Onderwerp: Fondant smelten?
Ik vroeg me af of je een stuk fondant kunt laten smelten? Bijvoorbeeld voor kleine cakejes ofzo. Er staat me iets bij dat ik daar eens iets over gelezen heb. Maar heb echt geen idee meer waar.
Je bent niet ingelogd. Inloggen of registreren.
DeLeuksteTaarten.nl Forum » Bekleden » Fondant smelten?
Log eerst in inloggen or registreren om te reageren
Ik vroeg me af of je een stuk fondant kunt laten smelten? Bijvoorbeeld voor kleine cakejes ofzo. Er staat me iets bij dat ik daar eens iets over gelezen heb. Maar heb echt geen idee meer waar.
Maar dan wel fondant en geen rolfondant
Je kunt ook royal icing nemen en deze wat afslappen tot gietbaar.
Door water er bij te doen krijg je een soort papje.
Kijk maar eens bij de howto's volgens mij staat daar een beschrijving.
Succes!
Ok
Willemien schreef:Ik vroeg me af of je een stuk fondant kunt laten smelten? Bijvoorbeeld voor kleine cakejes ofzo. Er staat me iets bij dat ik daar eens iets over gelezen heb. Maar heb echt geen idee meer waar.
Maar dan wel fondant en geen rolfondant
Jawel hoor, kun je gewoon rolfondant voor gebruiken. In de magnetron met wat suikersiroop en vloeibare glucose lukt dat prima. Je kunt de verhoudingen aanhouden in PP boekje 'hoe versier ik een lekker koekje'.
Bedankt voor de tip, ga het proberen.
Jawel hoor, kun je gewoon rolfondant voor gebruiken. In de magnetron met wat suikersiroop en vloeibare glucose lukt dat prima. Je kunt de verhoudingen aanhouden in PP boekje 'hoe versier ik een lekker koekje'.
Brrr..het spijt mij maar ik ga persoonlijk dit soort amateuristische gegoochel met ingredienten die daar niet voor bedoeld zijn, promoten.......
Een gewone fondant werkt beter, is goedkoper en geeft een prima resultaat.
Ieder het zijne natuurlijk.........
heb net cupcakejes neergezet in de Show Off, die zijn gemaakt met de gewone fondant (vloeibare dus h
Marianne schreef:Jawel hoor, kun je gewoon rolfondant voor gebruiken. In de magnetron met wat suikersiroop en vloeibare glucose lukt dat prima. Je kunt de verhoudingen aanhouden in PP boekje 'hoe versier ik een lekker koekje'.
Brrr..het spijt mij maar ik ga persoonlijk dit soort amateuristische gegoochel met ingredienten die daar niet voor bedoeld zijn, promoten.......
Dat hoef jij ook helemaal niet, ik gaf antwoord op de vraag zoals het ook in het boek van Peggy Porschen staat. Jammer dat je daar gelijk zo negatief over doet.
Ik ben het wel met Baukje eens: de echte is veel lekkerder en minder knoeiwerk.
Marianne schreef:Jawel hoor, kun je gewoon rolfondant voor gebruiken. In de magnetron met wat suikersiroop en vloeibare glucose lukt dat prima. Je kunt de verhoudingen aanhouden in PP boekje 'hoe versier ik een lekker koekje'.
Een gewone fondant werkt beter, is goedkoper en geeft een prima resultaat.Ieder het zijne natuurlijk.........
Hahaha die Granny, Peggy Porschen een amateuristische goochelaarster noemen! Last van grootheidswaanzin?
[
Hahaha die Granny, Peggy Porschen een amateuristische goochelaarster noemen! Last van grootheidswaanzin?
Niet iedereen heeft last van een laag zelfbeeld........niet iedereen kijkt op naar anderen omdaat ze een boekje hebben uitgebracht........en niet iedereen gelooft klakkeloos het geschreven woord omdat het gepubliceerd is.
Er zitten op dit forum mensen genoeg met meer kennis, meer creatviteit en meer kunde in zich dan een PP ooit zal bereiken..met of zonder uitgever.......
Maar die andere taarthelden op het forum doen gelukkig niet zo neerbuigend tegen/over de amateurtjes...
Mmmmm proef ik hier een 'sfeertje'??? Het is me al vaker opgevallen en ik word nu eigenlijk wel een beetje nieuwsgierig..... Wil iemand vertellen wat er aan de hand is???:) Misschien is het een brutale vraag maar de sfeer op ons anders zo vriendelijke forum daalt naar het nulpunt wanneer Granny op de haar zo eigen wijze tips geeft...
Wil iemand vertellen wat er aan de hand is???:)
Vast wel, maar niet hier in dit topic aub
Huh wat dan, ik luister altijd alleen naar Marianne, hihi. Rolfondant dus, want dat boek van PP heb ik, lekker makkelijk....
Ik dacht eigenlijk altijd dat het in dat recept over de vloeibare fondant ging ? Tenminste zo heb ik dat uit het boek begrepen.
Als ze het over fondant hebben is het het emmertje en anders spreken ze over rolfondant.
Dat is toch dat recept met die gekleurde druipende cakejes ?
Of sla ik de bal helemaal mis ? Is niet geheel onmogelijk hoor
Laat maar, ik begin er niet meer aan Hihi, moet me er even in verdiepen denk ik. Is wel leuk, met cakejes enzo en dan zo'n laagje........
bij mij wordt het bij de vloeibare fondant ook altijd een knoeiboel. de rolfondant smelten heb ik nog niet geprobeerd
Ik dacht eigenlijk altijd dat het in dat recept over de vloeibare fondant ging ? Tenminste zo heb ik dat uit het boek begrepen.
Ja dat dacht ik dus eerst ook, maar omdat ik dan de suikersiroop en de vloeibare glucose erbíj niet snapte (bij gewone vloeibare hoeft dat er allemaal toch niet meer bij) ben ik gaan twijfelen over de vertaling en heb het gewoon uitgeprobeerd, met als conclusie dat het prima kàn - maar wel knoeiboel is
Dat is ook zo met die vertalingen. Verwarring is snel mogelijk.
Ik moet zeggen dat ik dat nooit geprobeerd heb op die manier, alleen met de vloeibare aangelengd met water (wat ik al werk genoeg vond).
Is het met de Rolfondant misschien wat meer hanteerbaar ?
Enfin, zeker geen favoreceptuur voor mij. Ik klieder dan heel de keuken en idereen in een straal van 1 km rond mij
Als ze het over fondant hebben is het het emmertje en anders spreken ze over rolfondant.
Dat is toch dat recept met die gekleurde druipende cakejes ?
Of sla ik de bal helemaal mis ? Is niet geheel onmogelijk hoor
De fondant die PP gebruikt voor haar cupcakes is gewoon bakkersfondant, hier koop ja die gewoon in een emmertje (of kleinere hoeveelheid in een bakje) dat is de basis voor haar gietfondantrecept.........
Hier koop je meestal al afgeslapte fondant (dus een kleine hoeveelheid vocht is reeds aan het product toegevoegd)
In Amerika kun je die ook nog kopen in gedroogde en gepoederde vorm.
PPboek receptuur
fondant = fondant, niet afgeslapt.
sugar paste = rolfondant.
Het PP recept (wat een gewoon standaard bakkersrecept is) kun je trouwens ook gebruiken voor koekjes, de koek dippen (aan 1 zijde) en eventueel onder de warme lamp uitharden zo krijg je een mooie glazuurlaag die perfect glimt.
Het PP recept (wat een gewoon standaard bakkersrecept is)
Hoe meer ik lees over recepten en zo, hoe meer inderdaad bijna alles eigenlijk standaard recepten zijn. Net zoals Nigella's cupcakes en zo , dat is natuurlijk helemaal niet , maar dat verkoopt beter.
Ik heb hier zo een oud kookboekje van mijn oma (jaren 60 of zo) en daar zie je al die bakrecepten in terug komen.
Ik vind dat ook hoe langer hoe meer interessanter, de chemie van het bakken en suikerverwerking en zo.
Hoe meer ik lees over recepten en zo, hoe meer inderdaad bijna alles eigenlijk standaard recepten zijn. Net zoals Nigella's cupcakes en zo , dat is natuurlijk helemaal niet , maar dat verkoopt beter.
Ik heb hier zo een oud kookboekje van mijn oma (jaren 60 of zo) en daar zie je al die bakrecepten in terug komen.
Ik vind dat ook hoe langer hoe meer interessanter, de chemie van het bakken en suikerverwerking en zo.
Bijna alles in bakken is gebonden aan regels (interactie van de componenten onder bepaalde invloeden), deze regels zijn al heel lang op zijn plaats en de enige veranderingen daarin zijn zijn kleine toevoegingen die een receptuur vernieuwend kunnen maken maar de basis blijft hetzelfde..:)
Als iedereen geleerd heeft om basic koek, gebak, cake etc te maken is daarna de hemel de top want van daaruit kun je eigenlijk alles maken )
Maar respect hebben voor de basisrecepten moet er zijn want zonder zijn we nergens of overgeleverd aan baukje, honig en aanverwanten )
Ik heb wat berichten verwijderd; mijn verzoek was om dit niet in dit topic te doen. Vragen hierover kunnen via de mail
Lees het topic nu pas weer, en weet niet hoe ik moet citeren (ja, ik ben een compu nerd , maar net als Marianne begreep ik in de vertaling van PP's
Log eerst in inloggen or registreren om te reageren
DeLeuksteTaarten.nl Forum » Bekleden » Fondant smelten?