, nou je merkt al aan het hoe ik het formuleer: ze waren niet te eten! Nog steeds mega-taai...Wat zou er nou aan de hand zijn? Moet ik misschien nog een ander koekjes-recept gebruiken? Welk gebruik jij altijd? Ik vond zelf het recept uit HET boek niet zo lekker, en ook niet zo lekker werken.

4

Re: Koekjes- en icing-vraag

Hoi Roos,

Mijn koekjes waren laatst ook zacht geworden. Bij mij kwam het doordat ik ze al had afgedekt voor de glazuur helemaal droog was.

Groetjes,
Mirjam

If life gives you lemons, make lemoncurd.

Re: Koekjes- en icing-vraag

Hoi Roos,
Ik gebruik altijd het no fail sugar cookies recept van  www.kitchengifts.com.
Deze houden heel goed hun vorm zodat je ook i.p.v. royal icing eerst een laagje fondant(met hetzelfde vormpje) erop kunt doen en dat dan verder kan decoreren.
succes Saskia

Mijn Taarten en workshops vind je op mijn site!
Een bijzondere dag verdient een bijzondere taart!

6

Re: Koekjes- en icing-vraag

Ik zal het recept doorgeven van de koekjes uit het boek van Nigella Lawson (de goddelijke huisvrouw). Heb ze zelf nog niet geprobeerd - dus laat maar wat weten! :-)

175g zachte boter
200g fijne kristalsuiker
2 grote eieren
1 theelepel vanilleextract
400g bloem (liefst Italiaanse 00)
1 theelepel bakpoeder
1 theelepel zout
300 g gezeefde poedersuiker

oven voorverwarmen op 180°

boter en suiker roeren tot een mousse-achtig mengsel - eieren en vanille erdoor kloppen
in andere kom bloem, bakpoeder en zout mengen
alles mengen - indien nodig nog wat bloem als het te kleverig is (niet teveel! anders worden ze taai)
uur in plastiekfolie in de koelkast
uitrollen op bloem - uitsteken - 8-12 min bakken tot ze goudkleurig randje hebben

Kristien

7

Re: Koekjes- en icing-vraag

waar haal ik de italiaanse bloem??

Sasja

8

Re: Koekjes- en icing-vraag

IN de inleiding van het boek staat: 'Ik vind het prettig om Italiaanse 00 bloem te gebruiken ipv gewone bloem (de Italiaanse is wat fijner gemalen en maakt je gebak licht en je korstdeeg elastisch) en ook die kun je tegenwoordig vrij gemakkelijk krijgen.'

Maar ik zou niet weten waar - mss in een goed voorziene supermarkt gewoon in het rek?

Maar wschl gaat het ook met gewone fijne bloem als je die Italiaanse niet in de winkel vindt..

Kristien

Re: Koekjes- en icing-vraag

Hier hebben ze de 00 bloem bij de delicatessen noten winkel
misschien hebben jullie ook zoiets?
Het is wel vrij duur ik denk dat patent tarwebloem ook heel goed zal gaan!
Groet Saskia

Mijn Taarten en workshops vind je op mijn site!
Een bijzondere dag verdient een bijzondere taart!

10

Re: Koekjes- en icing-vraag

Nigella heeft idd een voorkeur voor 00 bloem in haar baksels. Men gebruikt dit type bloem in Italie voor de pasta omdat het elastischer eigenschappen heeft. Maar mi hebben koekjes dat niet nodig. Dus ik zou persoonlijk gewoon een goede bloem nemen!! Ik weet dat groothandels dit 00 bloem verkopen, net als misschien specialiteiten winkels.

En ik heb nog een pak in mijn la liggen, meegenomen uit Italie!

meer taarten zien? Kijk dan op www.mijnalbum.nl/Album=TMZVUMMI

11

Re: Koekjes- en icing-vraag

Wellicht is Zeeuwse bloem (bij veel molens wel te verkrijgen, ook buiten Zeeland) ook wel geschikt. Ik heb ooit geleerd dat Zeeuwse bloem juist voor koek(jes) goed is en ik maak bijvoorbeeld speculaas en gevulde koeken ermee.