1

Onderwerp: witte ganche

ik moet voor volgende week een hart taart maken, met witte ganache

mensen lusten geen marsepein

maar nu hoor ik veel over dat het kapsel er dan doorheen blijft schijnen ook bij een tweede laag ganache

hebben jullie tips??

2

Re: witte ganche

Waren er niet mensen die toch met botercreme afstreken, voor de ganache eroverheen ging? Dan de ganache wel lang genoeg laten afkoelen dat de boter niet smelt :)
Maar heb nog nooit ganache over een taart gedaan, dus ik weet het niet, ben wel benieuwd :)

Mijn website: Presentaart

3

Je kunt een laagje botercreme doen, goed uit laten harden in de koelkast en dan gieten (de ganache zoveel mogelijk af laten koelen dat het nog wel gietbaar is maar wel laag in temp (29 graden ongeveer), maar je kunt ook een dun laagje mmf of rolfondant aan bregnen en dan gieten.

I believe in Sandy Claws

4

Hoi Mirjam,

Ik herken het probleem, ik heb ook eens een taart met witte ganache gemaakt maar de zijkant bleef erdoor 'schemeren' (ook wel eens met bruine trouwens). Tips die ik wel eens heb gelezen: de zijkant eerst insmeren met ganache, daarna meerdere lagen gieten.

Hoe ik het toen zelf heb opgelost: chocosticks gekocht en die op maat gesneden en als rand gebruikt. http://www.deleukstetaarten.nl/forum/vi … hp?id=3768

Jos

Eigen taart is goud waard! ;)
Klik HIER voor mijn linksite allesovertaart.nl met how to's en HIER voor links van medebaksters!

5

Jozien schreef:

Jos

I believe in Sandy Claws

6

je bedoelt tempereren...:)

Klik HIER voor mijn linksite allesovertaart.nl met how to's en HIER voor links van medebaksters!

7

temperen:
ervoor zorgen dat het minder wordt
vb:onze vrolijkheid is wel getemperd door dat slechte nieuws

tempereren:
Chocolade tempereren is synoniem voor het voorkristalliseren van de cacaoboter in chocolade en heeft alles te maken met de verwerkingstemperatuur van chocolade. Door te tempereren, wordt de aanwezige cacaoboter in een stabiele kristalvorm gebracht. Die garandeert de hardheid, de krimpkracht en de glans van het afgekoelde eindproduct. Chocolade gewoon laten smelten (op 40°C à 45°C) en laten afkoelen tot zijn verwerkings-temperatuur zal u g

8

Jozien schreef:

je bedoelt tempereren...:)

Gewoon temperen....je kunt ook tempereren  gebruiken maar is niet nodig.....

Er zijn verschillende manieren, ik prefereer de seeding methode maar voor kleine hoeveelheden voor amateurs voldoet de ping methode.....

I believe in Sandy Claws

9

Jozien schreef:

[

Het voordeel van tempereren is dat de chocolade mooi glanst en knapperig wordt....

Het is een must....chocolade die alleen gesmolten wordt komt niet terug naar hard en de smaak is waardeloos....om nog maar niet te spreken van de vettige sensatie in de mond...brrr.......

I believe in Sandy Claws

10 Laatst bewerkt door kristien (28-11-2007 12:51)

bij mij is de witte ganache ook nog geen succes geweest om een taart goed mee te dekken (ook niet gekleurde witte chocolade trouwens), je blijft altijd een beetje de taart zien, ook na twee lagen (bij mij tenminste). Met botercreme eronder was ook geen succes, die smolt weg... Als het bij jou beter lukt (ik hoop het!) dan hoor ik het graag!
Wat je mss ook zou kunnen proberen (wat mij zo ineens te binnen schiet, want ik heb het ook nog nooit geprobeerd) is de witte chocolade uitgieten over een stuk bakpapier op een bakplaat en dun uitsmeren, een paar minuten (niet te lang want het wordt heel rap hard en dan breekt het) in de diepvries zodat hij iets harder is (maar nog soepel), en er dan met je bakvorm een hart uitsnijden en dat op de taart leggen (eventueel omgekeerd zodat de gladde bakpapier-kant je bovenkant wordt). Theoretisch gezien zou dit moeten kunnen.
en dan de zijkanten eventueel met chocolade staafjes/rolletjes (http://www.deleukstetaarten.nl/forum/viewtopic.php?id=11913 ; je kan de rolletjes ook van gelijke hoogte maken). Ofwel de rolletjes aan de zijkant doen en de bovenkant bestrooien met chocolade rasp (heb ik toen gedaan). Of de zijkant met chocoladerasp ipv de rolletjes.
Ik ben benieuwd!

11

Ik heb toevallig deze week 3 witte ganache taartjes gemaakt zonder botercr

Vanaf nu ook cakesenzo op hyves: http://cakesenzo.hyves.nl/ Wordt lid!
Mijn website: www.cakesenzo.nl

Berichten [ 11 ]

Pagina's 1

Log eerst in inloggen or registreren om te reageren

DeLeuksteTaarten.nl Forum » Bekleden » witte ganche